ADI Ecometropolitan se pregătește a atribuit lotul I din licitația pentru salubrizarea județului companiei Supercom. Contractul nu a fost semnat deoarece firmele concurente au depus contestații întemeiate vizavi de modalitatea de atribuire. Există multe nereguli care, în mod normal, ar fi dus la anularea licitației, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Mai mult, reprezentanții autorităților clujene ar trebui să fie cu asupra de măsură atente la activitatea companiei care se pregătește să monopolizeze serviciul de salubritate din județ. La Deva, spre exemplu, Supercom este acuzată de o poluare masivă de mediu în situația în care compania se ocupă de depozitul de deșeuri. La Bistrița, unde firma se ocupă de salubrizare, există acuzații privitoare la nerespectarea clauzelor contractuale. 

Gazeta de Cluj v-a prezentat în numărul anterior faptul că lotul I (aferent municipiilor Cluj-Napoca/ Huedin și alte 43 de comune, n.red) al licitației pentru concesionarea serviciului de salubritate pentru județul Cluj a fost atribuit firmei Supercom. Însă, contractul pentru acest lot nu a fost semnat deoarece procedura este contestată de celelalte companii care au participat la licitație. Oricum, loturile 2 și 3 deja au fost atribuite aceleiași companii. Dacă și contractul pentru concesionarea serviciului de salubritate pentru lotul I va ajunge la Supercom se va ajunge în situația monopolizantă în care o singură companie asigură un serviciu de importanță majoră pentru tot județul Cluj, lucru pe care autoritățile l-au evitat până acum. Ce se va întâmpla dacă firma Supercom va reclama probleme financiare. Oricum, societatea abia a reușit să își plătească datoriile pe care le acumulase, fiind inclusă de ANAF pe lista rușinii.  

Însă, cea mai stringentă problemă referitoare la activitatea acestei companii este implicarea ei într-un caz de poluare care a avut loc în județul Hunedoara. Compania a primit contractul de operare și administrare a CMID Bârcea Mare (Centrul integrat pentru deșeuri din județul Hunedoara). CJ Hunedoara s-a prevalat de celebra metodă a ”situației de urgență” și a dat pe tavă contractul celor de la Supercom. Acest lucru s-a întâmplat în situația în care firma nu s-a ocupat de administrarea unui CMID până atunci.

Iar acest lucru s-a văzut în concret când cei de la Supercom au început să deverseze levigat. Poluarea a fost descoperită de Eduard Felciuc, care a fost președinte al ADI Deșeuri. Mandatul lui s-a terminat odată cu semnalarea poluării provocate de angajații Supercom. El a prezentat o serie de date care arată, negru pe alb, modalitatea în care este administrat deponeul respectiv.

Tone de levigat deversate necontrolat

Felciuc spune că activitatea companiei este presărată cu nereguli flagrante.

”Au fost mai multe accidente cu levigat, iar cel despre care ați publicat dumneavoastră a fost cea mai mare poluare care s-a întins pe aproape 7 kilometri.

Eu am acte care arată că la poarta deponeului a fost depășită și de 20 de ori limita cantității de azot amoniacal din apa care se epurează acolo și ajunge în Mureș.

Spre exemplu, s-a luat o probă la vreo 50 de metri de râul Mureș și am auzit că, după aceea, nimeni nu a mai analizat proba respectivă. Cei de la Apele Române au motivat că analiza ar fi prea scumpă, dar acest aspect nu poate fi luat în considerare deoarece legea prevede că poluatorul plătește toate analizele, adică, în cazul respectiv, Supercomul.

O altă problemă o reprezintă modul în care pun în practică Ordonanța 74 care stabilește principiul ”plătești cât arunci”. Ei (Supercom ,n.red.) nici acum nu au CIP-urile puse, țarcurile făcute, etc. Însă, tariful a fost mărit pe motiv că ei fac investiții, dar nici acum nu au aceste chestii implementate. Însă, tariful este făcut pe aceste criterii. Mă gândesc ce se va întâmpla când oamenii vor veni să ceară reducerea taxei pe motiv că au reciclat, iar cei de la Supercom le vor spune că nu se poate. Tarifele nu vor putea fi coborâte și sunt curios cum vor justifica acest lucru și faptul că nu au control asupra modului în care administrează deponeul.

