Spre surprinderea multor târgumureseni, orasul a îmbracat haine de sarbatoare pentru câteva zile, atmosfera de Craciun si Revelion fiind creata de bradul împodobit si de numeroasele ghirlande de lumini de împodobesc centrul orasului. Atmosfera de sarbatoare se datoreaza faptului ca orasul a devenit pentru câteva zile platou de filmare pentru o coproductie Ungaria –Germania – Marea Britanie. Filmul “Biblioteque Pascal” în regia lui Szabolcs Hajdu are în distributie si mari actori ai scenei de teatru si film românesc, cum ar fi Oana Pellea, Razvan Vasilescu, Andi Vasluian sau Mihai Constantin, multi dintre ei fiind la a doua colaborare cu regizorul, dupa filmul “White Palms” din 2006 cu care regizorul Szabolcs Hajdu a obtinut nu mai putin de sase premii la Festivalul de Film Maghiar si o mentiune speciala la Karlovy Vary. Am rugat-o pe Oana Pellea sa ne vorbeasca putin despre teatru si film în general si despre filmul “Biblioteque Pascal” în special.
Reporter: Cum ati ajuns sa lucrati cu regizorul Szabolcs Hajdu si cum va simtiti facând parte din echipa care lucreaza la filmul “Biblioteque Pascal”?
Oana Pellea: E al doilea film la care colaborez cu acest regizor. Ne-am întâlnit pentru prima data la Bucuresti pentru”White Palms”, primul film în regia sa în care am jucat si când m-a contactat pentru rolul din “Biblioteque Pascal” am acceptat bucuroasa. Szabolcs Hajdu este un regizor creator, foarte imaginativ, care stie foarte bine sa lucreze cu actorii si de-asta mi-e foarte drag sa lucrez alaturi de el. Unul dintre lucrurile care îmi plac la el e ca-si pastreaza echipa cu care lucreaza, deci majoritatea cu care lucrez acum sunt oameni pe care-i cunosc si în mijlocul carora ma simt ca într-o familie. Sunt foarte bucuroasa sa lucrez cu o actrita tânara cum e Orsolya Török-Illyés, ce joaca în film rolul principal.
Reporter: Ati mai filmat vreodata la Târgu-Mures?
Oana Pellea: De filmat n-am mai filmat, în schimb am fost prezenta pe scena Teatrului National iar orasul îmi place foarte mult.
Reporter: Cum este rolul pe care-l interpretati în film?
Oana Pellea: Propunerea regizorului este foarte interesanta. Personajul pe care-l interpretez este ciudat de la cum arata si pâna la cum se comporta. Nu face parte dintr-un realism terre à terre, e stilizat, n-am mai realizat un asemenea personaj ceea ce face ca rolul sa fie foarte incitant.
Reporter: Ati lucrat cu multi regizori români dar si straini la multe filme. Care sunt diferentele pe care le-ati observat între cinematografia româna si cea de peste hotare?
Oana Pellea: Între regizori în general este o singura mare diferenta, pot fi buni sau nu. Mie mi-a dat Dumnezeu si-am lucrat numai cu regizori buni. Diferentele sunt altele si nu tin de talent ci de sistemul de sustinere a unei cinematografii. Echipa aceasta cu care lucrez acum e foarte organizata, e o placere sa lucrezi cu ei. Spre deosebire de echipele de filmare românesti, acestia sunt mai silentiosi, ceea ce te ajuta sa te concentrezi mai bine. Noi românii suntem mai zgomotosi si obositori uneori.
Reporter: Cum vi se pare ceea ce se întâmpla acum în cinematografia româneasca, când regizorii români încep sa fie tot mai des premiati peste hotare?
Oana Pellea: Traim un moment bun, un moment fast dar important este ce se întâmpla de acum încolo. Sunt curioasa cum vor continua sa mearga lucrurile în cinematografia româneasca pentru ca performanta acestor regizori e greu de atins. Un pericol ar fi sa avem mai multe filme de acest gen dare eu cred în regizorii români si sper sa nu repete modul de a ajunge la succes ci doar succesul.
Reporter: De-a lungul timpului ati primit numeroase premii pentru activitatea dumneavoastra artistica, atât în tara cât si în strainatate. Ce avantaje profesionale v-au adus acestea?
Oana Pellea: Din pacate premiile obtinute în tara nu mi-au adus avantaje, a fost doar bucuria de moment la primirea lor, pe când cele obtinute în strainatate mi-au deschis porti pe plan profesional, m-au facut remarcata si automat ofertele de colaborare au crescut. Din pacate un premiu luat în România nu te duce mai departe în cariera.
Reporter: Ati jucat roluri diverse atât în film cât si în teatru. Cum reuseste actrita Oana Pellea sa dea viata atâtor personaje? Exista o tehnica anume “de-a intra în pielea personajului”?
Oana Pellea: Nu stiu sa explic acest aspect. Tine de foarte multe lucruri. Un rol se poate naste chiar într-o zi, dintr-un amanunt dar crearea rolului tine mult si de regizor, de capacitatea lui de a te pune în situatie, tine si de tine ca om pentru ca un rol nu se face decât cu carnea si sufletul actorului, cu viata lui iar pelicula este chintesenta sufletului actorului. Totusi dupa douazeci si ceva de ani de cariera înca nu pot sa explic cum ia nastere un rol.
Reporter: Mai poate fi teatrul si filmul formatorul personalitatii tinerilor din ziua de azi, acum în era tehnologiei?
Oana Pellea: Sunt o idealista si cred ca arta înnobileaza fiinta umana. Ma bucur ca salile de teatru unde joc sunt pline de tineri dar e alegerea lord aca stau în fata calculatorului sau vin la teatru sau la film. Eu pot doar sa afirm ca un actor ce “arde” pe scena poate darui mai mult decât ecranul rece al unui calculator.
Reporter: Cât de mult conteaza talentul pentru un actor? Mai este acesta important sau conteaza mai mult sa ai un agent cu relatii care sa te faca sa reusesti în aceasta “industrie”?
Oana Pellea: Cred ca talentul conteaza dar trebuie si multa munca si noroc. Un agent foarte inteligent poate face o mare vedeta dintr-un om fara talent dar un artist se naste cu talent de la Dumnezeu. Dumnezeu da talentul multor oameni dar exista oameni talentati care nu au o stea norocoasa, deci si norocul intra mult în ecuatie.
Reporter: Ce sfat le-ati da tinerilor aflati înca pe bancile universitatilor de teatru?
Oana Pellea: Nu ma pricep si nu-mi place sa dau sfaturi. Pot spune însa crezul meu si anume ca profesia de actor e superba si eu încerc s-o fac umil în sensul crestin al cuvântului iar ca artist trebuie sa ai umilinta. Talentul este un dar iar actorul trebuie sa-l slujeasca cu multa munca si cu capul plecat.
Claudia SAS