“Ne confruntam în multe situatii cu indolenta anumitor cetateni care parcheaza neregulamentar”
“Ar trebui ca o prioritate pentru forul legislativ sa impuna mijloace mai rapide si mai eficiente pentru organele locale de a actiona în aceste cazuri”
“Politia Comunitara este interesata în primul rând de rezolvarea problemei cetatenilor”, a declarat Radu Moisin, director adjunct la Politia Comunitara Cluj-Napoca într-un interviu acordat Gazetei de Cluj
Gazeta: Care sunt principalele probleme cu care se confrunta în momentul de fata Politia Comunitara Cluj-Napoca
Radu Moisin: Politia Comunitara Cluj-Napoca este abilitata pe cinci mari domenii de activitate: control urbanism, control protectia mediului, control comercial, ordine publica si siguranta traficului rutier. La domeniul control urbanism exista cazuri de nerespectare a legislatiei în constructii, cazuri de nerespectare a autorizatiilor de construire si exista un anumit numar de constructii ilegale. Împotriva acestora se iau masuri rapide si promte la sesizarea cetatenilor, dar din pacate cadrul legal este foarte limitativ pentru ca nu ne permite decât aplicarea de amenzi contraventionale si în caz de nerespectare a dispozitiilor noastre, întocmirea de referate de plângere penala, dar Politia este cea care rezolva aceste plângeri penale, întocmind împreuna cu procurorul un dosar si trimitându-l la tribunal. Din pacate în multe cazuri nu se concretizeaza aceste demersuri, iar cei care construiesc ilegal nu ajung sa raspunda în fata instantei. Din alt punct de vedere, al constructiei, pentru ca pe om îl intereseaza ca aceste constructii sa dispara, de pe domeniul public, putem pe cale adminstrativa sa cerem desfiintarea acestor constructii. Problema mare este pe domeniul privat. Legislatia în vigoare, desi s-au facut încercari prin hotarâri de consiliu local, nu ne permite sa desfiintam aceste constructii de pe domeniul privat decât prin instanta de judecata. Or, instantele de judecata sunt reticente în a dispune asemenea masuri, pentru ca raspunderea este foarte mare pentru ca vorbim de investitii de milioane de euro si foarte greu magistratii acorda asemenea solutii. Totusi, pentru multi constructori amenda maxima de 100.000 RON nu este o suma exorbitanta. Noi dorim aparitia de urgenta a Politiei Locale. Odata ce aceasta lege va aparea, va oferi competente în plus pentru Politia Comunitara, urmatorul pas va fi sa demaram chiar propuneri legislative în acest sens, pentru ca si propunerea înfiintarii Politiei Locale a pornit în principal de la Cluj-Napoca. Probabil va veni o zi si pentru Legea Nr. 50/1991, Legea Constructiilor, prin care o sa ni se permita sa impunem masuri mai drastice si sa existe posibilitati mai mari pentru organele de control de a a-si face treaba pentru a rezolva problema oamenilor. Repet, pe oameni îi intereseaza sa dispara constructia nu neaparat sa fie amendat constructorul. Pe domeniul protectiei mediului, principalele probleme sunt legate în aceasta perioada de santierele existente în oras. Exista din pacate constructori care prefera sa nu-si amplaseze rampe pentru spalarea autovehiculelor care parasesc respectivul santier. Camioanele ies cu noroi pe roti, murdaresc carosabilul, ramâne praful pe care noi suntem obligati sa-l inhalam. Se dau amenzi foarte mari, chiar de 2500 lei pentru aceste fapte. Pe linie de ordine publica, cele mai mari probleme, în mod evident sunt cele de cersetorie. Desi în ultima perioada s-a constatat o reducere a cersetorilor din municipiu, din pacate, înca exista oameni care-si câstiga existenta din aceasta ocupatie. Împreua cu politia municipiului si cu jandarmeria, efectuam actiuni periodice de ridicare, identificare si transportare la locul de domiciului, daca sunt din afara municipiului, a acestor persoane. Celor care nu sunt din municipiu li se ofera un loc gratuit în azilul de pe strada Oasului unde li se ofera cazare si trei mese pe zi. Din pacate, multi prefera sa paraseasca acest adapost si sa se întoarca la aceasta îndeletnicire. În ultimul rând, poate cel mai vizibil sector, dar în acelasi timp, pentru noi, cel mai prost reglementat din punct de vedere legislativ este cel al circulatiei. Clujul este un oras aglomerat din punct de vedere al traficului rutier. Ne confruntam în multe situatii cu indolenta anumitor cetateni care parcheaza neregulamentar, mai ales în zonele cu oprirea interzisa. Din pacate noi nu avem conpetente sa sanctionam autovehiculele pe partea carosabila ci numai cele de pe trotuare sau spatii verzi, aici suntem total dependenti de politia municipiului. Aceasta este principal noastra limitare, nu avem competenta sa sanctionam opririle si stationarile neregulamentare pe carosabil ci doar le putem recomanda verbal, dar în mare parte acestea sunt ignorate. Pâna chemam politia rutiera dureaza, iar problema nu se rezolva în timpul dorit.