Mă refer la faptul că conductele de biogaz nu sunt mutate, nu se fac acoperiri cu pământ, nu deschid stațiile de epurare, așa cu nu au de unde să aibă cheltuieli mari. Nimeni nu știe dacă apa reziduală este scoasă în parametri. 99% din gunoi se duce la groapă. Nu se valorifică deșeurile energetic, cum ar fi fost normal!

Când au ajuns aici, după trei luni au spus că au pierderi, în situația în care nu făcuseră nicio investiție”, explică Felciuc.

Afacerea Supercom demascată de cifre

Fostul șef al ADI Deșeuri din Hunedoara spune că are și dovezi concrete în ceea ce privește modul defectuos în care cei de la Supercom administrează noua groapă de gunoi a județului. „Conform documentației, stația de tratare mecano-biologică a deșeurilor menajere (TMB ) are o capacitate maximă de 82.379 tone/an, dar asta în condițiile în care operatorul (Supercom, n.red.) avea 2 (două) schimburi pe zi… dar operatorul a avut doar UN SINGUR SCHIMB!

După cum spune și APM Hunedoara, operatorul de pe CMID Bârcea Mare, a raportat în 2019 și 2020 ca a trecut prin TMB aproximativ 95.000 tone/an… ceea ce este imposibil… după cum spune și APM Hunedoara!

După cum se poate vedea și CJ HUNEDOARA, în fișa de fundamentare pentru TMB postată pe site, „recunoaște” că se pat trata 93.000 tone/an, chiar dacă capacitate stației este de 82.379 tone/ an! Tot APM Hunedoara ne spune ca rezultă o cantitate de 90.000-100.000 tone din 2019-2020, care nu a fost tratată, ceea ce este corect!

În acest context… există două ipoteze: SC SUPERCOM SA, operator pe CMID BARCEA MARE, a trecut prin TMB întreaga cantitate venită de pe zona 4 Valea Jiului adică aprox 30.000 tone/an, dar atunci, a trecut prin TMB doar 15.000-20.000 tone/an pentru zonele 1,2,3. Deci a viciat operatorul de pe aceste zone cu o cantitate de 90.000-100.000 tone în 2019-2020.

Atunci, domnilor de la ADI SIGD și CJ HUNEDOARA, aveți o problemă, că ați acceptat acea reziliere din toamna anului 2019 în condițiile în care calculele stau cam așa:

45000tone x 31,12 lei/tonă (TMB) =1400400 RON+ TVA /an sau 2800800 + TVA în 2019-2020.

Dacă mai adăugăm și depozitarea, pentru că deșeurile nu pot fi depozitate dacă nu au fost tratate, se mai adaugă: 45.000tone x 42,79 lei/tonă (depozitare) = 1.925. 550 RON +TVA/ an  sau 3.851.100 + TVA in 2019-2020. Mai adăugați aici și taxa pe economia circulară la cantitatea asta și aveți „imaginea” mai completă.

A doua variantă este că SC SUPERCOM SA a procesat proporțional pe fiecare zonă din cele 4. Atunci calculele pentru dumneavoastră stau aproximativ cam așa : aproximativ 15.000tone/an X 31,12lei/ tona (TMB) =  aprox 466800 RON/ an + TVA sau aprox 933.600 RON + TVA pentru 2019-2020. Normal nici cantitatea asta nu putea fi depozitată fără să fie tratată și atunci stăm cam așa: aproximativ 15000 tone/an X 42,79lei/tonă (depozitată) = aprox 641.850 RON/an + TVA sau aprox 1.283. 700 RON + TVA pentru 2019 – 2020. La aceste sume vă rog să adăugați și taxa pentru economia circulara aferenta fiecărui an.

