Universitatea „Babes-Bolyai” militeaza pentru cresterea calitatii invatamantului superior si pentru un numar mai mare de cadre specializate in cadrul facultatilor din subordine. Situatia pare una spre care ar trebui sa tinda orice institutie de invatamant superior, insa la o privire mai atenta lucrurile nu arata chiar atat de roz pe cat par. In loc sa puna la dispozitia studentilor profesori specializati pentru fiecare materie in parte sau, eventual, preparatori pentru anumite cursuri, UBB foloseste studentii care sunt la masterat pentru preparatori si conferentiari universitari, fapt interzis prin lege. Desi exista o sentinta irevocabila a justitiei care arata ilegalitatea acestui fenomen, UBB continua sa-si foloseasca studentii pe posturi de preparatori si conferentiari universitari. Principalul motiv este ca in apropierea UBB nu intra decat apropiatii clanului Marga. In continuare, va prezentam si contractele ilegale conduse de catre institutia de invatamant superior.

Oamenii din apropierea lui Andrei Marga l-au avertizat, din timp, ca in Universitatea „Babes-Bolyai” exista o problema majora cu personalul. De altfel, prorectorul Stefan Szamoskozi l-a avertizat pe „El Magnifico” ca unele facultati ar putea sa isi piarda acreditarea la Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS). Pe de alta parte, Nicolae Bocsan, actual prorector si care la vremea respectiva era rector, a spus ca „este cerere pentru masteranzi si doctoranzi care predau ore de seminarii. Noi AM DEMOLAT criteriul de vechime pentru aceste posturi, reglemetarile sunt vechi si perimate”, a recunoscut Bocsan.
Actualul rector al UBB, Andrei Marga, are o frica enorma sa nu fie tradat de catre acolitii sai si, din acest motiv, nu vrea sa aiba pe nimeni in apropierea sa care nu este demn sa-i sprijine faptele.
Honoris Causa pentru intarzieri
Universitatea „Babes-Bolyai” ar trebui sa primeasca titlul de Doctor Honoris Causa la intarzierea punerii in aplicare a legilor. Ultimul exemplu pe care vi l-am aratat in articolele noastre este publicarea declaratiilor de avere (cu doar) cu o luna intarziere, desi s-au angajat sa le publice la timp. O situatie similara a avut loc si in urma cu cativa ani, cand UBB a pierdut un proces pentru intarzierea publicarii unor acte. Mai mult decat atat, oficialii universitatii au avut de platit si pentru neaplicarea legii. Reprezentantii UBB nu au respectat Legea 544/2001 privind informatiile de interes public, ei neafisand pe site-ul propriu date privind surse financiare, buget, organigrama.
 
„Le-au afisat pana la urma in ianuarie 2007, insa sentinta era din anul 2005. Legea care ii obliga acest lucru era din 2001”, a declarat o sursa.
Oficialii institutiei de invatamant au facut recurs, insa s-a respins pentru motiv tardiv, deoarece era facut prea tarziu. Disperarea celor de la UBB nu are limite asa ca au incercat sa atace decizia prin sase-sapte procese, insa o sentinta irevocabila nu poate fi schimbata.
Studii in afara legii
Principala problema a UBB este ca foloseste studentii la masterat pe posturi de preparator, profesori si conferentiari universitari. Faptul mentionat este in mod clar in afara legii. Astfel, calitatea invatamantului predat devine una neglijabila si de o calitate indoielnica. Unii studenti care au absolvit UBB au anumite diplome care pot fi puse sub semnul indoielii. Desi o organizatie non-guvernamentala a incercat sa conteste in instanta orele facute de studenti cu masteranzi, aceasta nu au reusit, deoarece instanta a sustinut ca nu este competenta unei organizatii studentesti sa ceara acest lucru. Suntem curiosi care ar putea fi motivatia unei organizatii studentesti decat sa apere drepturile studentilor, respectiv accesul la invatamant superior predat de profesori universitari.
Asociatia EDU CER a incercat sa se lupte cu sistemul ilegal de la UBB si a incercat sa ceara in numele studentilor o anumita consecventa a studiilor de calitate. Desigur, un lucru cert este ca institutia de invatamant superior nu doreste sa ofere studentilor platitori de taxa sau celor pentru care primesc subventii de la stat o anumita elita a profesorilor care ii pot inzestra pe studenti cu anumite calitati. In caz contrar, ar fi trebuit sa ofere un numar considerabil de profesori universitari care sa poata preda la cursurile din cadrul facultatii. “N-au nicio sansa sa scape “basma curata” ca se vad ilegalitatile si din avion, respectiv masterandul sa fie, in acte, conferentiar”, a declarat o sursa apropriata procesului.

