În urmă cu câțiva ani, Primăria Cluj Napoca a început demersurile pentru construcția unui parking subteran în zona Pieței Mihai Viteazu, în fața cinematografului Florin Piersic. A fost contractată compania Cogedir din Portugalia, însă oficialii și-au dat seama că proiectul nu poate fi făcut din cauza structurilor edilitare de apă și canalizare din subsol. Însă, cu contractul semnat, portughezii au deschis un proces împotriva administrației locale clujene în care cer daune de aproximativ 6,5 milioane de euro. De peste un an de zile, reprezentanții administrației clujene spun că negociază cu portughezii!
În acest proces, oficialilor din Primăria Cluj Napoca li se cam fâlfâie: de peste un an de zile spun că negociază o înțelegere cu firma Cogedir și cam tot de atâta timp judecătorii așteaptă un raport de expertiză cerut de primărie în cadrul procesului, raport care nu se mai face!
Reporterii Gazeta de Cluj au cerut instanței o încheiere de ședință pentru a vedea cum merge procesul.
”La apelul nominal făcut în şedinţa publică se prezintă reprezentanta reclamantelor,
avocat în substituire, lipsă fiind pârâţii. Procedura este legal îndeplinită. S-a făcut referatul cauzei de către grefier după care, se constată că pârâţii au depus la dosar note scrise.
Reprezentanta reclamantelor arată că având în vedere situaţia epidemiologică din prezent, părţile nu s-au putut întâlni în vederea finalizării tranzacţiei şi solicită acordarea unui termen de judecată”, arată încheierea de ședință a Monicăi Trofin, magistratul care judecă dosarul.
”Tranzacția” la care se referă judecătorul trenează de cel puțin un an de zile și, potrivit primarului Boc constă în următoarea afacere:
”Am negociat cu cei de la Cogedir, din păcate la tribunal. Lucrările nu s-au mai realizat din cauza descoperirii unei conducte de apă, care nu mai permite construirea parkingului în forma stabilită. Noi am propus să se realizeze în continuare parkingul, nu la 531 de locuri, ci eventual la 450 de locuri, cât ar urma să se piardă prin ajustarea proiectului din cauza acelei conducte. Compensarea pentru diferenţa dintre numărul locurilor de parcare se poate face fie prin locuri în plus la suprafaţă – acolo trebuie desfiinţate parcările la suprafaţă dacă se realizează cele subterane, prin contract ca să se poată exploata parkingul şi pentru faptul că ei şi-au făcut plan de afaceri la 531 de locuri – sau prin reducerea corespunzătoare redevenţei pe care o au de plătit către primărie”, este declarația dată de edil în legătură cu acest subiect.
Cogedir a cerut în instanță despăgubiri de 1,6 milioane euro, anularea HCL 331/26.08.2010 (care a stat la baza contractului, n.red.) și a actelor subsecvente încheiate, dacă nu se găsește o altă soluție pentru construirea unui parking cu 200 de locuri, iar în Piața Mihai Viteazu să se construiască un alt parking de 329 de locuri, în loc de unul cu 531 de locuri, cum era prevăzut în proiectul inițial.
Ulterior, societatea portugheză a mai cerut despăgubiri de 480.613,39 euro/lună, prejudiciu produs prin studiul de fezabilitate făcut de companie pentru parkingul de 531 de locuri și plata unui prejudiciu de 5.114.786 euro, contravaloarea prejudiciului produs prin încetarea contractului de concesiune din vina concedentului, adică a municipalității clujene.
După ce primăria a fost dată în judecată, administrația Boc a încercat să găsească soluții tehnice și a fost contractată firma clujeană de proiectare K&K Studio care, în final a propus trei variante alternative pentru realizarea parkingului cu peste 500 de locuri.
Însă cei de Cogedir au considerat că variantele propuse de firma clujeană de proiectare nu sunt viabile.
Variantele ”ieftine” ale Primăriei Cluj Napoca
Contractul cu K&K Studio i-a costat pe clujeni 130.000 lei, fără TVA. Studiul geotehnic a costat 30.000 lei, expertiza geotehnică a fost în valoare de 45.000 lei, iar studiul de soluții și evaluare a costat 55.000 lei. Expertiza geotehnică a fost făcută de Construct CDP SRL, iar studiul geotehnic de firma Geodesign SRL.