Gazeta: Constructiile ilegale sunt una din principalele probleme cu care se confrunta municipiul Cluj-Napoca. Cum împiedica Politia Comunitara raspândirea acestui “flagel”?
Radu Moisin: În proiectul de lege initial al Politiei Locale nu erau foarte multe competente pe linie urbanistica, dar la presiunea Cluj-Napoca s-au introdus asemenea competente mai mari pe linie de urbanism si de protectia mediului tocmai pentru crearea unei institutii solide si puternice. Din pacate, în momentul de fata, inspectorul sesizat privind construirea unui imobil fara autorizatie de construire, se deplaseaza la fata locului, constata acest lucru printr-un proces verbal de constatare a contraventiei, si dispune oprirea lucrarilor si intrarea în legalitate. Inspectorul este cel care face propunerea catre conducatorul institutiei pentru a se stabili amenda. Pot sa va zic ca regula pentru aceste cazuri este amenda maxima, adica de 100.000 RON. Daca acel contructor nu respecta dispozitia inspectorului, si nu opreste lucrarile si refuza sa intre în legalitate, inspectorul respectiv întocmeste împreuna cu seful serviciului si cu directorul directiei un referat de plângere penala , iar aceste este trimis Politiei municipiului. Aici, toate masurile pe care poate sa le ia Politia Comunitara se sfârsesc. Primaria poate actiona în instanta constructorul pentru desfiintarea constructiei ilegale. Procesele acestea dureaza ani de zile. Ar trebui ca o prioritate pentru forul legislativ sa impuna mijloace mai rapide si mai eficiente pentru organele locale de a actiona în aceste cazuri.
Gazeta: Politia Comunitara, în momentul de fata, are atributii relativ restrânse. Considerati ca în aceste conditii institutia pe care o reprezentati îsi poate desfasura activitatea în conditii optime sau ar trebui reglementat în vreun fel o largire a atributiilor Politiei Comunitare?
Radu Moisin: Noi am apelat la câtiva parlamentari pentru a promova o propunere legislativa privind introducerea unei modificari la Legea Politiei Comunitare prin care sa fim abilitati sa sanctionam opririle, stationarile neregulamentare pe carosabil. Acel proiect de lege a fost respins în Parlament pentru ca aceasta problema va fi reglementata de Legea Politiei Locale. Un punct de vedere de bun simti de altfel, daca acesta era motivul real. Iata ca în doi ani de zile, Guvernul nu a reusit sa promoveze acest proiect de lege, de anul trecut totul s-a blocat. Dar acel proiect de lege, în forma lui finala prevedea introducerea acestei competente pentru Politia Comunitara si în plus de a sanctiona pietonii care traverseaza neregulamentar.
Gazeta: Care sunt principalele realizari ale Politiei Comunitare Cluj-Napoca?
Radu Moisin: Politia Comunitara este interesata în primul rând de rezolvarea problemei cetatenilor. Nu este un mijloc de a aduce bani la bugetul local, nu este un mijloc de a-i sanctiona pe clujeni, este un mijloc de a rezolva problemele clujenilor. Pe adresa primariei vin foarte multe sesizari de la cetateni, iar Politia Comunitara este instrumentul prin care aceste sesizari pot fi rezolvate. În domeniul protectiei mediului, Politia Comunitara a avut o contributie decisiva la reducerea numarului de câini comunitari, a contribuit decisiv la igienizarea multor zone din municipiu. De asemenea, exista un program foarte sever de monitorizare a firmelor de salubrizare stradala. Cele doua firme care efectuaza salubrizarea stradala sunt strict monitorizate de inspectorii nostri pentru ca aceasta curatenie sa fie de calitate. În domeniul inspectiei comerciale, de aproape trei ani Politia Comunitara este cea care îndeplineste rolul de Politie a pietelor. Ordinea pe care am reusit sa o impunem în pietele clujene se datoreaza în principal Politiei Comunitare. Am reusit sa eliminam si asa zisi rechini, acei transportatori ilegali din zona centrala. De asemenea, Politia Comunitara este cea care verifica toate spatiile comerciale supuse autorizarii de catre primarie. Pe linie de ordine publica am reusit reducerea cersetoriei mai ales în zona centrala, încercam sa cream un anumit climat de sigurana pentru clujeni.Am reusit de asemenea sa stopam parcarile neregulamentare pe principalele artere de circulatie din municipiu.
