Abonatii la bani publici nu sunt numai din randul celor care fac lucrari de infrastructura. Societatea Qual Media a castigat deja mai multe contracte pentru realizarea de materiale promotionale pentru administratia locala si doreste sa faca afaceri si cu cea judeteana. Singura problema este ca serviciile acesteia nu respecta cerintele din contract, dar, fiind vorba de bani europeni si termene-limita, institutiile sunt obligate sa receptioneze ce le baga Qual Media pe gat.
Consiliul Judetean Cluj a demarat la finele lunii septembrie licitatia pentru promovarea obiectivelor turistice din judet cu fonduri europene. Contractul de achizitie publica prevede realizarea unor servicii de tiparire si livrare a materialelor de publicitate pentru obiectivele promovate in cadrul proiectului european “Clujul – peisaj cultural”. Contractul are o valoare estimata la peste 300.000 de lei si va fi incheiat pe o perioada de doua luni.
Ofertele la licitatie au fost depuse pana la data de 5 octombrie, cand a avut loc si deschiderea lor. Patru societati s-au batut pentru castigarea acestui contract cu administratia judeteana. Firma Rodotex din Iasi a avut o oferta de 204.980 de lei, iar Tact SRL 157.950 de lei. Cele mai mici oferte au fost ale Cromatic Tipo, de 117.260 de lei si a societatii Qual Media Grup, de 68.650 de lei. Aceasta din urma surprinde prin valoarea scazuta a ofertei, fapt care a situat-o clar pe prima pozitie pentru castigarea licitatiei.
Cea mai mica oferta
Cum reuseste o firma sa ofere atat de putin pentru aceleasi servicii pe care altii le furnizeaza la preturi de 2-3 ori mai mari? Acest aspect sare in ochi, mai ales avand in vedere faptul ca, din cei 300.000, cat s-a estimat ca ar valora proiectul, cei de la Qual Media Grup se ofera sa realizeze materialele publicitare cu putin peste 20% din suma preconizata de Consiliul Judetean.
Surse din cadrul administratiei locale ne-au lamurit in legatura cu anumite aspecte ale modului de operare al Qual Media Grup. Potrivit acestora, firma abonata la bani publici nu doar la Cluj-Napoca, ci in intreaga tara, se prezinta la licitatii cu oferte foarte mici, iar dat fiind ca principalul criteriu de selectie al castigatorului este suma cea mai scazuta, sunt desemnati castigatori.
La Cluj-Napoca, Qual Media Grup a castigat licitatia pentru proiectul, tot pe fonduri europene, „La pas prin orasul comoara”, derulat de Primarie. Si la aceasta licitatie au venit cu o oferta surprinzator de mica, dar avand toate actele in regula, nimeni nu a obiectat cand au castigat licitatia. Contractul a fost semnat, dar materialele furnizate au fost neconforme cu pretentiile administratiei locale, exprimate in caietul de sarcini. Cu toate acestea, reprezentantii Primariei s-au vazut obligati sa receptioneze materialele promotionale, de care aveau nevoie in scurt timp, dat fiind ca se apropiau Zilele Municipiului. Reluarea licitatiei ar fi creat probleme nu doar pentru evenimentele de pe agenda Primariei, dar si in legatura cu finantarea, care vine tot de la Uniunea Europeana.
La o solicitare a Gazetei de Cluj legata de licitatia la care a castigat Qual Media Grup in primavara acestui an, reprezentantii Primariei au raspuns ca toate materialele au fost conforme si respectau caietul de sarcini. Singura problema cu acest raspuns fiind ca se refera la o alta licitatie, organizata ulterior si castigata de aceeasi firma. Consiliul Judetean risca sa se gaseasca in aceeasi situatie ca si cei de la Primarie, dat fiind ca firma nu poate fi exclusa de la licitatie pe baza experientei anterioare a altor institutii cu serviciile sale de calitate.
Proiecte de promovare turistica
Obligatiile firmei castigatoare constau in tiparirea a 15.000 de pliante si 2.000 de harti care sa cuprinda obiectivele promovate prin proiect: muzeele, castelele si cetatile, bisericile si monumentele de cult din judet. De asemenea, societatea contractata va elabora un album care va cuprinde toate obiectivele din cadrul proiectului “Clujul – peisaj cultural”. „Albumul va prezenta principalele obiective de patrimoniu istoric, arheologic si etnografic ale judetului, inclusiv obiectivele promovate, subliniind importanta obiectivelor selectionate si integrarea acestora in contextele istorice si culturale carora le apartin. Albumul va contine informatii istorice legate de fiecare obiectiv in parte, legende referitoare la acestea, informatii utile pentru turistii interesati de vizitarea diferitelor obiective: localizare exacta in teren, accesibilitate, statut juridic (acolo unde acesta influenteaza posibilitatile de acces), facilitati turistice existente in zona”, se arata in caietul de sarcini aferent licitatiei.
