La noi, doar barfele circula cu viteza luminii. Stirile un picut mai greu. Iata, suntem in anul 2011 si a trebuit sa treaca intreg anul 2010 ca sa aflam ceva ce s-a intamplat in… 2009.
Romanii au aflat destul de tarziu ca a venit criza peste ei. V-am zis, daca era o barfa o aflau mai repede, instant. Cand vine vorba despre ce a mai facut Bianca lui Bote sau Bianca lui Cristea sau Bianca lui Capatos (chiar asa, cine naiba este Bianca asta si a cui este ea, de fapt?!?), ce tampenii a mai „executat“ Daniela Crudu sau pe cati bani a facut ea sex cu Leo de la Strehaia, romanii afla in milisecunda urmatoare, consumand energii, resurse, timp si atentie demne de o cauza mai buna.
Oricum, nici acum nu sunt convins ca stiu chiar toti romanii “ce si cum” cu criza, daca e pe bune sau la misto. Altfel, nu pot sa-mi explic cum mama dracului, in anul 2009, primul an cand criza ne-a afectat pe toti, cei 20 de milioane de romani (chit ca nu sunt deloc sigur daca ne mai inghesuim noi atatia in spatiul asta mioritic, carpato-danubiano-pontic!) au lasat in hipermarketuri peste 8 miliarde euro. Adica o medie de 400 de euro “per capita”, altfel spus peste 12 milioane de lei vechi pe an sau peste un milion de lei vechi pe luna cheltuit de fiecare roman, de la primul nou nascut pana la cei cu un picior in groapa, de la cei cu buletin de oras pana la cei din varful muntelui, de la cei activi pana la pensionari, de la someri pana la patroni. Ce mai, de la primul pana la ultimul roman, in medie, fiecare am lasat peste un milion de lei vechi pe luna in hipermarketuri pe papica.
Astfel, Metro a avut, in 2009, vanzari de 1,35 miliarde euro, iar Kaufland si Cora au castigat 778 milioane euro, respectiv 400 milioane euro.
Doar Carrefour a anuntat profitul inregistrat in 2010. Romanii au cumparat din magazinele Carrefour de 1,13 miliarde euro, cu jumatate de procent mai putin fata de 2009!!! Deduc, asadar, ca si in cazul celorlalte retele de hipermarketuri valorile vanzarilor au ramas sensibil egale si anul care a trecut.
Simt nevoia sa repet. Romanii au lasat banii astia – 8 miliarde de euro!!! – doar in retelele de hipermarketuri.
Unele voci ma vor contrazice si imi vor spune ca din hipermarketuri romanii isi cumpara si televizoare, masini de spalat, GPS-uri, frigidere, mobila, cauciucuri, biciclete, cuptoare cu microunde, placi de indreptat parul, telefoane mobile, laptopuri, cosmetice, detergenti, articole de menaj, haine etc., etc., etc. si ca nu toti banii sau dus pe mancare.
OK, cine zice chestia asta are dreptate, asa este pana la un punct. Dar, altfel, pot si eu sa inmultesc (macar) cu 2 sau 3 cele 8 miliarde de euro daca luam in calcul si magazinele altele decat cele din lanturile de hipermarketuri. Auchan, Profi, Plus, de exemplu, nici macar nu dau publicitatii profiturile realizate, iar zecile de mii de magazine, magazinase si non-stopuri, ABC-uri, chioscuri si piete agro-alimentare nici atat.
A nu se intelege ca romanii ar trebui sa faca foamea, dar este deja un fenomen notoriu faptul ca ne umplem cosurile cu mancare de parca fix a doua zi ar veni potopul peste noi, ca pe urma sa aruncam mancare expirata de parca am fi cei mai mari nababi din univers.
Parafrazandu-l pe „Perversul de pe Targu Ocna“, ma intreb la randul meu, „Pai, noi suntem sau nu suntem normali?“ Eu zic ca raspunsul este NU pentru prima parte si DA pentru partea a doua a intrebarii!
Cristian BARA