Valoarea taxei pentru economia circulară în 2019 a fost de 30 RON/ tonă depozitată și pentru 2020 a fost de 80 RON/ tona depozitată. Deci aproximativ 15.000 X 30 lei/ tonă = aproximativ 450.000 RON pentru 2019 și aproximativ 1.200.000 RON pentru 2020”, arată calculele făcute de fostul șef al ADI Deșeuri din Hunedoara.

De asemenea, el mai atrage atenția asupra faptului că cei de la Supercom ar fi trebuit să aducă în Hunedoara peste 6.000 de pubele, lucru care nu s-a mai întâmplat.

În Bistrița Năsăud, alt județ în care cei de la Supercom se ocupă de salubritate, compania a obținut o serie de fonduri europene. Potrivit contractului, o parte din profitul obținut ar fi trebuit cheltuit pentru serviciile de publicitate aferente proiectului, în care oamenii să fie anunțați despre ceea ce a implementat compania în materie de salubritate, însă au preferat să nu investească partea respectivă din profit.

Patronul Supercom s-a transformat din lăcătuș în mason

Supercom este afacerea lui Ilie Ciuclea, fost prim-vicepreședinte al UNPR București și ex- senator PSD în perioada 2004-2008. Denumit de presă ,,Lordul gunoaielor”, Ilie Ciuclea este membru al Ordinului Cavalerilor Templieri Masoni ai Ritului York din România, iar în 2013, a fost ales Mare Comandor al acestuia.

Compania Supercom a declarat pe anul trecut o cifră de afaceri de aproape 220 milioane lei, un profit de 8,5 milioane lei și 1.907 angajați. Ciuclea este administratorul și acționarul majoritar al firmei.

Primul loc de muncă al lui Ciuclea a fost de montator și lăcătuș la Uzina Grivița din București. După aceea s-a mutat la Uzina de Mecanică Fină din Capitală unde, din lăcătuș a ajuns șef de serviciu și apoi director! În 1990 și-a deschis firma Supercom prin care s-a ocupat de colectarea deșeurilor. Dacă, în perioada respectivă, România ar fi fost capitalistă, ascensiunea fulminantă al fostului lăcătuș ar fi fost demnă de o ecranizare, însă toți cei care au prins perioada respectivă știu că întreg sistemul era bazat pe filiera PCR.

Caietul de sarcini făcut de firma care i-a aparținut unui fost ofițer de Securitate și fostului ministru al Mediului, Sulfina Barbu

Firma EPMC Consulting, care a realizat caietul de sarcini pentru licitația organizată de ADI Eco Metropolitan, are o relație specială, atât cu administrația clujeană, cât și cu societatea Supercom.

Spre exemplu, EPMC a realizat PLANUL JUDEȚEAN DE GESTIONARE A DEȘEURILOR ÎN JUDEȚUL HUNEDOARA (2020 – 2025), iar în zona respectivă cei de la Supercom se ocupă de o parte din salubrizare și administrarea deponeul ecologic de la Bârcea Mare.

Pentru Primăria Sectorului 2 din Capitală, cei de la EPMC au oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiilor necesare în vederea delegării gestiunii serviciului public de salubrizare. Lucrările sunt făcute de compania Supercom.

Cei de la EPMC au făcut și caietul de sarcini pentru concesionarea serviciilor de deratizare și dezinsecție pentru municipiul Cluj Napoca, iar lucrarea a fost atât de bine făcută încât  instanța clujeană și Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) au hotărât că documentația pentru această licitație trebuie refăcută.

EPMC Consulting SRL, este patronată de Cristina și Horea Corpodean. Societatea a fost denumită anterior KVB ECONOMIC SRL și a aparținut fostului ministru Sulfina Barbu şi a fostului ofiţer de securitate Silvian Ionescu. Majoritatea afacerilor acestei companii sunt realizate în domeniul consultației și a studiilor de fezabilitate pentru afacerile din mediu.

Nelu Vinca

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.