Comisia parlamentară condusă de Florin Iordache a adoptat, miercuri, mai multe modificări la Statutul magistraţilor, stabilind că protocoalele semnate de CSAT şi serviciile de informaţii care privesc justiţia sunt informaţii de interes public, magistraţilor fiindu-le interzis să defăimeze alte puteri ale statului. 

Judecătorul Dana Gîrbovan, președintele UNJR a afirmat că amendamentele pe care Uniunea Națională a Judecătorilor din România le-a propus, iar Comisia le-a adoptat, vor ajuta la eliminarea amenintării la adresa independentei justitiei. Totodată, într-o postare pe Facebook, Dana Gîrbovan spune că UNJR se va implica până la capăt în această procedură legislativă.  

 

POSTAREA INTEGRALĂ A PREȘEDINTEI UNJR

”Comisia speciala comuna a Camerei Deputaţilor si Senatului pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei a adoptat toate propunerile pe care UNJR le-a facut pentru clarificarea, transparentizarea si responsabilizarea relatiei dintre serviciile de informatii si justitie.

Daca propunerile UNJR, adoptate de Comisie, vor ajunge lege, toate hotararile CSAT privind justitia, precum si protocoalele dintre serviciile de informatii si justitie, care in acest moment sunt secrete, vor fi publice, orice persoana avand acces la ele.

De asemenea, prin aceste propuneri se va spori controlul parlamentar asupra serviciilor de informatii cu privire la activitatea pe care o desfasoara in relatia cu justitia, serviciile de informatii fiind obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens.

Nu in ultimul rand, daca procurorilor si judecatorilor le este interzis sa fie ofiteri acoperiti, colaboratori sau lucratori ai serviciilor de informatii, acestia fiind obligati sa completeze o declaratie pe proprie raspundere ca nu sunt, atunci am instituit prin lege si interdictia corelativa a serviciilor de informatii de a racola magistrati. Raspunderea trebuie sa fie pentru ambele parti.

„Incalcarea acestei interdictii [de a racola magistrati] este infracţiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste”, se prevede in amendament.

Una din cele mai mari amenintari la adresa independentei justitiei este interferenta serviciilor de informatii in justitie, colaborarea dintre judecatori/procurori si serviciile de informatii, ori existenta unor protocoale, hotarari si intelegeri secrete intre parchete si servicii de informatii la care partile si judecatorii nu au acces. Amendamentele pe care UNJR le-a propus, iar Comisia le-a adoptat, vor ajuta la eliminarea acestei amenintari la adresa independentei justitiei.

Asa cum am afirmat inca de la inceputul discutiei despre modificarile la legile justitiei, UNJR se va implica in aceasta procedura legislativa pana la capat, sustinandu-si si sustinand toate propunerile si amendamentele care vor conduce la intarirea independentei justitiei si luand pozitie fata de propunerile care ar ingradi sau limita independenta.

Cu privire la propunerile in cauza, amendamentele UNJR, adoptate de Comisie, pentru modificarea art. 7 din Legea 303/2004 au fost urmatoarele:

Articolul 7 se modifica si competeaza dupa cum urmeaza:

(1) Judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate si personalul conex prsonalului de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informații.

(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost și nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informaţii. Declarațiile se depun și se arhivează la compartimentul de resurse umane.

(3) Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute de aliniatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infracţiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste.

(4) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. 2 se face de catre CSAT si Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii anual, din oficiu, sau ori de cate ori este sesizata de Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, judecatorul sau procurorul vizat.

(5) Serviciile de informatii sunt obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens.

(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informatiile, deciziile, hotararile, protocoalele, ordinele si orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii sau de un serviciu de informatii care priveste sau are legatura cu justitia este informatie de interes public”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.