2 milioane de euro pentru Aeroportul Cluj
Ministerul Transporturilor a transmis Consiliului Judetean Cluj ca i-a aprobat proiectul european pentru accesarea a doua milioane de euro, in vederea crearii unei legaturi intre terminalul pentru pasageri si calea ferata. Aeroportul International Cluj-Napoca este singura componenta care a ramas inclusa in programul european TEN-T, dupa ce ministrul a mutat nodul de transport pe cale ferata si sosea la Targu-Mures.
Chiar daca, asa cum arata si Gazeta de Cluj intr-un numar anterior, Cluj-Napoca va fi, cel mai probabil, ocolit de rutele incluse in programul european pentru transport TEN-T, componenta de transport aerian ramane o parte din proiectul de prioritati al acestuia. Saptamana trecuta, Ministerul Transporturilor a avizat documentatia Aeroportului International Cluj-Napoca prin care se doreste accesarea a peste 2 milioane de euro pentru realizarea unei legaturi intre terminalele de pasageri si calea ferata.
Aviz de la Ministerul Transporturilor
Faptul ca Aeroportul International Cluj-Napoca a fost pastrat in aceasta retea prioritara le permite managerilor sa acceseze fonduri europene pentru implementarea unor proiecte de investitii. Ministerul Transporturilor a transmis ca a acordat un prim aviz pentru unul dintre proiectele aeroportului clujean. Conform vicepresedintelui Consiliului Judetean (CJ), Alexandru Coroian, proiectul vizeaza realizarea unui pasaj de legatura cu calea ferata, avand in vedere ca traseul este situat chiar in zona de acces de la aeroport.
Anuntul avizarii proiectului CJ Cluj a fost facut chiar de catre ministrul Alexandru Nazare, care arata ca „valoarea proiectului propus de Aeroportul International Cluj-Napoca este de 2 milioane de euro, finantarea urmand a fi asigurata in proportie de 50% din fonduri nerambursabile, prin programul TEN-T. Restul finantarii, de 50%, reprezinta procentul de cofinantare, ce va fi asigurat din fonduri proprii ale aeroportului”. In comunicat, ministrul Alexandru Nazare a precizat ca proiectul aeroportului clujean vizeaza prioritatea unu a programului TEN-T, si anume „promovarea dezvoltarii unui sistem integrat de transport multi-modal”. De asemenea, Nazare a subliniat ca pentru ca proiectul sa poata fi depus la Comisia Europeana, era necesar avizul ministrului Transporturilor si Infrastructurii.
„Obiectivele acestor studii sunt de a evalua fezabilitatea si sustenabilitatea unui nou sistem de transport intermodal, atat pentru pasageri, cat si pentru marfa. La Aeroportul International Cluj-Napoca se afla in curs de executie o noua pista ce va avea in final lungimea de 3.500 m, acest lucru constituind premisa pentru dezvoltarea unui nou centru intermodal pentru pasageri si marfa. Studiile care vor fi efectuate vizeaza urmatoarele obiective din cadrul unui viitor proiect tehnic pentru transport intermodal de pasageri si marfa: terminal cargo, inclusiv echipamente si platforme; constructie statie terminal intermodal de pasageri; conexiune de transport intre terminal cargo, terminal intermodal de pasageri si reteaua de cale ferata”, a transmis Ministerul Transporturilor. Avizul ministrului se refera la „Studii pentru dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri si marfa”.
Tise a cerut demisia lui Nazare
Amintim ca presedintele Consiliului Judetean Cluj, Alin Tise, a cerut demisia ministrului Transporturilor in cadrul unei conferinte de presa in care a detaliat problemele ridicate de neincluderea municipiului Cluj-Napoca in reteaua prioritara CORE a programul european de transport TEN-T. Presedintele CJ a prezentat faptul ca in data de 27 martie la Bruxelles, in sedinta Consiliului pentru Transport a fost revizuita Reteaua de transport TEN-T si s-a stabilit includerea municipiului Targu Mures in CORE Network (reteaua prioritara) a retelei TEN-T pentru sectorul de transport rutier si feroviar, Clujul ramanand pe dinafara.
„Ma bucur ca pe celalalt program de finantare, reteaua centrala, aeroportul este mentinut. Insa transportul de marfa pe caile rutiere afecteaza pe termen mediu si lung inclusiv dezvoltarea aeroportului in ceea ce priveste terminalul cargo. Adica ele sunt legate, faptul ca exista trei componente: rutier, feroviar, aerian. Daca doar pentru aerian ramanem prinsi pe acest program de finantare, nu si pe celelalte doua, pe termen lung va afecta dezvoltarea aeroportului din lipsa unei infrastructuri bune”, a declarat acesta.
Diana Gabor