Deși deschisă și dată înspre circulație în urmă cu aproape zece ani, Autostrada Transilvania, are mai puțin de 80 de kilometrii accesibili, deoarece cele două sectoare date în folosință nu sunt legate între ele.
Primul tronson al Autostrăzii, ce măsura 42 de kilometri, a fost deschis circulației în urmă cu aproximativ zece ani, nereușind să se dubleze până în ziua de azi. Așadar, tronsonul continuu cel mai lung din Autostradă, nu depăsește cu mult 60 de kilometri, acesta fiind situat între Câmpia Turzii și Nădășelu.
Cu toate acestea însă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere susține că, până la sfârșitul acestui an, se va circula pe un sector continuu ce va depăși 100 km. Purtătorul de cuvând al CNAIR, Alin Șerbănescu, susține faptul că Autostrada Transilvania ar reuși să fie o ”autostradă în toată puterea cuvântului”, dacă se vor finaliza secțiunile între Câmpia Turzii și Ungheni.
Astfel, dacă într-adevăr, la finele acestui an, se va reuși să legarea satului Nădășelu, din județul Cluj, de orașul Ungheni, din județul Mureș, autostrada va măsura aproximativ 108 km.
După finalizarea acestor lucrări, următorul oraș care ar fi legat de Autostrada Transilvania, ar urma să fie Târgu Mureș, iar edilul acestuia, Dorin Florea, susține că așteaptă și o realizare din partea celor care s-au angajat să construiască autostrada.
Totodată, CNAIR mai susține că anul acesta vor mai fi deschiși aproximativ alți 39 de km din Autostrada Transilvania, incluzând subsecțiunea Biharia – Borș din Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș; și loturile 2 și 3 din secțiunea Ogra – Câmpia Turzii.
Asociația Pro Infrastructură, care urmărește stadiile evolutive ale Autostrăzii Transilvania, susține că estimările CNAIR sunt nerealiste. În anul 2018, autostrada s-a mărit cu peste 23 de km, dar jumătate din numărul lor era deja finalizat de un an, dar nu au putut fi dați în folosință. Din cauza nefinalizării lucrărilor la Nodul Gilău, timp de un an de zile, aproape 10 kilometri au stat închiși, astfel, secțiunea Nădășelu – Gilău câștigându-și titlul de ”autostradă muzeu”.
În toamna anului trecut, 13,7 km de autostradă, din secțiunea între Iernut și Ungheni, parte din A3 a fost deschisă circulației, însă este necesară finalizarea lucrărilor la tronsonul cuprins între Iernut și Câmpia Turzii pentru a putea fi unită cu cea existentă. Legat de finalizarea acestor lucrări, CNAIR susține că vor fi gata în acest an.
Speranțele ardelenilor de a circula pe un tonson continuu de peste 100 de km se leagă de promisiunile CNAIR în legătură cu finalizarea lucrărilor până la sfârșitul acestui an. Rămâne de văzut dacă va fi doar o altă amăgire.