Proiectul de lege privind protecţia avertizorilor în interes public a fost depus în Camera Deputaților de către 39 de  parlamentari USR PLUS și un parlamentar PNL. Propunerea legislativă urmărește instituirea avertizorilor atât în companiile din sistemul public, în cele din sistemul privat, cât și în alte entități juridice de drept public sau privat care au cel puțin 50 de angajați. Avertizorii ar urma să raporteze orice încălcare a legii care s-a produs sau care este posibil să se producă. 

Dacă va fi adoptată, legea ar urma să schimbe radical mediul de muncă și să reducă semnificativ ilegalitățile din interiorul companiilor publice și private. Însă pentru ca sistemul de raportări să funcționeze, este nevoie de o înțelegere deplină a beneficiilor pe care le vor avea angajații și angajatorii. Din păcate, într-o țară în care corupția este mai contagioasă decât orice virus, avertizorii ar putea fi tratați mai rău decât cei care comit fapte ilegale, ar putea să își piardă locul de muncă sau în anumite companii s-ar putea să nu existe persoane care să nu se fi infectat cu „febra ilegalității” și să nu fie nimeni dispus să raporteze ca să nu se incrimineze. 

Cine poate fi avertizor și care este rolul acestuia? 

Potrivit propunerii legislative, avertizorii sunt „persoanele care au statut de lucrător sau persoanele numite într-o funcție publică”, „persoanele care desfășoară o activitate independentă”, „acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum și voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați”, dar și „orice persoană care lucrează sub supravegherea sau conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acestora”. De asemenea, prevederile legii ar urma să se aplice și persoanelor „care efectuează raportări, inclusiv anonime, prin intermediul canalelor de raportare interne, sau care divulgă public informații privind încălcări ale legii, obținute în timpul procesului de recrutare sau al altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau de serviciu a încetat”. Calitatea de avertizor revine în mod automat, nefiind stabilită de cineva anume, însă, chiar dacă orice persoană poate fi avertizor, există o serie de condiții care trebuie îndeplinite atunci când se face o dezvăluire. E necesar ca raportările să fie realizate prin intermediul canalelor de raportare, în ordinea stabilită prin lege și să nu vizeze conflicte interpersonale între avertizor și alt salariat.

„Raportările nu se efectuează pentru că urmează consecințe precum pierderea locului de muncă”

Reporterii Gazeta de Cluj au stat de vorbă cu deputatul clujean din grupul parlamentar USR PLUS, Oana Murariu, coinițiator al propunerii legislative privind protecţia avertizorilor în interes public. Oana Murariu ne-a explicat de ce crede că această propunere merită să fie adoptată, ce îmbunătățiri urmează să fie aduse propunerii legislative, dar și de ce numai un singur parlamentar PNL se află pe lista inițiatorilor. 

„Este obligatoriu ca această propunere legislativă să fie adoptată deoarece transpune o directivă europeană, iar Statul Român este obligat, sub amenințarea de a intra în procedură de infringement, să adopte acest proiect. Ceea ce nu știm este dacă va fi adoptat în forma actuală sau cu anumite amendamente. Eu, de exemplu, propun amendamente de îmbunătățire față de forma actuală, însă nu a fost suficient timp pentru a discuta cu autoritățile care ar urma să aplice măsurile de protecție a avertizorilor și, pentru a exista timp să fie comunicate propuneri și din societatea civilă, am convenit înregistrarea proiectului strict pe măsurile convenite între cosemnatari până la acest moment.

Propun măsuri de protecție suplimentară a avertizorilor de integritate. Ca avocat am avut ocazia să apăr avertizori de integritate și să le fiu alături în momentele dificile petrecute la locul de muncă după diverse raportări, să le fiu alături în procedurile disciplinare simulate, iar ulterior în instanță. Raportările nu se efectuează pentru că, de cele mai multe ori, urmează consecințe precum pierderea locului de muncă, iar redobândirea sa sau restabilirea echilibrului, în general, presupune pe lângă consumul psihic aferent și un efort financiar dublat de un consum de timp și o expectativă chinuitoare. De aceea propun, de exemplu, asistarea avertizorilor de integritate în litigiile de muncă ivite la o perioadă de timp de 1 an de la data raportării de avocați din oficiu. E, cu siguranță, o măsură care ar putea determina unele persoane să raporteze încălcări ale legilor, cunoscând că nu ar duce lupta singuri ulterior.”, a declarat deputatul USR PLUS. 

