Primaria pierde bani in instanţa
MDRT a „ciupit” din banii europeni pentru parc şi linia de tramvai
Foto: lucrari linia de tramvai (Lucrarile pentru modernizarea liniei de tramvai ar trebui sa fie gata vara aceasta pe tronsonul Manaştur-Gara.)
Primaria Cluj-Napoca se gaseşte intr-un impas financiar dupa ce s-a trezit ca trebuie sa plateasca o parte din lucrarile la principalele doua lucrari de infrastructura din oraş: modernizarea liniei de tramvai şi reabilitarea Parcului Central şi a cladirii cazinou. Aceasta pentru ca Ministerul Dezvoltarii şi Turismului i-a respins administraţiei clujene decontarea a peste 200.000 de lei din banii europeni caştigaţi pentru cele doua proiecte, iar procesul prin care Primaria contesta aceasta decizie a fost pierdut.
Potrivit rechizitoriului, prezentat de oradecluj.ro, problemele au inceput in 22 februarie 2012, cand, in urma sesizarii unor nereguli, Direcţia de Control şi Verificare a Autoritaţii de Management a Programului Operaţional Regional (AMPOR) din Minister a respins de la finanţare lucrari in valoare de 83.352 lei – corespunzatoare proiectului de modernizare a liniei de tramvai Piaţa Garii – Bulevardul Muncii, de 51.735 lei pentru restaurarea Parcului Central “Simion Barnuţiu” şi a Casinoului, precum şi 70.217 lei, pentru modernizarea liniei de tramvai pe ruta Manaştur – Piaţa Garii.
Primaria a cerut anularea notelor de constatare ale AMPOR, dar a pierdut procesul la prima instanţa, Curtea de Apel Cluj. Lucia Lupea, jurist in cadrul Primariei Cluj, a aratat in faţa judecatorului ca administraţia are probleme in a finanţa lucrarile, din cauza acestor note de constatare ale MDRT. Decizia care da caştig de cauza MDRT, pronunţata de Curtea de Apel Cluj in data de 8 mai, este cu drept de recurs in 5 zile de la pronunţare, care va fi judecat de Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Parcul şi Cazinoul, pe ultima suta de metri
In ceea ce priveşte lucrarile la Parcul Central şi cladirea Cazinoului, acestea au demarat in urma cu un an şi vor fi finalizate la termen, potrivit reprezentanţilor Primariei. Edilul Radu Moisin a anunţat saptamana trecuta ca in doua saptamani cladirea reabilitata a Cazinoului va fi inaugurata, iar parcul este de asemenea in stadiul de finalizare a lucrarilor de modernizare.
Proiectul, in valoare de 17 milioane de lei, vizeaza refacerea aleilor de acces pietonal, reamenajarea cailor de acces in parc pentru fi accesibile persoanelor cu dizabilitaţi, modernizarea şi extinderea iluminatului public, delimitarea parcului de strazile din apropiere de gard verde, instalarea de nou mobilier urban, precum şi toaletarea copacilor şi plantarea ierbii. Principalul obiectiv al proiectului, cladirea Cazino, a fost reabilitat şi va deveni pavilion expoziţional şi spaţiu pentru evenimente. Proiectul a fost realizat de catre firma AICI Cluj, aceeaşi care a obţinut in instanţa suspendarea lucrarilor la Sala Polivalenta.
Transport silenţios şi ecologic
Şi lucrarile la linia de tramvai par sa fie in grafic, deşi disconfortul creat clujenilor a facut perioada de un an de cand au inceput lucrarile sa para mult mai lunga. Pentru modernizarea liniei de tramvai in Cluj-Napoca, Primaria a semnat contractul cu un consorţiu format din firmele Swietelsky Baugesellschaft mbH – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup, caştigatorii unei licitaţii contestate. Costurile totale ale proiectului se vor ridica, cu tot cu TVA, la 63,5 milioane de lei. Lucrarile la tronsonul Bucium-Podul Calvaria au inceput la 1 iulie 2011, iar obiectivul era de a ajunge cu lucrarile la Gara intr-un an.
Primaria a demarat şi adjudecat deja licitaţia pentru tramvaie noi, care vor fi livrate de o firma poloneza, tramvaie care sa respecte toate standardele din domeniu, sa fie cu podea joasa, silenţioase, sa asigure confortul, cu aer condiţionat şi incalzire iarna. Staţiile vor fi de asemenea modernizate şi vor fi construite refugii pentru fiecare. Potrivit reprezentanţilor Primariei, modernizarea liniei de tramvai va reduce cu 50% cheltuielile la curentul electric şi in aceeaşi proporţie timpul de rulaj, dat fiind ca va creşte viteza de deplasare a tramvaielor.
Diana Gabor