Edilul clujenilor, Emil Boc, mai face un flic-flac de imagine și spune că, în locul banilor guvernamentali cheltuiți pe proiectul metroului, mai bine ar fi fost să fie finanțată Centura Metropolitană prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Vine o poartă, în opinia lui Boc, un fost ministru al Transporturilor de la USR, care a avut portofoliul în perioada decembrie 2020 – septembrie 2021. El este acuzat de Boc că ”a scos cu ranga centura Metropolitană din PNRR”. Anul trecut Boc bătea toba metroului în defavoarea centurii, spunând că proiectul metroului este mult mai fiabil decât cel al centurii.

Săptămâna aceasta, Emil Boc a oferit încă o dovadă a faptului că este un saltimbac politic care își poate roti capul cu 360 de grade, fără riscul de a își rupe coloana vertebrală! Cum reușește să facă acest artificiu? Simplu, ca orice politician bine echipat, cu gura!

După ce bătut pentru a primi sprijin pentru proiectul unui metrou care să străbată municipiul Cluj Napoca, edilul clujean spune că mai bine ar fi fost să primească bani pentru un alt proiect, cel al Centurii Metropolitane.

“Cine a prioritizat metroul să rămână în PNRR? Ministrul Drulă. Cineva a scos cu ranga centura metropolitană de la autostrăzi, și acel nume este Drulă. Cu ce drept domnul ministru Drulă ne-a prioritizat metroul și nu centura, cu ranga, de la Bruxelles? Că nu ne-a întrebat, oare ce vreți voi să prioritizați, dragi clujeni?”, a spus Boc în ședința de consiliu local care a avut loc în cursul acestei săptămâni.

Oricum, singurii susținători ai proiectului de construire a unei linii de metrou pentru clujeni au fost Emil Boc și patronii firmelor care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate.

Practic, metroul clujenilor nu a fost altceva decât o piesă de negociere între PNL și USR pe vremea când cele două partide formau o coaliție de guvernare, iar acum a devenit un motiv de faultări între ipochimenii celor două formațiuni politice.

Însă, problema mai gravă este că, până acum, ”avioanele” cu metroul din discursul lui Boc au costat câteva zeci de milioane de lei. Fiți liniștiți, banii nu au fost plătiți de Emil Boc, ci de către clujenii care, în marea lor parte nu dau doi bani pe USR și PNL sau pe contrele pe care primarul lor le face pe la București. Însă, poate că acesta ar putea fi un semnal de alarmă tras asupra faptului că locuitorii orașului ar trebui să iasă din letargie.

Mai concret, aceste declarații făcute de Emil Boc i-a costat pe clujeni peste 30 de milioane de lei, bani plătiți pe caietul de sarcini și pe studiile de fezabilitate.

Cum s-au spart banii pe metroboc

METRANS Engineering SRL (România) este prima societate care, în septembrie 2018, a primit bani pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni, n.red.) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București.

Primăria Cluj Napoca a desemnat câștigătorul licitației pentru studiile de fezabilitate necesare demarării proiectului de construcție a unei linii de metrou în subteranul municipiului. Potrivit anunțului oficial făcut de administrația locală asocierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL a câștigat contractul „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate,  Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții” cu o ofertă de 30.186.000 de lei, fără TVA.

O altă firmă care face parte din lista societăților care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate este Cornel&Cornel Topoexim SRL, care va subcontracta 1% din cei 30,1 milioane de lei, fără TVA.

Potrivit unui studiu intitulat ”Clientelism în contractele de consultanță” realizat de expertforum.ro, compania a câștigat contracte în valoare de 99.213.857,94 de lei. Firma a fost înființată în 2014 și are mai mulți acționari, dintre care majoritari sunt Cornel Păunescu si Elena Dina.

O altă firmă din cadrul acestei asocieri este SC Geostud SRL. Acționari sunt  TAUTAN ALEXANDRU și CHIRICA ANTON, fostul prorector al Universității Tehnice de construcții București care, în urmă cu câțiva ani, a fost acuzat de agenția Națională de Integritate de săvârșirea infracțiunii de fals în declarațiile de avere și integritate.

Din grupul de firme care au câștigat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru metroul din Cluj Napoca face parte și cabinetul de avocatură Carmen Tease. Printre clienții lui Tease se numără și Primăria Municipiului București condusă de Gabriela Firea.

Carmen Tease a fost avocata lui Florin Secureanu, managerului Spitalului Malaxa din București, judecat pentru delapidare. În cadrul procesului, Secureanu a acuzat-o pe avocată că a făcut un ”joc dublu”, în sensul că ea ar fi încercat să afle diverse informații pentru partea adversă, primarul Bucureștiului, Gabriela Firea. Ea a dezmințit aceste acuzații spunând că sunt fabulații.

Cea mai importantă societate din cadrul acestei asocieri de firme este compania franceză Systra. În România, Systra are deschisă o filială care a declarat un singur angajat, o cifră de afaceri pe anul trecut de peste 900.000 de lei și, în ultimii ani, pierderi constante. Administratorul filialei este RENE CHRISTIAN LEGUET.

În 2015, lângă Strasbourg a avut loc un accident feroviar în urma căruia au murit 11 persoane. Infrastructura feroviară pe care a avut loc accidentul aparținea companiei franceze de transport SNCF care, contractase serviciile Systra pentru realizarea unor teste de rulare. În urma producerii accidentului, compania Systra a fost pusă sub acuzare pentru ucidere din culpă.

Pe unde l-ar fi dus metroul pe Boc

Traseul metroului (ușor – MTR-L) din Cluj Napoca ar fi următorul:

Secțiunea VEST: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Subcetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: 1. Țara Moților (Teilor), 2. Teilor (Eroilor), 3. Copiilor (Subcetate), 4. Sănătății (Spitalul de Urgență), 5. Prieteniei (Răzoare); Secțiunea CENTRU: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: 6. Natura Verde (Bucium), 7. Mănăștur (Izlazului), 8. Sfânta Maria (Câmpului), 9. Florilor (Cluj-Arena), 10. Sportului (Mihai Eminescu), 11. Piața Unirii, 12. Piața Avram Iancu, 13. Armonia (Petofi Sandor), 14. Piața Mărăști; Secțiunea EST: Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile 15. Transilvania (Siretului), 16. Viitorului (IRA), 17. Muncii; Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile 18. Cosmos (Alexandru Vaida Voevod), 19. Europa Unită (Becaș) și cu Depoul Sopor.

Anul trecut, Boc bătea toba pentru metrou

Anul trecut, Emil Boc declara public la post de radio că proiectul Centurii Metropolitane este mult mai complicat decât cel al metroului și că bine că ni s-au aprobat o parte din fonduri pentru metrou.

”Cum să fie mai mică lucrarea (proiectul centurii Metropolitane, n.red,). Aia e cea mai complexă și complicată lucrare pe care a avut-o Clujul în istorie. E mai complicată decât metroul. Trebuie să faci 20 de noduri care trec printre case, trebuie să expropriezi terenuri, trebuie să faci studii geotehnice, să treci prin Făget, să obții avize de la Mediu pentru a defrișa pădure și să plantezi în altă parte, să faci pasaje ca să poți trece. La Metrou e mai simplu. E subteran. Și acolo e super complicat, evident, dar nu ai obstacole așa cum ai în materia aceasta”, declara Boc. El știa la momentul respectiv că ministrul Drulă a scos încă de pe atunci toate finanțările pentru centurile metropolitane din România din cadrul PNRR.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.