Obiectivul general al proiectului „Clujul – peisaj cultural”, demarat de consiliul Judetean, este dezvoltarea si consolidarea turismului cultural al judetului. In acest sens, urmeaza sa fie promovate obiective care acopera principalele etape ale istoriei medievale, moderne si contemporane a judetului Cluj, fiind reprezentative pentru toate comunitatile etnice si confesionale importante din judet. In cadrul proiectului “Clujul – peisaj cultural”, Consiliul Judetean promoveaza Domeniul de la Ciucea, cetatea din Bologa, Muzeul de Arta din Cluj-Napoca, Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Muzeul National de Istorie a Transilvaniei – Colectia de Istorie a Farmaciei, Castrul Roman Potaissa sau Castelul Banffy.
Intreaga poveste suna foarte asemanator cu proiectul derulat de Primarie, in care Qual Media Grup si-a construit deja experienta similara. Din pacate, cei de la CJ, ar putea avea la randul lor o experienta neplacuta de pe urma colaborarii cu aceasta firma. Proiectul “La pas prin orasul comoara” urmareste promovarea produselor turistice specifice municipiului Cluj-Napoca, in primul rand prin elaborarea unor materiale promotionale, obiectiv reflectat prin obiectul celor doua licitatii castigate de Qual Media.
Primaria, client fidel
Prima se refera la promovarea prin campanii publicitare a patru categorii de produse turistice: ansamblul urban “Centrul istoric al municipiului Cluj-Napoca”, muzeele din Cluj-Napoca, Gradina Botanica “Alexandru Borza” si Parcul National Etnografic “Romulus Vuia” (Sectia in aer liber a Muzeului Etnografic al Transilvaniei), prin desfasurarea de actiuni de marketing pe internet, marketing direct si alte activitati de marketing si reclama (campanii publicitare), participarea la targuri de turism in tara si organizarea unui eveniment de promovare turistica. La aceasta licitatie, care a avut loc in 10.06.2011, firma Qual Media Grup a castigat cu o oferta financiara de 144.743 lei.
A doua licitatie a fost organizata pentru contractarea unor servicii privind imbunatatirea imaginii destinatiei turistice Cluj-Napoca prin realizarea unor materiale de promovare a destinatiei – un film de prezentare si spoturi video, CD-uri si DVD-uri, pliante, brosuri, ghiduri turistice etc. – cat mai utile si prezentabile, care sa fie orientate spre nevoile reale ale turistilor. La aceasta licitatie, la care facem referire si mai sus, din 11 mai 2011, au fost depuse 4 oferte.
Qual Media a avut oferta cea mai mica, de 275.000 de lei, urmata, la diferenta destul de mare, de Espada Media, cu 371.228,8 de lei, Tact SRL, cu 373,844 lei si asocierea AMM Design – Godmother, cu 417.365,64 LEI.
Primaria a semnat contractul de finantare din fonduri europene pentru proiectul “La pas prin orasul comoara, Cluj-Napoca” in luna ianuarie a acestui an. Durata totala a proiectului va fi de 24 de luni. Valoare totala a proiectului se ridica la 838.818 lei, din care contributia proprie la proiect este de 16.776 lei, iar finantarea nerambursabila este de 822.042 lei.
„Proiectul urmareste in principal promovarea in Romania a orasului nostru si cuprinde cateva mari directii de actiune. Prima dintre acestea este organizarea unui eveniment de promovare turistica, „Zilele Centrului istoric”, care s-au desfasurat deja. Apoi sunt campaniile publicitare de promovarea orasului nostru in Timisoara, Iasi, Bucuresti, Brasov, Constanta. Aceste panouri vor ramane in acele locatii timp de un an, cat timp se deruleaza proiectul. Pe langa partea de promovare outdoor, mai avem insertii publicitare in reviste de turism si in pagini web de specialitate, promovari la targuri de turism si la televiziune”, a afirmat primarul Sorin Apostu .
Pliantele, ghidurile si brosurile vor fi realizate in 6 limbi, romana, engleza, germana, maghiara, franceza si italiana. Proiectul initial presupunea numai promovare interna, in tara, de aceea, Primaria a venit in completare traducand pliantele in engleza, franceza, germana, maghiara si italiana. Traducerile sunt realizate cu sprijinul centrelor culturale si a comunitatii maghiare. Toate aceste produse de promovare sunt realizate de Centrul de Informare Turistica in materie de text si design al produselor.
Marin Escaladrian