Un cunoscut afacerist clujean acuză clubul CFR Cluj că a încredințat pe zona de catering de la stadion în baza unei prietenii cu un senator PSD.
Firma beneficiară este din Sighetu Marmației, orașul natal al directorului sportiv Marius Bilașco, și e deținută de Sorin Vlașin, senator PSD de Maramureș.
„Match-day experience” este formula magică prin care cluburile mari din Europa își fac fanii să se simtă răsfățați. De la bilete, programe de meci tipărite cu scopul de a deveni piese de colecție, tuneluri în care fanii pot sta la un centimetru de plexiglas de idolii lor, supermagazine cu mii de produse personalizate, mesaje pe ecranele din stadion și până la mâncarea și băutura din restaurantele de sub tribune, totul e gândit pentru a produce o experiență impresionantă.
Evident, contra cost, iar sumele generate sunt de ordinul zecilor de milioane de euro pe sezon.
În mai 2020, Liverpool se pregătea să devină campioana Angliei după o pauză de 30 de ani și raporta oficial încasări de 73 de milioane de lire sterline doar din vânzările înregistrate în zilele de meciuri pe Anfield. Deși raportul nu e detaliat, o parte semnificativă din această sumă e reprezentată de încasările din catering, adică mâncare și băutură.
În cealaltă parte a Europei, într-o țară în care cluburile se plâng de lipsa unor surse alternative de venit, cateringul pe stadioanele din România se rezumă de cele mai multe ori la câteva tejghele pe care stau pahare cu băuturi carbogazose, deja umplute și cu conținutul uneori răsuflat, floricele și chipsuri.
„Experiența fanilor pe stadion e tristă. Suntem puțin în urmă față de Europa. În ultimii ani, am încercat să facem un pas înainte”, admite Tudor Pop, directorul de marketing al clubului CFR Cluj.
Tocmai campioana Ligii 1 din ultimele patru sezoane este acuzată acum de un om de afaceri din Cluj pentru faptul că a încredințat plăpânda zonă de catering pe bază de relații și cunoștințe.
Într-un club în care patronul Nelu Varga este influențat de Vasile Dîncu și de Ioan Rus, actuali sau foști miniștri PSD, compania care gestionează cele 12 puncte de vânzare din interiorul stadionului Dr. Constantin Rădulescu îi aparține unui senator PSD!
Firma unui senator PSD, prieten cu Bilașco
Antoniu Vlaicu este patronul firmei clujene City Sightseeing SRL și spune că are experiență în catering după ce a asigurat puncte de lucru la festivalurile de muzică importante din oraș. Conform portalului termene.ro, ultima cifră de afaceri declarată este din 2016 și se ridică la doar 6.000 de euro.
Vlaicu susține că a încercat să colaboreze și cu CFR Cluj, sesizând că performanțele din ultimii ani îi pot deschide un vad important în zilele de meci: „Cred că o firmă poate face 70-80.000 de euro pe sezon din cateringul la CFR. Acum 3-4 ani, am făcut prima oferta pe email. Nu a răspuns nimeni.
Un amic care e rudă cu Deac mi-a zis: «Nu ai nicio șansă, e firma lui Bilașco acolo». Până la urmă, anul trecut am zis să merg și să vorbesc direct la club. Am mers la recepție, am discutat cu directorul de marketing Tudor Pop. Și el mi-a recunoscut că e o firmă adusă de Bilașco, sunt niște prieteni de-ai lui din Sighetu Marmației”.
Marius Bilașco, directorul sportiv al clubului, a râs inițial când a auzit declarațiile „denigratoare” ale lui Vlaicu, însă a admis că el a intermediat legătura cu firma Orizont Sighetu Marmației SRL: „I-am pus la o masă, am făcut o recomandare, asta e tot. Sunt niște prieteni de-ai mei. Nu am negociat eu nimic, nu mă ocup de marketing”.
Firma Orizont a pornit la începutul anilor ’90 și s-a specializat în construcții, apoi și-a diversificat portofoliul. Aflată în proprietatea familiei Vlașin, a avut în 2020 o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro, cu un profit net de aproape 200.000 de euro.
Băiatul, Vlad, deține 51 la sută după ce tatăl său, omul politic Sorin Vlașin, i-a transferat acțiunile și funcția de administrator în urma alegerilor parlamentare din toamna lui 2020. Ales senator PSD de Maramureș, seniorul – fost consilier local din Sighetu Marmației – a rămas cu 49 la sută și fără putere oficială de decizie, pentru a respecta legislația.