Gazeta: Care este cea mai mare amenda pe care Politia comunitara a acordat-o si pentru ce contraventie?
Radu Moisin: Cea mai mare amenda a fost de 100.000 RON. Am aplicat mai multe asemenea amenzi, în principal pentru contraventii din domeniul disciplinei în constructii.
Gazeta: Care sunt cele mai frecvente contraventii pe care le-ati depistat?
Radu Moisin: Cele mai frecvente contraventii sunt cele care tin de traficul rutier, parcarea autovehiculelor pe trotuar, pe spatiile verzi. Apoi, desfasurerea de activitati comerciale pe domeniu public fara a avea autorizatie.
Gazeta: Care este efectivul de personal de care dispuneti? Este suficient pentru acoperirea tuturor solicitarilor specific institutiei?
Radu Moisin: Politia Comunitara are o schema de personal aprobata de 200 de persoane, din care pâna în momentul de fata sunt acoperite 180 de posturi. Urmeaza sa se organizeze concursuri pentru ocuparea restului de posturi ramase. Personalul este insuficient dimensionat în raport cu volumul sesizarilor care creste de la an la an. Dupa ce se vor ocupa restul de posturi ramase vom vedea daca mai este necesara angajarea altor persoane.
Gazeta: De ce ar dori un clujean sa devina politist comunitar?
Radu Moisin: În primul rând are sansa de a lucra în prima institutie administrativa a municipiului, sansa de a lucra în serviciul comunitatii pe domenii foarte interesante de activitate. Si din punct de vedere financiar , politistii comunitari sunt remunerati la fel ca ceilalti angajati ai primariei la un nivel care sa le asigure un trai decent si fara a fi supusi unor tentatii.
Gazeta: Cum se concretizeza colaborarea dintre institutia pe care o reprezentati si celelate institutii ale statului?
Radu Moisin: Exista o relatie strânsa între Politia Comunitara si celelate institutii abilitate în control. Spre exemplu, serviciul control urbanistic este într-o foarte strânsa colaborare cu Inspectoratul de stat în Constructii. Serviciul de protectie a mediului este într-o foarte strânsa colaborare cu Agentia pentru protectia mediului si Gada nationala de mediu. Fiecare compartiment, pe partea lui de activitate colaboreaza cu institutiile competente similare. Activitatea noastra a devenit dependent de a celorlallte institutii si invers.
Gazeta: Sunteti unul dintre cei mai tineri directori din administratia locala. De ce are nevoie un tânar pentru a accede pe un asemenea post?
Radu Moisin: În primul rând are nevoie de o ambitie si de o vointa fara precedent. Un tânar trebuuie sa lucreze de doua ori mai mult decât cei mai în vârsta pentru ca trebuie sa demonstreze atât faptul ca este competent cât si faptul ca poate cel putin la fel de mult ca ceilalti. Trebuie sa suplineasca anumite mentalitati, sa depaseasca anumite mentalitati care nu dau credit tinerilor în România, din pacate, dar muncind foarte mult si impunând respectul celorlalti poate sa-si asigure succesul într-o asemenea profesie.
Augustin Stanciu
domnilor,cetateanul Niculae-Marian,sat.Fundeni-Frrunzanesti,jud.Calarasi,lucreaza la firma Cristaxi,avand indicativ 537 sau 89,cu permisul expirat din data de20.07.2010 si cu un atestat anulat de 2ori pana acum.Oare la firmele de taxi nu se fac verificari?face taximetrie in zona Titan-Auchan,si circula ruta Glina-Balaceanca-Posta.Il gasiti numai dupa ora 18,este si un tepar la firmele de taxi ,nepunand aparatul de taxat.Va rog sa luati masurile necesare.
Unde se pot sesiza abuzurile facute de vecini si amenintarile?Va intreb deoarece am nevoie si de un raspuns si sa fie luate masuri.Multumesc!