800 de studenti ilegali pe 450 de locuri
Organizatia studenteasca a reusit chiar sa castige un proces in care s-a stabilit ilegalitatea faptului ca masteranzii predau  la Facultatea de Matematica si Informatica. Un alt verdict irevocabil dat de justitie demonstreaza inca odata faptul ca la Universitatea „Babes-Bolyai” ilegalitatea este in floare. Andreea Oana Chiorean a avut 6,10 la prima proba a examenului de licenta si nota 6 la disciplina la care, peste noapte, se facuse profesoara.
La Facultatea de Matematica si Informatica ilegalitatile nu se opresc aici. „Anuntasera admiterea la Informatica pentru 800 de studenti in conditiile in care ei au acreditate la ARACIS 450 de locuri”, arata o sursa.
Motivarea celor de la Universitatea „Babes-Bolyai” incearca sa sfideze orice element de logica elementara. Desi se intelege clar ca ARACIS le-a aprobat un numar de doar 450 de locuri, UBB a inventat o noua lege a liniilor de predare care nu se diferentiaza de un an de studiu.
“ARACIS analizeaza dosarul de acreditare si, in urma vizitei, propune un numar de studenti  pe program de studii/an. Luand in considerare numarul de studenti de la toate programele de studiu, pe toate liniile de predare (romana, maghiara, engleza) si toti anii de studiu, in anul univiversitar 2009/2010 au fost 794 studenti, reprezentand 265 studenti/an. In propunerea ARACIS se precizeaza ca se mentine acreditarea pentru "450 studenti/an", conditie pe care noi o satisfacem”, motiveaza Leon Tambulea, decanul de la Facultatea de Matematica-Informatica.
UBB a primit „flit” de la CCR
„Ideea de baza care trebuie retinuta este faptul ca masteranzii nu pot ocupa posturi in invatamantul superior decat dupa finalizarea studiilor de masterat. Am incercat sa nu permit acest lucru sa se intample si la Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor (FSEGA). Insa am cerut refacerea orelor si repunerea in situatia initiala a sute de studenti. Ei trebuiau sa refaca orele pe care le facusera cu masteranzii, insa judecatorii mi-au respins actiunea pe motiv ca nu as avea interes sa solicit chestia asta. Este o decizie cu cantec, trasa de par. S-au facut presiuni mari asupra mea. Dosarul despre care discutam a ajuns chiar si la Curtea Constitutionala (CCR), insa judecatorii CCR le-a dat “cu flit” celor de la UBB.”, a declarat o sursa.
Liviu Daniel Deceanu este un exemplu de masterand care avea doar licenta si preda din pozitia unui conferentiar universitar la UBB. El nu a tinut, initial, niciun fel de proba de concurs, nici macar minimul interviu cerut de lege la dosar. „Oficialii universitatii s-au apucat de confectionarea de documente retroactiv pentru a fi puse ca justificare la dosar. Ei sustin ca procedura de validare s-a desfasurat pe 17.09.2007, dar la dosar tot ei au pus o adresa din partea sefului de catedra, mai precis o scrisoare de recomandare din data de 01.10.2007 pentru Liviu Daniel Deceanu”, a declarat aceeasi sursa.
Relatia cu ARACIS
Oficialii Universitatii „Babes-Bolyai” au o relatie foarte buna cu cei de la ARACIS. „Ei sunt obligati de ARACIS, in baza criteriilor de autorizare si acreditare, ca statele de functii sa aiba o anumita structura ierarhica pe titluri universitate. Insa ei umbla cu cioara vopsita in sensul ca dau statele cu o structura care respecta standardele de calitate  impuse de ARACIS, dar in realitate vin masteranzi si predau orele aferente”, continua sursa.
Contractele dubioase
„Gazeta de Cluj” va prezinta, in continuare, contractele dubioase in care ministrul liberal Cristian Adomnitei l-a scos nevinovat pe colegul sau de partid Andrei Marga.
„Programul anual al achizitiilor publice din anul 2007 nu cuprinde totalitatea contractelor pe care autoritatea contractanta intentioneaza sa le atribuie/incheie in decursul anului 2007, ci doar pe cele care depasesc plafoanele admise. De asemenea, programul anual al achizitiilor publice nu este aprobat de conducatorul autoritatii contractante conform atributiilor legale ce ii revin, cu avizul compartimentului financiar-contabil, nu cuprinde informatii referitoare la valoarea estimata, fara TVA, exprimata in lei si nici la persoana responsabila pentru atribuirea contractului respectiv, incalcandu-se prevederile art. 4, alin. 1,2, 5 si 7 din HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii”, arata raportul de control a ministrului liberal Cristian Adomnitei.
Unul dintre contractele de achizitii dubioase incheiate de Universitatea „Babes-Bolyai” este cu SC Mincu Construct pentru reabilitarea bazei de la Belis. Nota de fundamentare si nota justificativa privind alegerea procedurii de atribuire lipsesc de la dosarul de achizitie, ceea ce dovedeste in mod clar ilegalitatea contractului.
Romterra Construct este o alta firma dubioasa cu care UBB face afaceri. Contractul acordat a avut ca scop „refacerea instalatiei electrice si sanitare, lucrari de placaje si finisaje interioare la 36 de unitati de cazare. Printre lipsurile acestui contract se numara nota justificativa, declaratia de confidentialitate si impartialitate a unui membru al comisiei de evaluare, incalcandu-se art. 213 din OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica. Pentru acest contract nu s-a facut nici macar un anunt de participare. Membri comisiei de evaluare nu au vrut sa consemneze aceasta ilegalitate, deoarece atat raportul procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica, cat si procesul verbal de negociere nu au numar de inregistrare si nu sunt semnate de catre unul dintre membrii comisiei de evaluare.
Favoritii licitatiilor: Rombianca Prestcom
Universitatea „Babes-Bolyai” a incheiat un alt contract suspect cu SC Rombianca Prestcom SRL pentru amenajarea Centrului de Informatizare.
La dosarul de achizitie nu se regaseste caietul de sarcini, ci doar o lista de cantitati, incalcandu-se art. 33 alin 1 si 2 din OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiuni de servicii. Procedura de atribuire aplicata este negocierea fara publicarea prealabila a unui anunt de participare. Motivatiile UBB nu sunt credibile si justifica intr-un mod deloc plauzibil prin „apropierea admiterii”, insa contractul de lucrari de executie era valabil pentru opt luni. Declaratiile de confidentialitate si impartialitate nu sunt completate si semnate de doi dintre membrii comisiei de evaluare.
Seria contractelor cu „favoritii” de la Rombianca Prestcom nu se opresc aici, continuand cu o intelegere pentru executarea si finalizarea lucrarii de finisari exterioare, termosistem, sistematizare verticala si instalatii in Bulevardul 22 Decembrie, Republicii nr. 37, Sindicatelor nr. 7.
 