Oana Murariu a expus și principalele piedici care s-ar putea ivi în implementarea legii. 

„În primă fază nu pentru că planează temerea pierderii locului de muncă și o neîncredere în gradul de protecție oferit de această lege și  în autorități, în general. Însă după aplicarea cu succes a legii în câteva cazuri, poate mai bine mediatizate, putem spera că ea va începe să își îndeplinească rolul – anume de a minimiza încălcările legii, cunoscându-se că vor fi mai facil de demascat. În final, oricât de reușită ar fi o lege, partea cea mai importantă este modul în care aceasta este aplicată de autoritățile competente.

Proiectul de lege a fost deocamdată doar înregistrat, având însă, ca inițiatori, parlamentari USR și PNL din comisiile juridice. Din partea PNL a semnat liderul de grup, ceea ce are semnificația asumării proiectului de întreg partidul, în cazul de față. Cu siguranță vor exista multe propuneri de îmbunătățire din partea societății civile și este foarte bine că se va întâmpla astfel. Importă să se formeze o majoritate față de amendamentele de îmbunătățire a formei actuale – efortul meu îndreptându-se înspre partea de protejare a avertizorului de integritate tocmai pentru a îi genera încrederea necesară să iasă în față și să raporteze încălcări ale legii. Dacă nu vom reuși să conferim această încredere, legea nu va reuși altceva decât să sporească gradul de birocrație – noi proceduri, noi registre necesar a fi implementate de angajatori și autorități.”, a explicat deputatul USR PLUS, Oana Murariu. 

Dacă încalci legea, ești bun de plată!

  • Împiedicarea, prin orice mijloace, a raportării de către persoana desemnată să primească și să înregistreze raportările sau să facă parte din compartimentul desemnat în acest sens din cadrul autorităților și instituțiilor publice sau persoanelor juridice de drept privat, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
  • Refuzul nejustificat de a răspunde solicitărilor Agenției și autorităților prevăzute la art. 3 pct. 15 lit. c) în exercitarea atribuțiilor care le revin potrivit prezentei legi, cu amendă de la 1.500 lei la 20.000 lei;
  • Nerespectarea de către autoritățile și instituțiile publice, precum și persoanele juridice de drept privat a obligațiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) de a institui canale interne, cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei;
  • Nerespectarea de către autoritățile și instituțiile publice, precum și persoanele juridice de drept privat a obligațiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a), cu amendă de la 2.500 lei la 25.000 lei;
  • Încălcarea obligației de a menține confidențialitatea privind identitatea avertizorilor, persoanei vizate sau a terțelor persoane, astfel cum este menționată la art. 7 şi art. 25, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei în cazul persoanelor fizice.

6 COMENTARII

  1. Daca tot revenim în anii 50, cu vaccinarea in loc de colectivizare, trebuie ca și turnătoria să devină politică de stat, Mos Crăciun să devină popo ca in reclama din Norvegia, copiii sa nu mai știe de mama și tata ci de părinte 1 și părinte 2, iar noi toți clădind neomarxismul să ne îndreptăm spre noi și noi orizonturi de progres și prosperitate.

  2. daca avertizorii (turnatorii) desemnati au diverse vendete personale? e corect ca acestia sa toarne baliverne si sa nu fie la randul lor sanctionati? legea daca se aproba, ar trebui nu doar sa protejeze identitatea turnatorilor de stat, dar si sa-si bage la puscarie, daca se dovedeste ca au distorsionat adevarul. Turnatoria nu trebuie incurajata. Nu ma surprinde ca USR a propus o asemenea lege, probabil membri lor s-au ocupat sau se ocupa cu asemenea activitati.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.