Titus Aristotel Popescu, un medic cardiolog din Cluj-Napoca, împreună cu soția sunt o parte din păgubașii afectați de proiectul primăriei de amenajare a mai multor parcuri în municipiu. Practic, pe o parte de terenul deținut de familia Popescu în zona Becaș, primăria dorește amenajarea unui parc. Principala nemulțumire a clujenilor are legătură cu despăgubirea pe care autoritatea locală dorește să le-o acorde, respectiv 50 lei/mp.

În luna iunie 2019 a fost realizat de către Consiliul Local un studiu de oportunitate, în vederea stabilirii (identificării) unui teren pentru amenajarea unui parc în cartierul Bună Ziua. Dintre cele șase variante analizate pentru construirea parcului s-a ales zona Becaș, zonă ce cuprinde și terenul aflat în proprietatea familiei Popescu. Drept argumente în alegerea zonei Becaș au fost menționate: suprafața de 7,8 hectare, amplasamentul favorabil, accesibilitatea raportat la poziționarea acestuia, costul investiției raportat la prețul menționat de 50 lei/mp. Ulterior, în luna iulie, acest studiu a fost aprobat de către consilierii locali, motiv pentru care familia Popescu s-a declarat nemulțumită, formulând în acest sens o plângere prealabilă adresată primăriei, cerând anularea hotărârii respective.

”În primul rând, dorim să menționăm faptul că zona respectivă, cea care a fost aleasă pentru amenajarea parcului din cartierul Bună Ziua, este în plin proces de urbanizare. Astfel, încă din anul 2013 au fost demarate proceduri în vederea transformării regimului economic al mai multor terenuri din categoria agricol în categoria unei zone cu funcțiune rezidențială.

Astfel, noi am obținut chiar și avizul de la Comisia Tehnică de Amenajare în Teritoriu și Urbanism (CTATU) în ianuarie 2015 prin care a fost avizată documentația pentru PUZ – strada Mihai Românul. De asemenea, există certificat de urbanism din februarie 2016 prin care se menționează utilizările admise și etapele procedurii în vederea eliberării autorizației de construire. Menționăm că în această perioadă, nu am stat în pasivitate, ci am efectuat demersuri în vederea obținerii tuturor avizelor și autorizărilor necesare.

Deși documentația nu a fost finalizată și la acest moment nu există o autorizație de construire emisă în favoarea noastră, pe terenurile respective se pot edifica unități locative chiar și cu patru niveluri. Prin documentația depusă, noi împreună cu proprietarii celorlalte terenuri alăturate ne-am angajat să facem pe cheltuiala noastră un parcodată cu construirea și urbanizarea întregii zone.

Exproprierea acestor terenuri la un preț infirm echivalează cu o ingerință în dreptul de proprietate (…).Subsemnaților ne este limitat dreptul la proprietate pe o perioadă îndelungată, pentru o compensație derizorie, în vederea îmbunătățirii calității mediului după cum precizează reprezentanții Consiliului Local. Sarcina impusă acestora este excesivă nu doar din acest punct de vedere, ci și din perspectiva elementelor de fapt relatate, mai exact existența unor construcții pe terenurile aflate în imediata vecinătate”, arată familia Popescu, prin avocat Ciprian Păun.

Bătaie de joc: 50 lei/mp

În plus, familia Popescu consideră că oricare dintre celelalte variante menționate prin studiul de oportunitate ar fi fost mai oportună decât cea desemnată cea mai favorabilă.

”În primul rând, principalul motiv în vederea alegerii zonei Becaș pentru amenajarea unui parc a fost prețul de 50 lei/mp, față de 200 lei/mp preț stabilit pentru celelalte 5 variante propuse. Desigur că această diferență de preț nu este justificată în niciun fel, Consiliul Local menționând doar că acele prețuri sunt conform grilei transmisă se către Camera Notarilor, dar este evident că vorbim despre niște terenuri aflate în imediata vecinătate, iar o diferență de preț de 16 ori mai mare este de-a dreptul aberantă.

