Regimul juridic al contravenţiilor, reglementat prin Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, ar putea fi modificat după ce un proiect de lege a fost lansat în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor. Documentul modifica regulile de transformare a amenzilor contravenţionale în sancţiunea de muncă în folosul comunităţii.
Conform normelor legale în vigoare în momentul de faţă, în cazul în care amenda contravenţionala nu a fost achitata în termen de 30 zile de la data rămânerii definitive a sancţiunii şi nu exista posibilitatea executării silite, contravenientul poate fi obligat de o instanţă
judecătoreasca la efectuarea unei munci în folosul comunităţii. De asemenea, OG nr. 2/2001 prevede ca sancţiunea se aplică de către instanţă de judecată pe a cărei raza teritorială s-a săvârşit contravenţia, ţinându-se seama de partea din amenda care a fost achitata.
Totuşi, proiectul de lege publicat de MT modifica această reglementare,stabilind că instanţă de judecată care va aplica sancţiunea va fi cea pe a cărei raza teritorială se afla domiciliul fiscal al contravenientului.
În plus, potrivit expunerii de motive a proiectului de act normativ,transformarea amenzii contravenţionale în sancţiunea de muncă în folosul comunităţii se poate face, în prezent, doar în cazul sancţiunilor contravenţionale aplicate persoanelor fizice, conform OG nr.2/2001, la cererea organului din care face parte agentul constatator.
Proiectul de act normativ schimba aceasta prevedere, în sensul că cererea de transformare a amenzii în munca în folosul comunităţii nu se va mai întocmi de agentul constatator, ci de administraţia publică locală în a cărei raza domiciliază contravenientul.
În expunerea de motive, iniţiatorii proiectului de lege susţin că sancţiunea de muncă în folosul comunităţii se va aplica inclusiv călătorilor care circulă cu trenul, dar refuza să plătească tariful biletului. Mai exact, se arată în expunerea de motive, pentru a putea beneficia de serviciul de transport feroviar cu trenul, călătorul trebuie să posede o legitimaţie de călătorie valabilă la data, trenul, clasă şi serviciul utilizate. Totuşi, în cazul în care călătorul nu prezintă în tren o legitimaţie de călătorie valabilă, acesta este obligat să plătească tariful de taxare în tren. Dacă şi în acest caz călătorul refuza plata tarifului de taxare în tren, atunci va fi considerat contravenient şi tratat potrivit legii, adică i se vor aplica, conform OG nr. 2/2001, fie avertisment, fie amenda contravenţionala, fie sancţiunea de muncă în folosul comunităţii.
Procedura de contestare amendă rovignetă după noua lege
Primul pas este să aflaţi care este judecătoria competenta. Odată cu aflarea competentei teritoriale, va trebui să formulaţi contestaţia împotriva rovinietei!
ATENŢIE! Contestaţiile împotriva amenzilor pentru rovinieta trebuie să aibă o redactare specifică! Nu sunt aplicabile în totalitate condiţiile de la celelalte contestaţii pentru contravenţii.
După redactarea contestaţiei, se ataşează actele necesare şi se trimit către judecătoria competenta.
Judecătoria va înregistra cererea şi va stabili un termen de judecată, urmând ca la termenul de judecata să se pronunţe asupra contestaţiei formulate.
Unii avocaţi considera că cei care au cumulat mai multe biruri pot să plătească doar unul.“Greşit”, sar reprezentanţii ”Companiei de Drumuri”. ”TARIFELE DE DESPĂGUBIRE (…) CONTESTATE în instanţă până la data intrării în vigoare a prezenţei legi, se ANULEAZĂ“. Aceasta este frază care le va readuce zâmbetul pe chip zecilor de mii de şoferi prinşi fără rovinieta în ultimii ani.
În traducere liberă românii care au contestat amenzile primite vor fi scutiţi de plata tarifului de 28 de euro cerut până acum de Compania de drumuri şi rămân doar cu amendă de 250 de lei.
Potrivit CNADNR, recordman-ul în materie este un şofer care a încasat anul trecut 217 penalizări. Dacă acesta a depus contestaţii pentru fiecare dintre ele, atunci nouă lege îl scuteşte de plată a 6076 de euro.
Unii avocaţi merg şi mai departe susţinând că această reglementare nu se aplică doar pentru viitor ci şi pentru trecut. Se aplică sancţiunea o singură dată, 300 de lei amendă şi despăgubirea o singură dată, 28 de euro. Toate celelate sunt desfiinţate.
Noile prevederi vor intra în vigoare odată cu publicarea legii în Monitorul Oficial. Legea elimină cu totul tariful de 28 de euro cerut până acum de CNADNR. De asemenea, în noua lege se prevede ca şoferii nu mai pot fi amendaţi a doua oară până când nu primesc acasă procesul verbal pentru prima contravenţie.
Av.COLTUC MARIUS
Fondator Casa de Avocatura Coltuc
www.coltuc.ro
Tel. 0745150894
Partener
www.licitatiijuridice.ro