Aeroportul ”Avram Iancu” Cluj-Napoca se luptă de câţiva ani cu concurentul direct Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş dreptul de a-şi desfăşura activitatea într-un mediu concurenţial normal şi onest. În luna octombrie a acestui an, instituţia clujeană a câştigat încă un proces cu Consiliul Judeţean (CJ) Mureş şi Aeroportul Târgu Mureş în disputa privind concurenţa neloială venită din partea celor din urmă.
Ajutor de stat nelegal pentru Aeroportul din Târgu Mureş
În mai 2014, Aeroportul Internaţional ”Avram Iancu” Cluj a acţionat în instanţă Consiliul Judeţean (CJ) Mureş şi Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş solicitând instanţei de judecată să dispună anularea în parte a Hotărârii de Consiliu Judeţean (HCJ) Mureş nr. 16/30/2014 privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Aeroportului din Târgu Mureş pe anul 2014, respectiv pentru ”transferuri cf. prevederilor legale în vigoare”.
În fapt, în data de 30.01.2014 CJ Mureş a adoptat hotărârea nr. 16/30.01.2014 privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al aeroportului din Târgu Mureş pe anul 2014. La hotărârea menţionată, se propune alocarea următoarelor sume Regiei Autonome Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş: suma de 5.260.000 reprezintă compensaţie pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiilor de Serviciu de Interes Economic General (SIEG), suma de 3.070.000 lei pentru reparaţii la obiective din domeniul public al judeţului şi suma de 2.560.000 lei pentru acoperirea cheltuielilor de capital, respectiv realizarea de investiţii.
”Transferurile bugetare acordate Aeroportului ”Transilvania” Târgu Mureş pentru anul 2014 reprezintă în realitate un ajutor de stat nelegal depăşind necesarul acoperirii costurilor prestării serviciului public încredinţat prin hotărârea mai sus menţionată.
Cu toate că în mod formal suma de 5.260.000 este prevăzută cu titlu de compensaţie pentru SIEG, în realitate se alocă în plus suma de 3.070.000 lei pentru reparaţiile ce s-au efectuat în cursul anului 2014.
Mai mult orice administrator de aeroport care se angajează într-o activitate economică, ar trebui să finanţeze din resurse proprii costurile utilizării sau construirii infrastructurii pe care o administrează. În concluzie, suma reprezintă astfel o supracompensaţie.
Această compensaţie exorbitantă a fost destinată acoperirii unor costuri care nu au nimic de-a face cu obligaţiile de serviciu public aşa cum au fost ele definite prin HCJ, fiind destinată de fapt să subvenţioneze, în mare măsură, întreaga activitate comercială a Aeroportului ”Transilvania” Târgu Mureş. În realitate, compensaţia totală pentru 2014, în cuantum de 10.830.000 lei pentru acoperirea ”cheltuielilor aferente obligaţiei de servici public”, nu beneficiază de o minimă justificare”, susţine reclamanta (Aeroportul Cluj-Napoca) prin avocat Claudiu Brehar.
Comisia Europeană a investigat ajutoarele de stat acordate pentru aeroporturi
Comisia Europeană (CE) a iniţiat două investigaţii aprofundate separate pentru a stabili dacă măsurile adoptate în favoarea a două aeroporturi din Transilvania (Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca şi Aeroportul Transilvania Târgu Mureş, aflate în proprietatea statului) şi a transportatorilor aerieni care le utilizează (în principal Wizz Air) sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Investigaţiile au vizat îndeosebi taxele de marketing plătite companiei Wizz Air de către Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca şi tarifele aeroportuare reduse oferite de Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş transportatorilor aerieni care operează zboruri.
În cadrul unei investigaţii separate, iniţiate tot în urma unei plângeri, CE a examinat în detaliu dacă tarifele aeroportuare practicate la Aeroportul Târgu Mureş, care par „anormal de scăzute” şi „prevăd reduceri semnificative în funcţie de nivelul de trafic”, sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Comunicatul CE explica: „De aceste tarife reduse a beneficiat în special Wizz Air, principalul transportator aerian care operează pe Aeroportul Târgu Mureş, dar este posibil să fi beneficiat şi alţi transportatori aerieni care utilizează acest aeroport. În acest stadiu, Comisia îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare să le fi oferit acestor transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat faţă de concurenţii lor”.
CE a examinat în detaliu dacă diversele subvenţii primite din partea autorităţilor locale începând din 2011 au acordat Aeroportului Târgu Mureş însuşi un avantaj economic nejustificat faţă de alte aeroporturi similare. Comisia a verificat conformitatea cu standardele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuţie reală la accesibilitatea Transilvaniei şi la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni (având în vedere relativa proximitate a Aeroportului Cluj-Napoca) şi dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar.
În cadrul procedurii de investigaţie privind presupusul ajutor de stat acordat în favoarea Aeroportului ”Transilvania” Târgu Mureş, Comisia a analizat pe larg compensaţiile primite de la CJ Mureş. Concluzia preliminară a Comisiei Europene a fost în sensul unei evidente nelegalităţi a respectivelor alocări bugetare.
Avantaj economic pentru Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş
Potrivit prevederilor art. 107 din TFUE – Reţeaua Naţională de Ajutor de Stat ”cu excepţia derogărilor prevăzute, sunt incompatibile cu piaţa internă ajutoarele acordate de stat prin intermediul resurselor de stat, sub orice formă, care denaturează sau ameninţă să denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a procedurii anumitor bunuri în măsura în care acestea afectează schimburile comerciale dintre statele membre”.