Considerăm derizoriu cuantumul despăgubirilor stabilit de către Consiliul Local Cluj și anume 50 lei/mp pentru un teren situat în intravilan în municipiul Cluj-Napoca, într-o zonă rezidențială, dezvoltată, cu acces la arterele principalele ale orașului. Nu este justificată diferența de preț, de la 50 lei/mp la 200/mp pentru celelalte terenuri deoarece toate sunt aproximativ în aceeași zonă, având același coeficient de dezvoltare.

De asemenea, în studiul de oportunitate se menționează eronat faptul că prețul unitar de achiziție pe metru pătrat este de 16 ori mai mic decât prețul unitar al terenurilor în cazul celorlalte cinci variante. Această mențiune nu poate fi luată în considerare deoarece în prețul real pentru terenurile situate în zona Becaș nu poate fi 50 lei/mp, adică de 16 ori mai mic decât alte terenuri aflate la câteva sute de metri distanță.

Menționăm că Primăria Florești, în procesul de expropriere în vederea construirii centurii ocolitoare varianta Sud a localității Florești, a acordat proprietarilor terenurilor expropriate despăgubiri în cuantum de 93 lei/mp, în anul 2017, iar în urma contestării acestora în instanță, judecătorii au acordat chiar și 98 euro/mp. Menționăm că facem referire la anul 2017, iar de atunci și până acum piața imobiliară a fost într-o continuă ascensiune, iar pe de altă parte există și o diferență majoră între comuna Florești și municipiul Cluj-Napoca, al doilea oraș al României.

În al doilea rând, terenul identificat pentru amenajarea parcului este un teren cu multe colțuri, având o formă geometrică neregulată, spre deosebire de celelalte terenuri analizate, care au o formă dreptunghiulară, nefiind în conformitate cu cerințele Comisiei de buget-finanțe/patrimoniu, care impun existența unor laturi drepte.

În al treilea rând, în analiza terenului din studiul de oportunitatea este menționat faptul că accesibilitatea terenului este redusă, iar apoi, în același studiu, se menționează că amenajarea acestui teren presupune unele costuri mai ridicate. Considerăm necesară explicitarea acestor costuri și arătarea valorii aproximative a acestora, deoarece terenul are foarte multe diferențe de nivel, iar condițiile geologice sunt modest în acea zonă”, se mai arată în plângere.

În plus, familia Popescu, prin avocat, recomandă primăriei o altă variantă, respectiv de a amenaja mai multe parcuri mai mici, de câte un hectar fiecare.

”Astfel, construirea unui parc în fiecare zonă în care sunt deja blocuri edificate, ar decongestiona și traficul pe străzile Bună Ziua și Calea Turzii, care deja este îngreunat. Amenajarea unui singur parc de peste 7 hectare ar determina migrarea populației din toate celelalte zone, aglomerând și mai mult zona în cauză, deoarece toate persoanele care locuiesc în împrejurimi ar veni înspre acest parc, nefiind alte parcuri mai apropiate de locuințele lor”, spun clujenii.

Primăria Cluj-Napoca: Concluziile sunt eronate!

În schimb, Primăria Cluj-Napoca spune că ”în plângere nu sunt luate în considerare toate beneficiile expuse în studiul de oportunitate și bineînțeles valoarea acestora coroborată prin principiul sinergiei rezultate prin amenajarea unui parc. Sunt analizate și scoate din context anumite informații care conduc concluzii eronate”.

Cu privire la prețul infirm al terenurilor, primăria spune că ”exproprierea se face  în baza legislației speciale și care arată că în mod clar modul de stabilire a valorii despăgubirilor. HCL nr. 554/2019 nu a stabilit valoarea despăgubirilor. Aceasta va fi stabilită în baza unor rapoarte de evaluate întocmite de evaluatori autorizați și aprobată de către deliberativul local. Față de valorile aferente despăgubirilor persoanelor expropriate nemulțumite se pot adresa instanțelor judecătorești. Astfel, la acest moment autoritatea locală nu a hotărât cu privire la valoarea terenului ce vor face obiectul exproprierilor”.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.