Pe 26 mai, proiectul de modificare a Legii RCA va fi discutat în cadrul comisiilor cu funcțiuni economice și juridice din Camera Deputaților care vor decide dacă propunerea legislativă va merge în plenul Camerei Deputaților.
Discuțiile s-au purtat pornind de la unul dintre proiectele care propune modificarea legii RCA. Acest proiect a fost impus Guvernului de către Comisia Europeană și, practic, ridică orice fel de bariere pe care asigurătorii le aveau în stabilirea tarifelor RCA. Și acest proiect a fost contestat în majoritatea punctelor sale de către transportatori, service-uri și asociațiile de consumatori.
În cadrul discuțiilor cu deputații, reprezentanții UNSAR și cei ai BAAR au argumentat propunerea lor prin faptul că ar lăsa cu adevărat liberă piața, din moment ce păgubitul ar avea libertatea să își aleagă orice service dorește, fără a fi influențat de publicitatea înșelătoare sau de alte metode de acest tip și fără ca asigurătorul să fie nevoit să achite costurile impuse în plus de service-uri: mașină la schimb le prețuri peste piață, oră de manoperă la prețuri foarte mari . În opinia lor, introducerea unui nou concept de despăgubire și eliminarea completă a celui de reparație ar rezolva, astfel, și așteptatele creșteri de tarife pentru asigurarea RCA, în contextul în care plățile făcute de asigurători cresc. Despre cum au crescut costurile reparațiilor, economica.net a scris recent, citând chiar un studiu al BAAR.
De partea cealaltă, asociațiile de consumatori, service-urile și una dintre organizațiile transportatorilor au fost luate prin surprindere de propunerea venită de la asigurători și vorbesc chiar despre o încălcare a legii, în cazul în care proiectul trece cu acest amendament. În discuții informale ei au invocat inclusiv faptul că, prin plata despăgubirii direct către persoana fizică păgubită se eludează plata TVA, deci se face evaziune fiscală. În al doilea rând, spun aceștia, s-ar da frâu liber fraudelor, unele persoane încercând să încaseze banii de despăgubire fără să mai repare mașina. Ar rezulta inclusiv un număr mai mare de mașini cu probleme majore, care ar circula pe șosele punând în pericol toți șoferii. În mare, contestatarii propunerii văd amendamentul ca o încercare a asigurătorilor de a plăti despăgubiri cât mai mici, având în vedere că vor lua în calcul condițiile minimale pentru reparație, piese și mașină la schimb. Interesant în această dispută este, însă, faptul, binecunoscut de cei care acționează în această piață de mai multă vreme, că firmele de asigurare sunt chiar cele de la care a pornit ideea ca plățile să se facă direct către service-uri. Ele au venit la acel moment cu această idee pentru a oferi facilități păgubitului, dar și service-ului partener. Prin plata directă se presupunea că mașina va sta mai puțin timp în service. Aceasta fiind varianta formală, pentru că informal în piață se vorbește chiar despre faptul că „facilitatea”(așa cum era denumită atunci) a fost impusă pentru ca inspectorii de daună să obțină unele „stimulente” de la service-uri. Faptul că tot ei vin acum și propun revenirea la situația anterioară, adică plata la păgubit, ridică unele semne de întrebare în ceea ce privește intențiile declarate, adică protejarea păgubitului.