Dezvoltatorii imobiliari s-au obișnuit deja că în orașul de cinci stele șantajul se ridică odată cu etajul. După ce tradiția primarului Emil Boc prin care le solicită constructorilor să cedeze o parte din teren în schimbul emiterii autorizației de construire și a certificatului de recepție a fost desființată de Înalta Curte de Casație și Justiție, Comisia de circulație le ridică alte probleme clujenilor.
Comisia de circulație din cadrul Primăriei Cluj-Napoca este noua baghetă pe care primarul Emil Boc o scoate din jobenul de primar ori de câte ori simte că nu-i poate liniști pe investitorii din jungla imobiliară.
Cei care intenționează să-și ridice o locuință în orașul de cinci stele se lovesc de tot mai multe piedici. Dacă au fost mai norocoși și nu au fost nevoiți să renunțe la o bucată de teren în schimbul autorizației de construire, este foarte probabil să ajungă la mâna edilului în Comisia de circulație, de unde scapă numai cine poate. Traficul este principala problemă a municipiului Cluj-Napoca. Cel mai probabil, înființarea unei Comisii de circulație s-a datorat unei nevoi stringente de a reduce traficul. Cu toate acestea, s-a transformat într-un alt vis urât pentru clujeni, pe lângă celelalte.
Potrivit HCL 452/2018, Comisia de circulaţie a fost înființată „în scopul îmbunătățirii calității deciziei referitoare la reglementările circulației auto şi pietonale, inclusiv din punct de vedere al influenţei implicaţiilor unor dezvoltări imobiliare și construcții propuse asupra traficului, raportat la rețeaua stradală existentă, în coordonarea Primarului municipiului Cluj-Napoca. Comisia de circulație este un organ consultativ cu atribuții de analiză, expertizare tehnică, consultanță și aprobare, în coordonarea Primarului municipiului Cluj-Napoca.”
Goana după avize
Mai mulți clujeni ne-au relatat că au fost nevoiți să aștepte luni și chiar ani de zile pentru eliberarea avizului de trafic de la Serviciul Siguranţa circulaţiei, timp în care celelalte avize le-au expirat. Prin urmare, oamenii au fost nevoiți reia procesul de câte ori s-a cerut, până când, cei mai fericiți au reușit să se sincronizeze cu toanele municipalității, iar alții au ales să apeleze la instanță pentru a-și face dreptate.
O altă practică obscură pe care ne-au dezvăluit-o sursele noastre, face referire la metoda prin care Emil Boc alege ce dosare merită să fie dezbătute în comisie și trimise spre motivat. Mai mult, dosarele nici măcar nu ar avea un număr de ordine, astfel decizia îi aparține în totalitate edilului. Regulamentului de organizare şi funcţionare stabilește următoarele: concluziile dezbaterilor în Comisia de Circulație se iau prin consens, iar în cazul în care nu există consens, decizia aparține primarului Emil Boc. În cazul în care edilul lipsește, va fi înlocuit de viceprimarul Dan Tarcea. În cazul în care niciunul dintre cei doi nu este prezent la întrunirea comisiei, decizia va fi luată de administratorul public.
De asemenea, concluziile rezultate în urma dezbaterilor din Comisia de Circulație „se vor cuprinde în Hotărârea Comisiei de Circulaţie, care va fi semnată de Primar, Director Tehnic, Șef Serviciu Siguranţa Circulaţiei și secretar de comisie. (…) Hotărârile Comisiei de Circulație vor fi monitorizate și făcute publice prin afişarea pe site-ul instituției și transmise tuturor compartimentelor din primărie sau altor instituții care au atribuții în ceea ce priveşte implementarea hotărârilor.”
Comisia de circulație, ținută la secret
Problema este că pe site-ul instituției nu apar detalii legate de Comisia de circulație, ceea ce se discută în comisie este strict secret, nu există o ordine de zi publică și nimeni nu știe la ce dată și în ce interval de timp se întrunește comisia. Potrivit HCL 452/2018, propunerea ordinii de zi se face de către secretariatul Comisiei de Circulaţie, după verificarea documentațiilor. Ordinea de zi se aprobă de către Primar și va fi făcută publică prin postarea pe site-ul instituţiei. Dar regulile sunt făcute pentru a fi încălcate, nu-i așa?
Regulamentul de funcționare prevede că în vederea îndeplinirii atribuțiilor, Comisia de Circulație se întrunește, de regulă, lunar sau ori de cate ori este nevoie, la convocarea preşedintelui comisiei. Reprezentanții primăriei ne-au comunicat că în perioada 01.01.2021-13.09.2022, Comisia s-a întrunit de numai 8 ori.
Este greu de înțeles din ce motiv s-a dorit înființarea unei comisii care le bagă bețe în roate clujenilor în loc să-i ajute, având în vedere că a fost realizat deja un studiu de trafic general, odată cu aprobarea Planului Urbanistic General. De asemenea, din punct de vedere legal oamenii nu sunt obligați să obțină un aviz de trafic, pentru ridicarea unei locuințe.
Soluțiile găsite de municipalitate par a fi luate tocmai cu scopul de a genera și mai mult disconfort cetățenilor. Se vorbește excesiv despre calitatea vieții, însă dacă ne gândim că nu există soluții clare pentru fluidizarea traficului, pentru a veni concret în sprijinul cetățenilor, curcubeul din jurul Primăriei Cluj-Napoca pălește și scoate la iveală un oraș care are nevoie de soluții, dar i se oferă numai promisiuni. Mai poate fi vorba despre o calitate a vieții crescută atunci când oamenii așteaptă ani de zile pentru un aviz de trafic?
Componența și competența Comisiei de circulație
Preşedinte: Primar
Vicepreşedinte: Viceprimar
Membri: Administrator Public; Director Direcţia Poliţia locală; Director executiv Direcţia Tehnică; Director Serviciul public de interes local pentru administrarea parcărilor; Reprezentant Poliţia municipiului Cluj-Napoca; Reprezentant Biroul Rutier din cadrul Poliţiei municipiului Cluj-Napoca; Director Compania de transport public; Şef Serviciu Siguranţa Circulaţiei; Reprezentant Universitatea Tehnica Cluj-Napoca; Reprezentant Autoritatea Rutieră Română; Arhitectul şef al municipiului Cluj-Napoca; Şef Serviciul administrare căi publice; Director Compania de apă Someş.
„Comisia de circulaţie are competența de a analiza, de a stabili și de a aproba măsuri în ceea ce privește: -instituirea sensurilor unice de circulație; -avizarea temelor studiilor de circulație /trafic; – avizarea unor PUZ-uri, PUD-uri – avizarea proiectelor de modernizare rețea stradală care necesită Autorizație de construire -aprobarea studiilor de trafic/circulație; -luarea în evidență de locuri de parcare; -amenajarea de sensuri giratorii; -realizarea de piste de biciclete și benzi dedicate pentru transportul în comun; -reglementări de circulație cu impact major. -luarea la cunoștință a deciziilor Comisiei operative de circulație. Comisia de Circulaţie emite hotărâri care nu se supun deliberării Consiliului local.”, prevede regulamentul de funcționare.
No coment….situația din cluj nu e de ieri de azi …
In cazul Comisiei, exista niste oameni cu grave probleme. Depuneri de documentatii si completari din cauza unor modificari minore in proiect; modificari care conditioneaza eliberarea Autorizatiei de construire. Cea mai mare problema este ca aceste completari sau frecusuri, nu sunt nicaieri acoperite prin vreo lege/regulament oficial, ci sunt niste cereri scoase din burta primarului sau a celorlalti rasariti