Solutii pentru fatadele deteriorate
Sorin Apostu a anuntat saptamana trecuta ca Primaria Cluj-Napoca a demarat actiunea de inventariere a imobilelor deteriorate din zona de protectie a monumentelor istorice, in cadrul careia au fost verificate pana acum 690 de imobile, iar 310 dintre acestea necesita reparatii. Institutia a aplicat si sanctiuni contraventionale in valoare de 86.500 de lei din cauza intretinerii necorespunzatoare a cladirilor unui numar de 105 proprietari, conform prevederilor unei hotarari a Consiliului Local din anul 2009.
„Revitalizarea cladirilor este, dupa parerea noastra, strict la indemana proprietarilor. Cladirile al caror proprietar nu este cert sunt blocate de instanta. Acordul se da de catre proprietar. Acordul se poate da de catre chiriasi in momentul in care nu exista un litigiu. Am avut un caz pe Eroilor unde a trebuit sa asteptam solutionarea litigiului. Dar nici una din cladirile pe care le avem acum in vedere nu se afla in aceasta situatie”, a declarat edilul Sorin Apostu.
71 de cladiri in 6 ani
Cele 310 imobile au fost impartite in trei categorii. In prima categorie sunt 57 de cladiri, care prezinta un grad avansat de deteriorare, in special imobile cu fatada distrusa. Dintre acestea, 39 si-au dat acordul pentru realizarea lucrarilor de reabilitare, iar restul au fost sanctionate. Unde a fost necesar s-a intervenit de urgenta pentru a demonta elementele care stateau sa cada. In a doua categorie intra 95 de imobile, aflate in stare de deteriorare relativa, iar in a treia restul de cladiri, pana la 310, care nu sunt intretinute corespunzator. „Adica retele de colectare si scurgere a apelor fluviale neintretinute care pot duce ulterior la deteriorari ale fatadei”, arata edilul.
Primaria are un program de revitalizare a cladirilor demarat in 2005. Prin aceste program sunt alocate fonduri pentru restaurarea cladirilor din centrul istoric al orasului, insa numai cu conditia ca proprietarii sa fie de acord cu luarea acestei hotarari in proportie de 100%. „Banii sunt dati de catre Primarie, licitatia se organizeaza impreuna cu locatarii, sau locatarii pot sa-si organizeze propria selectie de oferte, iar Primaria plateste lucrarile”, a explicat Apostu. Institutia va recupera banii de la proprietari in 120 de rate lunare. In cadrul acestui program de revitalizare a cladirilor Primaria Cluj-Napoca a realizat pana in prezent lucrari la 71 de imobile din zona centrala, din 2005 si pana astazi.
Solutii pentru proprietari
De la demararea actiunii de inventariere a imobilelor deteriorate, proprietarii a 39 de cladiri si-au dat toate acordurile de principiu pentru a fi incluse in programul de revitalizare derulat de Primarie. Licitatia pentru contractarea lucrarilor de revitalizare la aceste imobile va fi programata astfel incat in primavara anului viitor sa poata fi demarate lucrarile. „Proprietarii pot acum beneficia acum si de prevederile legii 153/2011. Ei pot beneficia de credite bancare cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata 100%, pentru executarea lucrarilor de interventie la anvelopa cladirilor de locuit detinute. Perioada de rambursare a creditului este de maximum 5 ani de la data receptiei la terminarea lucrarilor. Un astfel de credit poate fi contractat atat de catre asociatiile de proprietari (prin hotararea a minimum 90% dintre membrii asociatiei de proprietari), cat si de proprietarii de locuinte unifamiliale. Cred ca ar trebui sa profite de aceste facilitati oferite de Guvern in aceasta perioada de criza, mai ales acum cand lucrarile sunt mai ieftine”, arata reprezentantii Primariei.
Primaria va realiza o ampla campanie de informare, astfel incat oamenii sa cunoasca beneficiile acestui program, iar prin constientizarea lor municipalitatea clujeana spera ca in vara anului viitor sa existe cat mai multe lucrari finalizate in acest fel.
Diana GABOR