Final de an cu probleme pentru producătorul de baterii auto Rombat. Comisia Europeană a pus tunurile pe mai multe companii de profil din Europa, pe care le anchetează pentru constituirea unui cartel. Practic, Comisia Europeană bănuiește că aceste companii ar fi încălcat normele antritrust ale UE printr-o înțelegere care avea drept scop creșterea prețurilor bateriilor pentru automobile vândute producătorilor din Spațiul UE.

Sfârșitul de 2023 și începutul de 2024 pare să fie complicat pentru producătorul de baterii Rombat. În urmă cu câteva săptămâni, Comisia Europeană a demarat o anchetă care vizează producătorul din Bistrița. Informația a fost publicată pe platformele oficiale ale Comisiei Europene.

Comisia Europeană anchetează constituire unui cartel între mai mulți producători de baterii pentru mașini electrice, printre care și Rombat, singurul producător din România. Mai sunt anchetate Banner, Clarios, Exide, FET, Eurobat și Kellen.

Comisarii cred că s-ar fi încălcat normele antitrust ale UE printr-o înțelegere care ar fi avut drept scop creșterea prețurilor bateriilor pentru autoturisme vândute producătorilor din Spațiul Economic European. Dacă sunt găsite vinovate, companiile riscă o amendă de 10% din cifra de afaceri globală.

Sunt vizate bateriile pentru demaratoare auto furnizează curent electric demaratorului, care pornește motorul în automobilele cu motoare cu combustie tradiționale. Acestea  furnizează energie electrică și echipamentelor electrice ale autoturismelor. 

Cum stabileau prețurile producătorii:

Potrivit informării Comisiei Europene, producătorii de baterii ar fi creat publicat și convenit să utilizeze noi indici în negocierile lor privind prețurile cu producătorii de autoturisme. Scopul său ar fi fost de a fixa un element important al prețului final al bateriilor. 

Perioada vizată de anchetă este 2004 -2017. Implicat ar fi și EUROBAT, care este asociația cea mai importantă din Europa a producătorilor de mașini și baterii auto. EUROBAT ar fi știut de această înțelegere a producătorilor și chiar i-ar fi sprijinit să o aplice și dezvolte. 

Această înțelegere ar fi avut în centru bateriile pentru demaratoare auto vândute producătorilor de autoturisme din UE pentru autoturisme noi sau ca piese de schimb, dar numai dacă erau vândute prin intermediul rețelei de servicii de reparatori autorizați ai producătorilor de automobile respectivi. 

Acest comportament ar încălca articolul 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și articolul 53 din Acordul privind SEE, care interzic cartelurile și alte practici comerciale restrictive. Interdicția include și comportamentul anticoncurențial al asociațiilor de întreprinderi. 

Companiile au fost informate despre ancheta Comisiei Europene și au acces la dosarul de investigație. Se pot apăra în scris sau chiar solicitând o audiere orală în fața comisiei. 

Nu este prima dată când Comisia Europeană investighează producătorii din domeniul auto. Pentru neregulile constatate, inclusiv când vine vorba despre siguranța autoturismelor, Comisia Europeană a dat amenzi în valoare de 875 de milioane de euro. 

Nu este nici prima dată când compania Rombat este în centrul unei investigații cu iz penal. În urmă cu câțiva ani, împotriva companiei a formulat o plângere penală Serviciul Juridic Cauze penale din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Se pare, însă, că procurorii nu au găsit suficiente dovezi pentru a susține plângerea respective și a o materializa printr-o trimitere în judecată, astfel că a venit cu o ordonanță de clasare la mijlocul anului 2021. Se pare că ancheta data din anul 2018. 

Agenția Națională de Administrare Fiscală nu s-a lăsat și a contestat ordonanța de clasare emisă în 15.07.2021 și menținută prin încă o ordonanță emisă de prim-procurorul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistrița-Năsăud.

În toamna anului 2021, Tribunalul Bistrița-Năsăud decide desființarea ordonanței atacate și trimite cauza la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bistrița-Năsăud pentru completarea urmăririi penale. Deși au trecut doi ani de atunci, procurorii încă n-au reușit să definitiveze ancheta și să trimită în judecată compania Rombat.

Rombat rezistă de peste 4 decenii

Rombat este unul dintre cei mai longevivi producători din Bistrița-Năsăud. A fost fondat în urmă cu peste 40 de ani, în 1980, sub numele „Acumulatorul Bistrița”. Și-a schimbat denumirea în 1991, când a devenit Rombat SA. 

Compania a fost deținută de stat, fiind privatizată în 1996 și cumpărată de angajați. Din 2012, Rombat Bistrița este parte din portofoliul Metair International Holdings Coopertief U.A. 

Producătorul vinde baterii auto în mai bine de 40 de state, de pe patru continente. De mai bine de 25 de ani, Rombat este partener strategic al Daciei-Renault, iar din 2017 este furnizor principal pentru Ford Craiova.

În 2022, Rombat a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri din istoria sa. Aceasta a trecut de pragul de 500 de milioane de lei. Profitul înregistrat însă abia trece de 7,4 milioane de lei. Anul trecut, Rombat a avut 720 de angajați și datorii care treceau de 100 de milioane de lei.

În 2021, Rombat raporta o cifră de afaceri de 488 de milioane de lei și un profit net de 19 milioane de lei. Datoriile treceau, de asemenea, de 100 de milioane de lei. De altfel, Rombat înregistrează datorii de peste 100 de milioane de lei din 2019. 

Când vine vorba despre profit, cel mai bun an pare să fi fost 2020, când producătorul de baterii înregistra un profit de 22,6 milioane de lei, cu o cifră de afaceri care se apropia de 400 de milioane de lei. Și 2018 a fost un an bun pentru Rombat, profitul net ajungând  la 26,6 milioane de lei, iar cifra de afaceri la 400 de milioane de lei.

Practicile neconcurențiale nu sunt o noutate în domeniul auto, Consiliul Concurenței aplicând nenumărate amenzi în ultimii ani. La finalul anului trecut, Consiliul Concurenței amenda 65 de companii de pe piața serviciilor de întreținere și reparare a autovehiculelor. 

Printre ele se numără și Automobile Service Bistrița, care a fost amendată cu 70.782 de lei, pentru că ar fi participat la o înțelegere pe piața serviciilor de întreținere și reparare a autovehiculelor din România. Și în acel caz s-ar fi convenit la un nivel fix al prețurilor pieselor de schimb și al tarifelor de manoperă utilizate în relația cu anumite societăți de asigurare. 

Societatea amendată aparține familiei Sighiartău, care se pregătește să intre în zona de imobiliare, mutând Automobile Service Bistrița în Viișoara, pentru a face loc pe Calea Moldovei unor blocuri. 

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.