„La dosarul de achizitie nu se regasesc urmatoarele documente: nota de fundamentare, procesul verbal de deschidere a ofertelor, declaratiile de confidentialitate si impartialitate a membrilor comisiei de evaluare. Atat comunicarile catre firme privind oferta castigatoare, cat si hotararea comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicarii procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publica au acelasi numar de inregistrare, respectiv nr. 7509/24.07.2006”, a aratat corpul de control al ministrului Educatiei.
Un alt contract cu dedicatie facut de oficialii universitatii este pentru reabilitarea Facultatii de Teatru si Televiziune cu aceeasi firma SC Rombianca Prestcom.
 
„La dosarul de achizitie nu se regasesc urmatoarele documente: nota de fundamentare, declaratiile de confidentialitate si impartialitate a membrilor comisiei de evaluare, incalcandu-se prevederile art. 213 din OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, respectiv art. 75 din 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. La dosarul de achizitie nu se regaseste caietul de sarcini”, arata raportul Corpului de Control al primului ministru.
UBB a incheiat si un contract suspect cu SC Mira Telecom pentru furnziarea unui detector de alarmare rapida si identificare portabila. Dupa celebrul model, la dosarul de achizitie nu se regasesc numeroase documente, caietul de sarcini nu a fost aprobat, insa nici la dosarul de achizitie publica nu se regaseste nota justificativa privind alegerea procedurii de atribuire.

Tiberiu Hrihorciuc

1 COMENTARIU

  1. Ar trebui sa sa faca ordine in acest sector , rectorul UBB este un infractor alaturi de toti acolitii care il sustin. Il mai deosebesc crimele fata de un adevarat lider mafiot. Avea dreptate Basescu cand a spus ca Marga a distrus invatamantul superior.

    URGENT FACUT ORDINE , destituiti toti decanii si toate increngatura din jurul lor. Vrem un invatamant curat!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.