Proiecte pentru parcari subterane in Piaţa Avram Iancu

Administraţia locala a organizat o dezbatere publica in cadrul careia au fost prezentate soluţii pentru construirea unor parcari subterane in centrul oraşului, pentru a decongestiona aglomeraţia de maşini din zona. Arhitecţii au propus dispozitive care iţi iau şi iţi returneaza singure maşina sau tehnologii elveţiene pentru folosirea cat mai eficienta a spaţiului limitat din Piaţa Avram Iancu.

Primaria Cluj-Napoca a organizat o dezbatere publica pentru prezentarea ideilor de parcari subterane, in scopul de a decongestiona aglomeraţia din centru construind astfel de parkinguri in piaţa Avram Iancu. Doua astfel de construcţii are in vedere municipalitatea in aceasta piaţa. Este vorba de „unul in faţa Teatrului Naţional şi unul pe latura nordica, dar fara sa afectam monumentele istorice. Şantierele ar fi foarte restranse, pe doar 17 metri ca diametru”, potrivit primarului Radu Moisin.

Sute de locuri de parcare

Astfel, in faţa reprezentanţilor administraţiei locale au fost aduse mai multe propuneri, inspirate din proiecte realizate in alte oraşe europene tocmai pentru zone ale oraşelor care au astfel de probleme. Una dintre ideile prezentate pentru parcari subterane a fost cea care nu necesita sapaturi pe o suprafaţa extinsa, dar asigura o capacitate de peste 200 de maşini. “Cei prezenţi au fost de acord cu aceasta propunere. Trebuie doar sa vedem daca cei de la Arhiepiscopie ar fi de acord cu un parteneriat pentru ca noi ne-am gandit la Piaţa Avram Iancu, unde ei sunt proprietari”, a declarat primarul interimar Radu Moisin. Un astfel de parking nu permite accesul şoferilor in interior, maşina fiind preluata de un dispozitiv care o şi aduce inapoi la plecare, totul in mai puţin de un minut. Investitorii privaţi care realizeaza acest tip de construcţii susţin ca soluţia este una foarte avantajoasa din punct de vedere al costurilor. “Vom analiza toate aceste propuneri şi ne vom gandi la variantele posibile. Va trebui organizata şi o licitaţie”, a menţionat viceprimarul Laszlo Attila.
O alta propunere este de amplasare a trei parcari subterane in aceasta zona, care ar asigura spaţiul necesar pentru 830 de maşini. Reprezentanţi ai societaţii SCAI Developer Cluj-Napoca şi ai biroului de proiectare Dico & Ţiganaş au prezentat oportunitatea amenajarii unor parcari subterane dupa o tehnologie elveţiana, dezvoltata de societatea Sky Line Parking din Elveţia, cu rampa pentru accesul autovehiculelor. Parkinguri de acest gen sunt in construcţie la Zürich, in Sankt Petersburg sau in Emiratele Arabe Unite in zonele garilor, aeroporturilor sau asociate unor proiecte de hoteluri şi mall-uri.

Parteneriate pentru parking

Specialiştii au aratat ca o astfel de parcare presupune costuri de execuţie de 30.000 de euro pe loc de parcare, iar o investiţie de acest gen s-ar amortiza in opt-zece ani, la un tarif de parcare mediu pe ora de aproximativ 3 lei. Arhitectul Şerban Ţiganaş a aratat care sunt zonele cele mai sufocate de maşini din centrul Clujului şi a susţinut ca alternativa viabila parcarile subterane construite folosind tehnologia elveţiana in opt locaţii din estul centrului istoric. Cele trei parcari cu rampa din piaţa Avram Iancu ar urma sa fie amplasate in spatele Catedralei Mitropolitane, vizavi de Teatrul Naţional şi in faţa Casei Invaţatorului. De asemenea, aceasta ar fi o idee utilizabila pentru parkingul subteran din proiectul Centrului Cultural Transilvania care va fi ridicat pe B-dul 21 Decembrie 1989 deoarece ar scadea costurile de realizare a acestuia.
Arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirica, a declarat ca intr-un oraş cu structura istorica cum este Clujul singura soluţie pentru asigurarea locurilor de parcare o reprezinta amenajarea unor parcari subterane pe o schema de parteneriat intre investitori şi proprietari privaţi de terenuri, deoarece in prezent administraţia locala nu deţine terenuri in centrul oraşului pe care sa poata construi parcari din fonduri publice.
Reprezentantul Consiliului Civic Local a cerut Primariei ca inainte de a demara orice iniţiativa in acest sens, sa realizeze un studiu de impact privind zonele şi tipurile de parcari care s-ar preta in oraş. „Apoi se pot primi oferte de la mai multe firme specializate, ca sa existe competiţie şi sa se ajunga la cea mai buna soluţie şi preţ”, potrivit acestuia.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.