Cei de la Cogedir au contrazis studiul făcut de firma de proiectare K&K Studio.
”Firma nu are experiență în astfel de proiecte, fiind implicată în proiecte similare de o anvergură mică, o parcare în municipiul Brașov în incinta Spitalului Regina Maria, care nu are complexitatea proiectului din Mihai Viteazu. În studiu nu sunt prevăzute evaluarea costurilor de construcție și investiție, neexistând nici o referință la studiul economic al proiectului”, arată reprezentanții firmei Cogedir.
De asemenea, ei mai arată că aprecierile firmei de proiectare din Cluj Napoca nu prezintă valoarea proiectului (5,408.785 euro), taxa internă de rentabilitate (TIR) care este de 14,2 %/an și nici perioada de recuperare a investiției (PayBack), care este de 9 ani. Din aceste date rezultă că valoarea maximă a investiției poate fi de 5,843.577 euro, raportată la anul 2009 și la un parking cu 531 de locuri.
În cele trei variante prezentate de K&K Studio, costul investiției este mult mai mare față de cel prevăzut.
”Chestiunea nu este numai să se știe dacă proiectul poate fi realizat, ci dacă soluția finală adoptată are o viabilitate economică în limitele condițiilor asumate prin contract între Primăria Cluj Napoca și firma Cogedir”, mai arată reprezentanții firmei portugheze.
În varianta inițială, costul de edificare al unui loc de parcare se ridica la 12.281 euro/loc parcare. În variantele propuse de K&K Studio SRL, costurile sunt astronomice pentru administrația locală. În prima variantă costul unui loc de parcare se ridică la 19.658 euro/loc parcare, în cea de-a doua la 17.407 euro/loc parcare, iar în cea de-a treia variantă costul construirii unui loc de parcare ajunge la 23.196 euro!
Însă, prețul real al edificării parkingului este mult mai mare ținând seama de impedimentele reprezentate de rețele Companiei de Apă și de clădirile vechi din zonă.
La Oradea se edifică două parkinguri subterane. Cel de pe strada Independenței este proiectat pentru 455 de locuri de parcare, cu un cost de 11.342 euro/loc, iar celălalt parking are 412 locuri de parcare cu un cost pentru un loc de parcare de 7.260 euro. Astfel, pentru varianta a doua propusă de K&K Studio, care este cea mai ieftină, proiectul prevede un extracost de 2,8 milioane de euro.
Parkingul din Mihai Viteazu ar putea dărâma clădirile din zonă
Potrivit specialistului geolog portughez Antonio Silva Cardoso, din Porto, care a prezentat în 2014 un raport despre terenul din zona Pieței Mihai Viteazu, subsolul este format în profunzime din argile expansive și nu se recomandă folosirea amplasamentelor alternative oferite de Primăria Cluj Napoca, dat fiind faptul că există riscuri majore pentru distrugerea canalului colector, a rețelelor de apă existente și colapsarea clădirilor vechi din zona respectivă.
Proiectul unui eșec
Primăria Cluj Napoca a încheiat un contract pentru construirea unui parking la Mihai Viteazu fără să aibă nici cea mai mică idee despre situația terenului pe care ar urma să se edifice proiectul.
O parte din terenul respectiv a făcut obiectul unei cereri de retrocedare a Bisericii Greco-Catolice, care, însă, și-a retras cererea.
Însă, gafa majoră din cadrul acestui proiect o constituie faptul că reprezentanții administrației locale ar fi trebuit să știe că în subteranul Pieței Mihai Viteazu există rețelele Companiei de Apă Someș care nu pot fi mutate.
Predarea terenului s-a făcut în octombrie 2009, într-o manieră sumară, când s-au pus la dispoziția firmei Cogedir 6.000 mp conform unui plan de situație făcut pe genunchi.
Compania de Apă Someș SA a atras atenția asupra faptului că parkingul nu se poate construi pentru că în subsolul terenului sunt trasate rețele edilitare de apă și un canal colector, funcționabile, care nu pot fi mutate, astfel că se poate realiza doar o parcare cu 329 de locuri.
darr de ce juristii primariei nu participa in sala la procese? nu de aceea sunt platiti? exista cumva o statistica din care sa reiasca la cate procese nu s-au prezentat? si ne mai miram ca pierde primaria litigiile pe banda rulanta.