Contactat de Gazetă, Vlad Vlașin a părut iritat de interesul reporterilor față de modul în care a încheiat parteneriatul cu CFR Cluj: „Ce e aberația asta? Noi avem o firmă cu experiență în alimentație publică, avem și un hotel cu restaurant. Am făcut o ofertă la CFR, nu a fost nicio licitație. Vindem apă plată, sucuri, sandwichuri”.
„Mi-au dispărut produse”
La finele lui august 2021, clubul CFR era bulversat de un conflict intern în urma căruia președintele Marius Copilu și Marius Șumudică au fost îndepărtați. În acele zile tulburi, Marius Bilașco a decis să părăsească funcția de conducere din club, apoi – după plecările celor doi – s-a întors alături de Bogdan Mara și Dan Petrescu.
Exact atunci – susține Antoniu Vlaicu – Tudor Pop l-a sunat pentru a colabora pentru două puncte mobile de vânzare din interiorul stadionului.
„Mi-a zis să încercăm de probă, să vând la două-trei meciuri, fără contract cu ei, și apoi ne înțelegem. Am avut două baruri mobile la meciurile cu Steaua Roșie și FCSB. Doi-trei metri pătrați la tribuna metalică. Vindeam produse fără alcool, nu aveam voie să vând sucuri naturale, băuturi carbogazoase, cornuri cu ciocolată, chipsuri sau popcorn. Astea erau produse vândute de firma Orizont.
Ei aveau tot stadionul. M-am gândit și am adus altfel de chipsuri, cafea, ceaiuri, capuccino, pizza, batoane de ciocolată. Bine, mi-am adus produsele la stadion și mi-au dispărut din ele, dar asta e alta poveste. Am făcut 2.000 de lei cu Steaua Roșie și 4.000 de lei cu FCSB”.
Ulterior, Vlaicu a solicitat încheierea unui contract. Oficialii CFR l-au amânat, dar i-au propus să asigure vânzarea la alte câteva meciuri. „Apoi, în decembrie, m-au sunat să-mi iau standurile pentru că vor să meargă în continuare cu Orizont. Le-am spus să facă licitație, nu au vrut. Atunci le-am făcut o ofertă: 23.000 de euro pe sezon pentru exclusivitate la vânzare pe tot stadionul”.
„M-au întrebat dacă pot să le fac protocolul pentru 50 de persoane la salonul VIP construit de Paszkany. Acolo e nevoie de amenajări, eu trebuia să le fac și să ofer bufet deschis. M-au pus să le facturez tichetul de consumație la 110 lei, ei îl vindeau cu 150 de lei.”, a declarat Antoniu Vlaicu, om de afaceri din Cluj.
Lobby nereușit la oamenii influenți în club
În lipsa unui răspuns, acum două luni, Vlaicu a revenit cu o nouă ofertă: „28.000 de euro pe sezon și o investiție din partea mea de 60.000 de euro în zona VIP, unde era nevoie de o bucătărie modernă. Clubul nu amortiza nimic din costul investiției. Contractul ar fi fost pe trei ani. Au zis că vor discuta propunerea mea”.
1.648 de sterline
pe sezon cheltuie în medie un fan al lui Chelsea pe stadionul Stamford Bridge în zilele de meci. Este cea mai mare medie din Premier League
Omul de afaceri din Cluj recunoaște că, după a doua ofertă, a încercat să facă lobby la oamenii cu influență de la CFR: „Daniel Mets (n.r. – reprezentantul sponsorului NTT Data) a zis că nu se amestecă, Ștefan Gadola (n.r. – acționar) la fel, Dâncu mi-a spus că se ocupă de corvete și de tancuri”. De Varga nu am dat.
Apoi, m-a sunat Tudor Pop și mi-a zis: «Am verificat firma ta și nu e așa mare. Nu ai experiență».«Am vorbit cu cei de la Orizont, le-am arătat oferta ta și mi-au dat o ofertă mai bună. Mergem cu ei. Dar tot am vrea să te ocupi tu de zona VIP». I-am refuzat”.
Bilașco – oficialul care a intermediat colaborarea dintre CFR și firma senatorului Vlașin – e revoltat de atitudinea lui Vlaicu: „Omul duce povestea în cu totul altă parte. A încercat să pună presiune, să obțină contractul. Credea că lucrurile la noi se fac pe influențe”.
Citește continuarea pe gsp.ro
Citește și: Dinamoviștii și-au arătat fundul și și-au făcut nevoile pe clădirile din Cluj!