Drumurile judeţene s-au impotmolit in proiecte tehnice
Consiliul Judeţean reanalizeaza contractul semnat cu Kiat pentru modernizarea drumurilor judeţene, la un an dupa ce lucrarile trebuiau sa inceapa. Deşi Tişe ii ameninţa cu rezilierea contractului, membrii consorţiului nu au depus inca un proiect tehnic care sa fie conform cu caietul de sarcini, drept pentru care administraţia judeţean nu a dat ordinul de incepere a lucrarilor.
O comisie a Consiliului Judeţean (CJ) Cluj reanalizeaza contractul incheiat de administraţia anterioara cu societaţile Kiat, Damar Consult şi Tehnic Asist pentru programul de modernizare a drumurilor judeţene. Acest contract nu a fost inca onorat, demararea lucrarilor fiind amanata de predarea cu intarzierea a proiectelor tehnice, proiecte care nu au mai fost avizate de catre CJ.
Noul preşedinte al instituţiei, Horea Uioreanu, a semnat o dispoziţie potrivit careia acordul cadru semnat cu cele trei firme, precum şi alte documente ulterioare privind execuţia lucrarilor sa fie analizate de o comisie. Potrivit dispoziţiei semnate de Uioreanu, preşedintele comisiei de analiza este Dan Pop, director executiv in cadrul CJ Cluj, iar printre membrii Comisiei sunt şi Mariana Raţiu, director executiv al Direcţiei de Dezvoltare şi Investiţii a instituţiei, dar şi Marius Avram, directorul Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP).
Cu proiectul greşit de 12 luni
Evaluarea contractelor trebuia finalizata in luna iulie, dar termenul a fost prelungit pana in 20 august, potrivit şefului Serviciului de Relaţii Publice al CJ Cluj, Alin Iuga, citat de Ora de Cluj.
Alin Tişe, inainte de a-şi incheia mandatul, a declarat in faţa forului judeţean ca, in cazul in care nu-şi respecta obligaţiile contractuale, consorţiul va trebui sa renunţe la proiect, licitaţia urmand sa fie reluata. Inca din luna mai Tişe le cerea celor de la Kiat, sub ameninţarea rezilierii contractului, sa prezinte proiectele tehnice in conformitate cu cerinţele acestuia.
Insa pana la finalizarea mandatului fostei administraţii, Consiliul Judeţean, prin intermediul Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat (RAADPP), nu a reuşit sa ajunga la un acord cu reprezentanţii consorţiului care a caştigat licitaţia pentru modernizarea a peste 400 km de drumuri judeţene in urma cu un an. „Am incercat pe toate caile sa ajungem la un consens, astfel incat acest proiect sa mearga mai departe. Daca insa reprezentanţii Kiat nu vor respecta condiţiile din caietul de sarcini şi nu vin cu proiecte tehnice conforme, atunci nu vom avea de ales şi vom trece la rezilierea contractului. Daca insa sunt de acord sa-şi respecte angajamentul, atunci mergem mai departe cu acest contract”, a declarat Tişe la o şedinţa de CJ din luna aprilie. „Sper ca de data aceasta sa avem soluţii tehnice adecvate cu cerinţele din caietul de sarcini, altfel nu avem de ales, pentru ca nu ne putem permite sa schimbam condiţiile prevazute iniţial in caietul de sarcini”, a spus Tişe. Insa pana in momentul de faţa nu s-a ajuns la nici un acord, singura intervenţie pe drumurile pe care urma sa se intre cu lucrari de modernizare fiind a RAADPP, care a demarat etapa lucrarilor de intreţinere.
Valoarea contractului este de aproximativ 65 de milioane de euro, valoare cu care consorţiul condus de Kiat a pus mana pe acest proiect masiv de infrastructura. In varianta conceputa de CJ, proiectul este imparţit in doua sub-programe: unul de 424 de km, şi celalalt de 317 km. Pana acum, s-au incheiat nişte contracte-cadru pe o durata de 2-3 ani şi conforma acestora, in funcţie de banii pe care ii avea la dispoziţie bugetul judeţean pentru aceste lucrari, instituţia urma sa lanseze comenzi de execuţie concrete pe diferite sectoare. Pe fiecare din astfel de loturi s-au incheiat contracte care presupun ca, caştigatorul licitaţiei sa intocmeasca proiectul şi sa faca execuţia, dupa care CJ face recepţia şi decontarea. In prima etapa s-au incheiat deja cinci contracte subsecvente pe 19 sectoare de drum.
