Potrivit datelor furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) și publicate în Monitorul Oficial, Alianța USR-PLUS a cheltuit în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 6 decembrie 2020 aproape 16.500.000 lei (adică aproape 3,5 milioane euro). Un raport detaliat al veniturilor și cheltuielilor, inclusiv în județul Cluj, vă prezentăm mai jos.
Cu toate că Alianța USR-PLUS a cheltuit peste 16 milioane de lei pentru ultima campanie electorală, nu s-a aflat în topul partidelor cu cele mai mari cheltuieli. Locul I a fost ocupat de PSD care a cheltuit aproximativ 43 de milioane de lei, urmat de PNL cu aproximativ 36 milioane de lei. Pro România care nu a intrat în Parlament a cheltuit peste 28 de milioane de lei, iar PMP peste 20 de milioane de lei.
Câți bani a primit USR-PLUS
Potrivit AEP, Alianța USR-PLUS a avut venituri de 17.164.260 lei, bani adunați din venituri proprii, din donații, împrumuturi și contribuții electorale provenite din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale virate în contul bancar județean sau al municipiului București.
Veniturile proprii în Cluj au fost de 114.900 lei, adică aproximativ 24.000 euro. Cuantumul total al contribuțiilor electorale ale candidaților provenite din împrumuturi în județul Cluj au fost de 120.000 lei, iar din transferul fondurilor obținute în afara perioadei electorale transferate în contul bancar al USR-PLUS Cluj a fost de 254.200 lei.
În județul Cluj nu s-au făcut donații pentru Alianța USR-PLUS. În schimb, cele donații au fost făcute în Alba (127.000 lei), Brașov (7.000 lei), Caraș-Severin (10.000 lei), Hunedoara (14.822 lei), Ialomița (19.990 lei), Maramureș (5.000 lei), Mehedinți (4.843 lei), Neamț (9.800 lei), Prahova (14.400 lei) și Vâlcea (4.796 lei). Cele mai mari donații către Alianța USR-PLUS au venit din partea Diasporei, de 326.690 lei, adică aproximativ 68.000 euro.
Câți bani a cheltuit Alianța USR-PLUS
Cheltuielile electorale pentru USR-PLUS s-au ridicat la 16.463.829 lei. Aici se includ cheltuielile pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă, cheltuielile pentru propaganda online, pentru cercetări sociologice, afișe electorale, pliante, broșuri, și pentru organizarea evenimentelor politice, transport, cazare, asistență juridică, consultanță etc.
În județul Cluj, cei mai mulți bani s-au cheltuit pentru propaganda electorală online, respectiv 455.551 lei, adică aproximativ 95.000 euro. Pentru cercetări sociologice, USR-PLUS Cluj a cheltuit 36.452 lei, iar pentru propaganda electorală în mass-media a cheltuit 57.154 lei. Cei mai puțini bani au fost cheltuiți pe afișele electorale, respectiv 3.237 lei, în schimb au cheltuit pe broșuri și pliante 167.391 lei. Celelalte cheltuieli, respectiv organizarea evenimentelor politice, transport, cazare, consultanță i-au costat pe clujenii Alianței 81.705 lei.
În Diaspora, USR-PLUS a cheltuit în total 430.016 lei, cei mai mulți bani, fiind redirecționați către propaganda online care a costat în Diaspora 267.954 lei. Propaganda electorală în mass-media a costat 51.396 lei, afișele electorale 8.900 lei, pliantele și broșurile încă 29.333 lei, iar cheltuielile pentru organizarea evenimentelor politice, transport, cazare, consultanță etc. au costat 72.433 lei. USR-PLUS nu a cheltuit niciun ban în Diaspora pentru cercetări sociologice.
Cei mai mulți bani pentru propaganda electorală în mass-media a fost cheltuită în Sibiu (70.501 lei), Constanța (63.352), Bihor (59.834 lei), Cluj (57.154 lei) și Timiș (56.582 lei).
În doar cinci județe, Alianța USR-PLUS a cheltuit bani pentru cercetări sociologice. Cei mai mulți bani s-au cheltuit în Cluj și Bihor, respectiv 36.452 lei în fiecare județ, urmat de Sibiu (36.500 lei), Vaslui (28.000 lei) și Suceava (8.600 lei).
Totuși, cele mai multe cheltuieli au fost alocate de către USR-PLUS pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online, cei mai mulți bani în acest scop au fost cheltuiți în București, respectiv 1.206.857 lei, adică aproape 251.500 euro.
Mandatarul financiar al USR-PLUS, soția ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării
Mandatarul financiar coordonator al USR-PLUS firma Accountess Profile SRL, condusă de Teleman Mihaela-Virginia, soția lui Ciprian Teleman, noul Ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Firma Accountess Profile SRL este controlată în proporție de 80% de Teleman Mihaela Virginia. Asociați în firmă mai sunt Mitrica Ana Corina (10%) și Cernescu Ana Mihaela (10%). Societatea se ocupă de activități de contabilitate și audit financiar și consultanță în domeniul fiscal
Această firmă a fost mandatarul financiar al Uniunii Salvați România (USR) pentru alegerile locale din 2020 și pentru alegerile prezidențiale din 2019. Cei doi soți Teleman au încasat anul trecut dividende în valoare de aproape 540.000 de lei de la această firmă.
Ciprian Teleman susține că nu ar fi niciun conflict de interese, iar anul trecut a ieșit din acționariatul acestei firme.
„Sunt membru PLUS, nu sunt membru USR. Din acest punct de vedere nu este niciun conflict. Mai mult, anul trecut, pentru a nu fi nicio urmă de îndoială am ieșit din actionariatul acestei firme. Este un contract comercial”, a declarat pentru HotNews.ro Ciprian Teleman, când era doar propus ca ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării. (Carmen Gorgan)