Vrem o țară „ca afară” dar lăsăm copiii, viitorul României, pe mâinile oricui. Sistemul de învățământ încă are carențe mari și, din păcate, în cele mai înalte funcții ajung oameni care fie din neștiință, fie din nepăsare nu contribuie la remedierea lor. O astfel de situație am întâlnit la Școala Gimnazială „Ștefan Micle” din comuna Feleacu, unde proaspătul director Dan Sabău încearcă să gestioneze situația, însă nu-i prea reușește.
La urechile reporterilor Gazeta de Cluj a ajuns informația potrivit căreia transportul elevilor de la Școala „Ștefan Micle” din comuna Feleacu, Cluj este realizat de o firmă de transport fără să fie încheiat vreun contract între instituția de învățământ și societate, iar microbuzul asigurat de Ministerul Educației „doarme” în curtea școlii, având defecțiuni tehnice încă din luna octombrie. Defecțiuni care, din câte ne-a comunicat directorul, au fost rezolvate în luna noiembrie cu 5000 de lei, însă, cel mai probabil, interesele nu sunt acelea de a asigura transportul elevilor, ci de a asigura venituri firmelor prietene, cum se întâmplă și în alte sute de cazuri.
Am rămas uimiți când tocmai directorul instituției, Dan Sabău, ne-a confirmat această informație, spnându-ne cu nonșalanță că nu există niciun contract încheiat între instituția de învățământ pe care o conduce și firma de transport. Sabău nu a vrut să ofere prea multe informații telefonic, așa că ne-a invitat să-i facem o vizită la școală, probabil gândindu-se că nu vor merge până acolo, însă s-a înșelat.
Ia contractul de unde nu-i
Reporterii Gazeta de Cluj au dat curs invitației și au mers la fața locului. Surprins de vizita neașteptată și deloc dorită, Dan Sabău ne-a întâmpinat cu replica „sunt de puțin timp în funcție”, ca o scuză în avans în cazul în care va răsării o problemă sau nu va ști să răspundă la informațiile solicitate.
Întrebat de modul în care sunt transportați elevii și în baza cărui contract se realizează acest transport, Dan Sabău ne-a răspuns următoarele:
„Noi avem un program SEAP, în care sunt toate achizițiile de la școală și acolo există serviciu de transport și pentru că au fost unele probleme la microbuz și până se repară am apelat la acest serviciu de transport, dar nu este niciun contract semnat.”
Reporter: Nu era nevoie de un contract semnat între școală și firma care transportă elevii? În baza a ce anume se face transportul elevilor?
D.S.: Nu. SEAP-ul respectiv, cumva, ține locul unui contract. Acum nici eu nu știu foarte multe. Mai verificați, că toate achizițiile se fac prin programul respectiv. Știți? Asta e o achiziție de prestări servicii.
R: Puteți să ne spuneți și suma care este alocată pentru aceste servicii?
D.S.: Acum, mi-aș dori să fie confidențial că nu știu unde se ajunge.
R: Totuși este o instituție publică, achizițiile sunt publice, banii din care este plătit transportul sunt bani publici.
D.S.: Păi da, noi plătim 400 de lei pe zi pentru toate drumurile, avem 3 sate.
R: Înainte transportul era realizat numai cu microbuzul școlar și de când ați început colaborarea cu această firmă de transport?
D.S.: Înainte se făcea transportul numai cu microbuzul școlar, deci a apărut problema aceasta numai când s-a defectat și pe moment s-a hotărât să apelăm la o altă firmă de transport.
R: De când s-a defectat microbuzul școlii?
D.S.: Cred că prin octombrie și s-au făcut atunci unele reparații, acum mâine este programat la ITP să vedem ce ne spune rezultatul de acolo și dacă este totul în regulă putem să transportăm copiii cu el.
R: Ce probleme a avut microbuzul încât nu a putut fi reparat din octombrie și până acum?
D.S.: Nu știu să vă spun. Chiar nu știu. Acum s-au mai făcut reparații la microbuz, în valoare de aproximativ 5000 de lei, în luna noiembrie, deci s-a încercat remedierea problemei.
R: Cum se numește firma cu care sunt transportați elevii?
D.S.: Hmmm. Oare cum? Trans Center, nici nu știu. Stați să vedem. Stați să o sun pe doamna contabilă.
După ce a discutat cu doamna contabilă și a aflat care este firma care se ocupă de transportul elevilor pe care îi are în grijă a reușit să ne spună numele societății: Confort Camiserv Trans, firmă patronată de Camelia Pripon.
R: Cine a fost director înaintea dumneavoastră?
D.S.: Nici nu știu. Adică cred că-l găsiți oricum.. Ciubanca Corina…cred.
R: Aveți un șofer angajat pentru transportul elevilor?