300 de milioane de lei stau degeaba
In 12 iulie 2011 a avut loc deschiderea ofertelor pentru atribuirea contractului de lucrari avand ca obiect modernizarea drumurilor judeţene, dupa ce in primavara aceluiaşi an a fost anulat rezultatul primei licitaţii pentru reabilitarea drumurilor judeţene, in care erau cuprinşi 720 de kilometri de şosea. De data aceasta, au fost scoşi la concurs 435 de km de drumuri judeţene, imparţiţi in cinci loturi de drumuri, iar lucrarile urmeaza sa aiba loc in perioada 2011-2015, costurile fiind evaluate la 372,9 milioane de lei.
Numarul kilometrilor de drum scoşi la licitaţie pentru modernizare a fost redus de mai multe ori. Consiliul Judeţean a anularea licitaţiei din primavara 2011 pentru reabilitarea celor 39 de drumuri judeţene, in total 720 de km, deoarece consorţiul caştigator nu a putut indeplini condiţiile de finanţare. Licitaţia a fost reluata deoarece condiţiile puse de banca finanţatoare au fost altele decat cele din caietul de sarcini, iar Consiliul Judeţean nu le putea accepta. Consiliul Judeţean trebuia sa plateasca lucrarile pe o perioada de 11 ani, plaţile urmand sa fie efectuate dupa doi ani de la momentul inceperii lucrarilor prin bilete la ordin, metoda de finanţare fiind creditul furnizor.
A doua reducere operata in numarul de kilometri scoşi la licitaţie a avut loc in vara lui 2011. Consiliul Judeţean a anunţat ca va licita lucrarile pentru 481 de kilometri de drum, licitaţia fiind programata in 24 iunie, insa, pentru ca pe cateva tronsoane studiile de fezabilitate erau incomplete, acestea au fost scoase, iar in program au ramas 435 km.
Kiat ştie meserie
Consorţiul care a caştigat licitaţia pentru cei 435 km de drumuri judeţene este format din Kiat, Tehnic Asist şi Damar Consult. La licitaţie Kiat a venit cu o oferta de preţ de aproximativ 281 de milioane de lei, mai mica cu 25% faţa de valoarea estimata inainte de licitaţie de catre Consiliul Judeţean. In primavara acestui an, Kiat a prezentat forului judeţean mai multe proiecte tehnice, insa niciunul nu a fost acceptat, pe motiv ca nu ar fi in concordanţa cu caietul de sarcini in baza caruia s-a desfaşurat licitaţia.
Kiat este o firma obişnuita cu licitaţiile de pe domeniul public din Cluj. In urma cu doi ani a caştigat, alaturi de Diferit, licitaţia pentru modernizarea strazilor şi aleilor adiacente din municipiul Cluj-Napoca, in valoare de 140 de milioane de euro. A participat şi la licitaţia pentru construcţia noii piste a aeroportului Cluj-Napoca. KIAT Group SRL a fost infiinţata in 2006 şi ii are ca patroni pe turcii Atalay Deniz, Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar. Tamer Atalay este şi administrator al King Industrial Enterprises firma care a primit de la municipalitatea clujeana 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joaca, iar Kiat a primit de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului Dorobanţilor. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte şi de la Primaria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joaca in Parcul Titan şi „pentru execuţia unor fantani la Piaţa Unirii“. Mustafa Bekar, unul dintre asociatii Kiat Group, a fost audiat la DNA Cluj, in dosarul care il vizeaza pe primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu.
Firma Tehnic Asist este originara din Botoşani, fiind condusa de Mirel Vlas. Societatea a depus in prezent şi la Consiliul Judeţean Botoşani o oferta pentru licitaţia pentru modernizarea drumului Iaşi-Vaslui. Jurnalul de Botoşani şi Dorohoi atrage atenţia asupra mai multor deficienţe aparute la reabilitarea unor drumuri sateşti din comuna Suliţa, finanţate cu bani de la SAPARD şi executate de firma Tehnic Asist. „Pe lungimea de doi kilometri, pe care am parcurs-o cu piciorul, s-a putut observa taluzari cu pamant, executari de şanţuri betonate pe partea de drum pe unde nu curge apa, pregatirea patului pentru asfaltare cu pietriş ce conţine o cota ridicata de namol, neconsolidarea drumului in curbele cu risc de alunecare catre iazul Dracşani, aflat in apropiere, lipsa şanţurilor pe anumite porţiuni”, scrie publicaţia din Moldova. Se pare ca nici la Cluj aceasta societate nu face treaba prea buna, in sensul ca deocamdata nu a facut mai nimic.
Diana Gabor