”Comisia a analizat inclusiv calitatea subscrisei de aeroport învecinat, respectiv de concurent direct pe piaţa serviciilor aeroportuare. Tocmai în considerarea acestei calităţi, Comisia Europeană a conchis că subscrisa face parte din categoria persoanelor afectate de orice măsură acordată în mod nelegal Aeroportului ”Transilvania” Târgu Mureş.
Dreptul subiectiv şi previzibil pe care încercăm să îl ocrotim este acela de a ne desfăşura activitatea într-un mediu concurenţial normal şi onest.
Subscrisa reclamantă şi Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş împărţim piaţa furnizării serviciilor aeroportuare în regiune. În aceste condiţii, existenţa unei concurenţe în atragerea operatorilor aeroportuari între cele două întreprinderi este mai mult decât evidentă, fiind totodată puternic mediatizată în ultimii ani, perioadă în care Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş a beneficiat de finanţări publice însemnate din partea CJ Mureş. De pe această platformă, a unei întreprinderi care beneficiază de finanţări publice, Aeroportul din Târgu Mureş a ajuns să practice cele mai mici tarife aeroportuare din ţară (respectiv 1 euro/persoană) şi corelativ, să înregistreze cea mai spectaculoasă creştere a traficului de pasageri înregistrată de vreun aeroport din România, respectiv 388 % în ultimii ani.
Nivelul taxei este un factor esenţial, datorită faptului că stabileşte dincolo de orice discuţie existenţa concurenţei între aeroporturi. Aeroportul din Târgu Mureş percepe cele mai scăzute tarife din ţară şi chiar din Europa, la nivelul simbolic de 1 euro/pasager (nivel aprobat tot de CJ Mureş). Prin comparaţie, subsemnata percepem de şase ori mai mult, pentru a ne permite să ne acoperim cheltuielile. Bineînţeles, problema acoperirii costurilor nu este nevoită să mobilizeze fonduri proprii pentru a-şi finanţa investiţiile. Avantajul economic gratuit acordat concurentului subscrisei este cu atât mai pronunţat cu cât taxele de parcare sunt percepute integral de către Aeroport.
Mediul concurenţial în care ne desfăşurăm activitatea este grav periclitat prin finanţarea publică a concurentului nostru direct, în condiţii de vădită nelegalitate. Avantajul economic pe care Aeroportul ”Transilvania” Târgu Mureş îl primeşte de la pârâtă, respectiv finanţarea publică în valoare totală de 10.830.000 lei cu care acoperă în procent de peste 90% cheltuielile cu activitatea comercială a aeroportului este unul vădit nelegal şi deosebit de periculos pentru mediul concurenţial în care ne desfăşurăm activitatea”, susţine în continuare avocatul Claudiu Brehar în interesul legitim al Aeroportului ”Avram Iancu” în promovarea acţiunii.
Instanţa a dat câştig de cauză Aeroportului din Cluj
Judecătorul Tribunalului Cluj, Ramona Corina Vasile a constatat că deşi activitatea Aeroportului ”Transilvania” Târgu-Mureş este în continuă creştere an de an, valoarea compensaţiei dată de CJ Mureş este şi ea în continuă creştere, deşi potrivit HCJ nr. 107/211 finanţarea acordată aeroportului ar trebui să fie în descreştere , deci invers proporţională cu evoluţia traficului de pasagerii care se află în continuă creştere.
”Pentru toate aceste considerente, reţinând că prin HCJ nr. 16/30.01.2014 au fost aprobate compensaţii cu încălcarea prevederilor art. 4 din HCJ nr. 107/211, cuantumul acestora depăşind ceea ce este necesar pentru a acoperi costurile, constituind în realitatea ajutor de stat nelegal, instanţa admite acţiunea formulată de reclamantă şi dispune anularea în parte a Hotărârii Consiliului Judeţean Mureş nr. 16/30.01.2014 privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al R.A. Aeroportului ”Transilvania” Târgu Mureş”, a hotărât instanţa.
Ar trebui întrebat dl Ciprian Dobre care a fost motivul care a dus la colapsul aeroportului.
Conform Masterplanului din 2014 Aeroportul Transilvania a primit 4 milioane de euro din cei 600 de milioane investiti la nivel national, adica 0,66% din suma totala. Aeroportul din Cluj Napoca a primit 38 de milioane de euro, adica aproape de 10 ori mai mult. Asta a fost „avantajul economic” real de care a beneficiat aeroportul muresean fata de Avram Iancu. http://www.petitieonline.com/signatures/salvai_aeroportul_transilvania_din_targu_mure/
https://www.facebook.com/savetransylvaniaairport/
Rezolvati cit mai repede problemele, vrem sa zburam la Mures nu la Cj
Mulțumiri d-lui David Ciceo pentru atenția deosebită cu care ne-a distins pe noi, mureșenii. Totuși, trebuie să-i atragem atenția că în MasterPlanul din 2014 Aeroportul Avram Iancu a primit fonduri de dezvoltare de 10 ori mai mari (38 milioane euro) ca Aeroportul Transilvania (4 milioane euro). Este clar, că prin această intervenție guvernamentală mediul concurenţial a fost grav afectat. Urmează procesele și amendarea instituției dumnealui, respectiv corectarea acestei discriminări prin alocarea fondurilor pentru Aeroportul Transilvania.
Vrem sa putem zbura din Mures. Acest aeroport deserveste zonele adiacente judetului. HR. CV. BV. BN. Am calatorit cu cetateni din Neamt chiar. Si biletele catre Tg Mures sunt mai ieftine. Deci. …… Ne vrem aeroportul nostru.
Boicotati aeroportul Cluj . Mergeti la Sibiu ,sau alt aeroport apropiat.nico
Boicotati aeroportul Cluj.