Ziarul Cetățeanul are dovada că Ludovic Orban pregătește vânzarea acțiunilor deținute de stat la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), companie care deține Aeroportul Otopeni și pe cel din Băneasa.

Specialiști în economie susțin că în vremurile dificile care vor urma nu este momentul ca Guvernul să vândă „găina cu ouă de aur”.

Document: Aeroportul Otopeni va fi privatizat

Ludovic Orban caută de 13 ani o soluție să vândă Aeroportul Otopeni, dar până acum nu a reușit.

Ziarul Cetățeanul prezintă dovada că vânzarea acțiunilor se va face  după listarea Companiei la Bursa de Valori București (BVB). 

Posibilitatea de vânzare a acțiunilor la BVB va fi aprobată pe 18 mai la Adunarea Generală Extraordinară în care se va vota noul act constitiv al Companiei.

Aeroportul Otopeni

„Dreptul de proprietate asupra acțiunilor se transferă conform reglementărilor pieței de capital, respectiv reglementărilor Bursei de Valori București – Piața reglementată la vedere. Ministerul Transporturilor (…) transferă dreptul de proprietate asupra acțiunilor pe care le deține conform reglementărilor pieței de capital”, se prevede în actul care urmează să fie aprobat în ședința din 18 mai 2020.

Bill Gates și Fondul Proprietatea, interesați de acțiunile Companiei Aeroporturi

Aeroportul Otopeni
Bill Gates deține acțiuni la Fondul Proprietatea

Acționarii CNAB sunt Ministerul Transporturilor (80%) și Fondul Proprietatea 20%. În Fondul Proprietatea acționar este și Bill Gates, prin intermediul Fundaţiei Bill şi Melinda Gates. Miliardarul american are circa 120 de milioane de acţiuni la Fondul Proprietatea, fond care are expunere la unele dintre cele mai mari şi profitabile companii din România, precum Hidroelectrica, Petrom, Nuclearelectrica și Compania Națională Aeroporturi București (CNAB).

Statul va ieși în pierdere

Specialiștii în economie consultați de ziarul Cetățeanul afirmă că momentul nu este tocmai bine ales.

„Urmează o perioadă foarte grea, iar în contextul crizei economice este necesar ca Guvernul să vândă ouăle, nu chiar găina cu ouă de aur. Dacă se vând acțiunile pe bursă în plină criză ecoomică, prețul obținut nu va fi unul bun și se mai pierd și profiturile ulterioare, de care va fi mare nevoie”, spun specialiștii.

Vânzarea acțiunilor nu va putea fi oprită în instanță – creditorii și orice alte persoane care se consideră prejudiciate pot face opoziție în termen de 30 zile de la data publicării hotărârii sau a actului modificator. Din păcate pentru aceștia, pe calea opoziției nu se poate obține anularea hotărârii sau a actului ci doar repararea prejudiciului, deoarce opoziția este calificată ca fiind acțiune în răspundere. Anularea o pot cere doar acționarii, dar este greu de crezut că se va întâmpla.

Vânzarea aeroporturilor, o veche obsesie a lui Orban

Vânzarea acțiunilor Aeroporturilor Otopeni și Băneasa este un vis mai vechi al actualului premier Ludovic Orban, de pe vremea în care acesta era ministrul Transporturilor, în urmă cu 13 ani.

Iată ce spunea Ludovic Orban în 2007: „Acționarii celor două aeroporturi (Otopeni și Băneasa -n.r.) au hotârât să aprobe fuziunea dintre cele două societăți. Intenția mea este de a privatiza noua companie. Acum sunt în faza finalizării procedurilor de fuziune si stabilirea echipei manageriale, urmând ca ulterior, în maximum o lună după finalizarea acestor etape, să demarăm procedurile de privatizare”.

Aeroportul Otopeni, Oferta de guvernare, candidatul PLUS la Primăria Capitalei Cioloș, părăsit a doua oară într-o săptămână

Privatizarea nu s-a putut realiza deoarece fuziune a fost contestată în instanță de „Aviația Utilitară”. După 2010, când s-a finalizat în sfârșit fuziunea, problema privatizării companiei de aeroporturi prin vânzarea acțiunilor pe Bursă a mai fost ridicată doar de Guvernul Cioloș, în 2016, dar și atunci fără succes.

Guvernul PSD nu a vrut să vândă aeroporturile. „În acest mandat, niciodată nu se va lua in calcul privatizarea Companiei de Aeroporturi”, spunea, în urmă cu trei ani (mai 2017), Răzvan Cuc, ministrul de atunci al Transporturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.