Accidentul din Franţa, ridica multe semne de intrebare!
Doar un şofer era al Roşu Tour
Accidentul care a avut loc in Franţa pe autostrada A8, saptamana trecuta, in care este implicat un autocar ce aparţine firmei bistriţene Roşu Tour, este inca invaluit in mister. Singurele date cunoscute sunt numarul victimelor rezultate in urma accidentului: un mort, 30 de raniţi grav şi trei raniţi foarte grav, din totalul celor 40 de pasageri.
Daca a fost o eroare umana sau pur şi simplu o intamplare nefericita, acestea vor fi stabilite de autoritaţile franceze in urma anchetei demarate.
Din primele informaţii a reieşit faptul ca accidentul care a avut loc in Franţa pe autostrada A8 in care a fost implicat autocarul firmei bistriţene Roşu Tour, s-ar fi datorat unei explozii al unui pneu, dupa care autovehiculul s-a rasturnat şi a intrat pe contrasens. De aici insa au inceput sa curga şi speculaţii, chiar daca oficial totul era in regula din punct de vedere tehnic.
Firma de transport implicata in accident ii are ca asociaţi pe Corneliu Roşu şi Dumitru Roşu, primul fiind şi administratorul SC Dumcor SRL, o mai veche cunoştinţa a Gazetei de Bistriţa.
Oficial, totul este in regula
Autocarul firmei bistriţene facea, potrivit declaraţiilor din presa al unui dintre patronii acesteia, Dumitru Roşu, o cursa regulata de linie intre Spania şi Romania. Mai mult decat atat, din declaraţiile tuturor autoritaţilor responsabile pentru verificarea tehnica a maşinilor pentru transport persoane, cat şi din cele ale reprezentanţilor firmei, reiese faptul ca autocarul era corespunzator din punct de vedere tehnic.
Imediat dupa producerea accidentului, consulul general al Romaniei in Marsilia, Ioan Morar, declara ca accidentul nu s-a produs din cauza unei erori umane şi ca toate verificarile tehnice sunt la zi.
Expertiza va dura vreo doua saptamani
Tot atunci, Danielle Drouy-Ayral, procurorul francez care ancheteaza cazul, declara pentru www.lepoint.fr ca „pentru moment este prea devreme pentru a preciza care sunt cauzele accidentului”, ea menţionand ca autocarul a fost sigilat in vederea expertizei, care probabil va dura intre doua şi trei saptamani, şi ca totodata au fost confiscate discurile tahograf de unde se va vedea daca timpul pentru odihna al conducatorilor auto a fost respectat conform prevederilor legale.
In ceea ce priveşte ancheta demarata de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bistriţa-Nasaud la sediul firmei Roşu Tour, aceasta era de fapt o verificare a actelor necesare in vederea transportului de persoane şi transmiterea acestora autoritaţilor franceze care le-au solicitat pentru ancheta.
„Este constituita o comisie de ancheta in Franţa, iar noi nu facem altceva decat sa le punem la dispoziţie actele pe care ni le solicita. La nivelul Guvernului este constituita o celula de criza pe subiectul acesta şi ei sunt singurii care privire la acest lucru. Din punctul nostru de vedere al instituţiei, totul este in regula. Nici nu avem turişti care sa fie de la noi din judeţ, cu excepţia şoferului, care este ranit şi nu se poate lua legatura cu el”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, comisarul de poliţie Ciprian Buta, inspector şef adjunct al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa-Nasaud.
Suspiciuni şi presupuneri
Insa sunt şi multe voci care se indoiesc de faptul ca totul ar fi fost in perfecta regula. Potrivit unor surse ale Gazetei de Bistriţa, care au avut cunoştinţe printre pasagerii care au mers din Romania inspre Spania, deci cu cateva zile inainte de ziua fatala, persoanele respective au povestit ca autocarul ar fi avut un balans ciudat „orizontal”, şi care producea un zgomot anormal.
Mulţi nu işi explica nici explozia cauciucului şi cauza care ar fi dus la aceasta – daca ar fi fost inţepat de un obiect aflat intamplator pe şosea, sau daca ar fi fost din cauza izbiturii de parapetul aflat pe marginea drumului.
Una peste alta, verificarea tehnica poate fi şi ea pusa sub semnul intrebarii, fiindca sunt voci care susţin ca la RAR aceasta nu se face intotdeauna ca la carte.
Cat priveşte gradul de uzura al pneurilor şi mai ales al celui care a explodat şi care urmare a dus la producerea gravului accidente este un alt mare semn de intrebare, fiindca este destul de cunoscut printre transportatori faptul ca asigurarea autovehiculelor cu pneuri corespunzatoare duce la o cheltuiala destul de insemnata. Drept urmare firmele mai inchid ochii şi buzunarele şi risca vieţile pasagerilor.
Un alt aspect ciudat este ca in toata aceasta poveste se pomeneşte doar despre şoferul firmei din Bistriţa, care se afla la momentul producerii tragediei la volanul autocarului. Nici in mass media locala, dar nici in cea franceza nu apare menţionata vreo persoana care sa fi fost cel de-al doilea şofer al autocarului respectiv.
Din datele pe care le are la acest moment, adjunctul IPJ BN, comisarul de poliţie Ciprian Buta, se pare ca şoferul firmei Roşu Tour nu era singur, insa in mod ciudat, spunem noi, celalalt conducator auto ar aparţine firmei de turism cu care colaborau cei din Bistriţa şi pentru care au efectuat transportul persoanelor inspre şi dinspre Spania.
„Au fost mai mulţi şoferi, dar unul singur este de la noi din judeţ şi care este ranit. Celalalt este de la firma din Suceava”, a precizat comisarul Buta.
Printre pasageri, niciun bistriţean
Potrivit autoritaţilor niciunul dintre pasagerii autocarului implicat in accidentul din Franţa nu este din Bistriţa-Nasaud.
„Nu avem pasageri care sa fie de la noi din judeţ, cu excepţia şoferului, şi cu care de altfel nici nu se poate lua legatura, acesta fiind ranit. Noi nu avem”, a precizat pentru Gazeta de Bistriţa, adjunctul IPJ BN, comisarul de poliţie Ciprian Buta.
Acest aspect a fost confirmat şi de reprezentanţii Instituţiei Prefectului Bistriţa-Nasaud, potrivit carora autoritatea bistriţeana nu a fost contactata in acest sens de nimeni din partea celulei de criza constituita la nivelul Ministerului Afacerilor Externe pentru a li se comunica faptul ca ar exista pasageri din judeţul Bistriţa-Nasaud.
Reamintim ca in dimineaţa zilei de duminica, un autocar plin cu romani s-a rasturnat pe autostrada A8 din Franţa, in dreptul localitaţii Vidauban. In autocar se aflau 42 de romani care se intorceau din Spania in Romania. Un bebeluş in varsta de doar 18 luni şi-a pierdut viaţa in accident, iar alte 30 de persoane au fost ranite, din care trei foarte grav, iar alte 15 necesita supraveghere medicala, fiind nevoie chiar de unele intervenţii chirurgicale. Zilele trecute, şase dintre pasagerii autocarului s-au intors in ţara.
Liana Mureşan
redactie@gazetadebistrita.ro