Autor: Oana-Medeea Groza
În cadrul emisiunii „Dincolo de propagandă”, difuzată la Radio Gold FM, Andrei Gușă a adus în atenția publicului un articol publicat de New York Times și tradus pe Solid News care vorbește despre cum simbolurile naziste de pe fronturile Ucrainei evidențiază probleme spinoase ale istoriei.
Soldații ucraineni poartă pe uniformă simboluri populare în Germania nazistă, încurajând astfel ura și propaganda grupurilor de extremă dreapta. Au fost publicate o serie de fotografii care ilustrau astfel de simboluri prezente pe uniformele soldaților, însă pozele au fost șterse ulterior. Iconografia acestor grupuri, care include și o emblemă cu un craniu și o cruce purtată de paznicii lagărelor de concentrare și un simbol cunoscut sub numele de Soarele Negru, acum apare cu o oarecare regularitate pe uniformele soldaților care luptă în prima linie, inclusiv pe uniforma soldaților care spun că imaginea simbolizează suveranitatea și mândria ucraineană, nu nazismul.
Pentru moment, aceste simboluri reprezintă o chestiune marginală, dar ele există și alimentează propaganda rusă care etichetează Ucraina ca fiind o țară nazistă. Ucrainenii ar trebui să aibă foarte mare grijă ca aceste simboluri să nu ajungă să reprezinte principalele lor simboluri de țară, să devină mainstream, pentru că odată ajunși într-un astfel de punct vor fi nevoiți să suporte consecințele. Una dintre urmări ar putea fi chiar diminuarea suportului oferit de Occident.
Ieri, la seminarul susținut de Strategic Communication and Countering Disinformation, o organizație ucraineană, s-a anunțat dezbaterea unor teme precum combaterea fake news-urilor și strategiile de comunicare ale Ucrainei. Principala țintă a ucrainenilor în acest moment este să adere la UE. În vederea atingerii acestui scop, Ucraina a dezvoltat un program de comunicare axat pe 6 țări din sudul și estul Europei, printre care se numără și România. Organizația se laudă că prin această campanie a reușit să ajungă la o cotă de cunoaștere a doleanțelor lor de 36%. Suportul pentru inițiativa lor a crescut de la 52% la 67%.
Campania de comunicare are stabilite câteva scopuri bine definite, printre care se numără:
- Creșterea recunoașterii progresului ucrainean de integrare în UE în timpul războiului;
- Persuadarea cetățenilor să nu se mai gândească la Ucraina ca la o problemă, ci să o perceapă ca o soluție fără de care o Uniune Europeană PUTERNICĂ nu este posibilă.
Mai degrabă Ucraina a făcut progres în demersul său de integrare în NATO decât în UE.
Totodată, organizația a identificat și care sunt narativele rusești, invitând sau chiar impunând țărilor implicate în campania lor să nu le perpetueze. Următoarele aspecte sunt încadrate de ucraineni drept propagandă rusească:
- Că statele ajută Ucraina mult prea mult, în detrimentul propriului progres;
- Că statele declară că „nu este războiul lor, ci al lor (al ucrainenilor)”;
- Că Ucraina pune China și Rusia împotriva SUA;
- Că dacă Ucraina făcea parte din Rusia, nu ar fi existat acest război;
- Că Rusia are susținerea Chinei;
- Că Ucraina este o dictatură;
- Că Rusia folosește slăbiciunile UE ca să-și urmărească scopurile.
Ucrainenii s-au ferit să spună prea multe despre tema minorităților de români din țara lor. Totodată, Andrei Gușă, prezent în sală alături de Iosefina Pascal, le-a atras atenția că trebuie totuși să respecte niște criterii și să soluționeze o serie de probleme existente la ei în țară, printre care se numără și corupția și problema minorităților, poate chiar și extremismul momentan marginal, înainte să aibă pretenția de a adera la UE.
Emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă, poate fi urmărită live în fiecare vineri începând cu ora 13 pe Facebook Radio Gold FM, dar și pe platforma goldtv.ro. Înregistrările integrale pot fi vizionate pe goldtv.ro, dar și pe pagina de Facebook a postului de radio, Radio Gold FM.