D.S.: Nu, este șoferul lor. Acum noi vom angaja după ce microbuzul va fi reparat, se va scoate postul la concurs.
R: Când ați avut ultima dată un șofer angajat?
D.S.: De când s-a defectat microbuzul nu am mai avut șofer și șoferul nu era angajat al școlii era tot cu prestări servicii, făcut un contract cu o persoană fizică autorizată care transporta elevii. Plata era făcută pe zilele pe care mergea și atunci dacă nu am mai nevoie i s-a reziliat contractul.
Așa cum era de așteptat situația nu este una prea fericită, directorul venit în funcție la sfârșitul lunii ianuarie 2022, pare că nu are nicio legătură cu ceea ce se petrece în instituția pe care o conduce și nu știe nici măcar cum se numește directorul care a ocupat funcția înaintea lui, cum se numește firma cu care realizează transportul elevilor, în mâinile cui pune viețile copiilor și în buzunarul cui pune câte 400 de lei în fiecare zi, bani care ar putea fi investiți în alte moduri, în folosul elevilor. Curios este și faptul că microbuzul școlar este defect din luna octombrie, a necesitat o reparație în valoare de 5000 de lei care a fost realizată în luna noiembrie și în marie, după aproape jumătate de an, Dan Sabău susține că microbuzul va fi supus unei verificări ITP și dacă dacă totul merge conform planului sau mai bine spus cum ar fi normal pentru că este clar că planurile sunt altele, va fi repus în funcțiune. De ce nu s-a făcut verificarea în noiembrie imediat după ce a fost reparat? Nu se știe.
Inspectorul școlar responsabil de Școala „Ștefan Micle”, de negăsit
Reporterii Gazeta de Cluj au luat legătura cu Biroul de Comunicare al Inspectoratului Școlar Județean Cluj de unde am fost îndemnați să luăm legătura cu juristul instituției, Ovidiu Lateș și cu inspectorul școlar care se ocupă de Școala „Ștefan Micle” din Feleacu, Lavinia Mureșan.
Ovidiu Lateș ne-a spus că nu se ocupă de aceste aspecte, însă ne-a comunicat faptul că „În mod normal, orice achiziție se face prin procedură legală, pe SEAP. În urma unei achiziții cu siguranță că se încheie un contract.”
Am încercat să o contactăm și pe Lavinia Mureșan în repetate rânduri, timp de patru zile, însă de fiecare dată răspundea altcineva care ne spunea că doamna Mureșan nu este în birou și nici pe holuri. Unde este, nu se știe. La fel cum nu se știe dacă inspectorul responsabil de școală cunoaște situația din teren, dacă a fost vreodată în inspecție și dacă cunoaște problema microbuzului cuprins de rugină de la cât a stat în parcarea școlii din cauza nepăsării celor care conduc instituția.
Microbuzul e „ca nou”, problema e că nu este șofer
În urmă cu câteva zile, reporterii Gazeta de Cluj l-au contactat încă o dată pe directorul Școlii „Ștefan Micle” din Feleacu pentru a vedea dacă s-a rezolvat problema microbuzului școlar. Acesta ne-a spus următoarele: „Da, s-a rezolvat și se cere postul. Se va face concurs pentru ocuparea postului de șofer. Microbuzul se va pune în folosință.
R: Va fi reangajat fostul șofer?
D.S.: Nu, nu, nu. Se va face concurs.
Am contactat-o și pe Camelia Pripon, cea care deține firma Confort Camiserv Trans. Aceasta ne-a comunicat că în toamna anului trecut a fost semnat un contract și facturile sunt emise în baza licitației de pe SEAP.
Până reprezentanții școlii din Feleacu și firma care realizează transportul elevilor se vor pune de acord în ceea ce privește contractul, singurii care au de suferit sunt elevii care au fost lăsați pe mâinile unor persoane care nu au habar cum să gestioneze problemele cu care se confruntă instituția sau, și mai grav, știu, dar nu vor.
Ati denigrat scoala din Feleacu ! Copiii nu au avut de suferit cand s-a stricat microbuzul scolii! Au fost transportati cu microbuzul inchiriat pentru a ajunge la scoala in conditii de siguranta. Daca ati avea copii la scoalaa ati fi de acord sa fie transportati cu un microbuz ruginit, vechi de mai bine de 16 ani si care nu a trecut de inspectia tehnica???? Rusine gazetarilor care au scris prostii si o imagine denaturata a scolii! Rusine!!!
Nepotul meu chiar se simte bine cu microbuzul nou. Inainte nici usa nu se inchidea bine, pragul de la intrare era rupt, intr-o zi nu a putut merge la ore ca nu a pornit microbuzul scolii. Suntem multumiti de conducerea scolii chiar daca nu este perfecta.
Un localnic.