Sătui să mai stea cu nasul în țevile de eșapament din oraș, finuțul Alin Tișe i-a dat nașului Emil Boc o autorizație ”underground”

CJ Cluj a emis autorizația de construire pentru proiectul metroului în regim de urgență. Emiterea acestui document este mai curând o declarație politică electorală pentru a capitaliza politic în jurul lui Alin Tișe, președintele CJ Cluj, a primarului din Florești, Bogdan Pivariu, și a lui Emil Boc, primarul Municipiului Cluj-Napoca, toți candidații PNL. Însă, emiterea acestui document a fost făcută ilegal. Legea spune că nu se poate emite o autorizație de construire fără o aprobare anterioară a Planului Urbanistic Zonal.  În mod normal, Inspectoratul de Stat în Construcții și Prefectura Cluj ar trebui să atace documentul în instanță.

CJ Cluj a emis în regim de urgență autorizația de construire pentru proiectul metroului din Cluj-Napoca. Legea prevede că regimul de urgență este impus de calamități naturale, dezastre, lucrări de intervenție la monumente istorice.

Pe lângă acest lucru, emiterea acestei autorizații de construire a fost făcută fără respectarea unor pași obligatorii. 

Legislația din domeniul urbanismului (vezi aici și aici) prevede că informarea și consultarea publicului se face obligatoriu pentru planuri de urbanism (PUG, PUZ, PUG) și amenajare a teritoriului. 

Informarea și consultarea publicului „este parte integrantă a procedurii de inițiere, elaborare, avizare și aprobare” a P.U.Z.-ului metrou. Raportul informării și consultării publicului este parte integrantă nu doar a proiectului de hotărâre de consiliu local, ci în urma aprobării (votului din consiliu) este parte integrantă a hotărârii de consiliu local, de altfel ca și planșa de reglementări urbanistice. 

Iar PUZ-ul nu a fost aprobat de Florești și Cluj-Napoca prin hotărâri de consiliu local.

Pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca a fost postat PUZ-ul pentru metrou în vederea obținerii avizului de mediu, bifându-se doar una dintre cele patru etape obligatorii privind informarea și consultarea publicului.  

În schimb, raportul informării și consultării publicului nu este public, chiar dacă el trebuia să fie parte integrantă a hotărârilor pentru avizarea PUZ-urilor.

În cadrul etapelor din procesului de elaborare a P.U.Z.-ului pentru metrou în mod obligatoriu trebuia să se facă și consultarea publicului: a) etapa pregătitoare – anunțarea intenției de elaborare; b) etapa de documentare și elaborare a studiilor de fundamentare; c) etapa elaborării propunerilor ce vor fi supuse procesului de avizare;

d) elaborarea propunerii finale, care include toate observațiile avizatorilor și care se supune procedurii de transparență decizională (vezi METODOLOGIE din 30 decembrie 2010).

Raportul informării și consultării trebuie pus la dispoziția consilierilor locali pentru a ști ce anume votează. În baza acestui raport, ei pot cere modificarea sau completarea documentației de urbanism pe care urmează să o aprobe. 

În situația prezentată acest raport nu a fost prezentat public, așa cum prevede legislația.

Prefecta Clujului și șeful Inspectoratului de Stat în Construcții Cluj se uită după Sfântul Așteaptă

Legea spune că Prefectul Județului Cluj, Irina Munteanu, ”are obligația să verifice respectarea prevederilor prezentei metodologii, iar în cazul nerespectării să le atace în fața instanței de contencios administrativ în conformitate cu prevederile legislației în vigoare”. Ea a declarat că instituția pe care o conduce trebuie să fie sesizată de Inspectoratul de Stat în Construcții.

”Prefectura se sesizează în urma unui raport realizat de Inspectoratul de Stat în Construcții. Trebuie ca ISC să facă un raport, iar ca urmare a acestui raport, dacă se constată încălcări, intervine prefectura”, a declarat Irina Munteanu.

Cosmin Rus, șeful Inspectoratului de Stat în Construcții Cluj, a declarat că nu știa de emiterea autorizației de construire și că, pentru informații suplimentare, trebuie ”scris la București”. 

”Nu știu că s-a emis! Dacă doriți informații despre acest subiect, faceți o solicitare scrisă”.

În pofida declarațiilor făcute de Prefecta Clujului, METODOLOGIA de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism prevede că Instituția Prefectului trebuie să verifice legalitatea documentației: ”În exercitarea controlului de legalitate referitor la hotărârile consiliului județean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului București privind aprobarea documentațiilor de urbanism sau amenajare a teritoriului, prefectul are obligația să verifice respectarea prevederilor prezentei metodologii, iar în cazul nerespectării să le atace în fața instanței de contencios administrativ în conformitate cu prevederile legislației în vigoare (art. 5 al. 4).

Întrebat despre cadrul legislativ în virtutea căruia a semnat autorizația de construire, arhitectul Județului Cluj, Claudiu Salanță a declarat că autorizația de construire a fost emisă în virtutea Legii privitoare la exproprierile pentru cauzele de utilitate publică.

Legea 255/2010 este legea privind exproprierile pentru cauzele de utilitate publică. Noi am făcut în cadrul comisiei de urbanism mai multe dezbateri publice. Iar PUZ-ul pentru acest proiect s-a discutat, țin minte, în cel puțin două ședințe”, explică Salanță. 

Pentru a modifica reglementările urbanistice prevăzute de PUG-urile localităților Cluj-Napoca și Florești, este necesară elaborarea și aprobarea unui PUZ. În cazul de față, lipsa hotărârilor de consiliu sau a aprobării PUZ-ului duce la emiterea ilegală a autorizației de construire.

În acest caz, chiar dacă PUZ-ul este aprobat de autoritățile locale, autorizația de construire este emisă de Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, în baza articolului 4 al Legii 50/1999, pentru că proiectul depășește limita unei singure unități teritoriale-administrative.

Reprezentanții autorităților nu pot spune că nu era necesar un Plan Urbanistic Zonal pentru că proiectul metroului schimbă reglementările urbanistice din PUG pe tot traseul și condiționează avizarea altor construcții, cel puțin în zona de protecție și siguranță aferente metroului.

Hotărârea de Guvern pentru exproprierile din proiectul metroului emisă nelegal

Pentru ca Guvernul să poată emite lista cu exproprierile făcute în cadrul acestui proiect, în mod legal autoritățile locale ar fi trebuit să emită hotărâri de consiliu pentru PUZ-uri în acest sens. În cazul de față, Cluj-Napoca și Floreștiul nu au emis aceste documente. 

Cu toate acestea, Legea nr. 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I – Rețele de transport stipulează următoarele:

”Art. 1, alin. (2): „Lucrările care fac obiectul prezentei legi sunt de interes național și constituie cauză de utilitate publică.”

Art. 4, alin. (2): „Delimitarea terenurilor, a culoarelor și a amplasamentelor necesare pentru rețele de transport se stabilește prin documentații de urbanism și/ sau de amenajare a teritoriului și prin studii de fezabilitate, aprobate potrivit legii.”

Răzvan Robu/Anca Mihai

6 COMENTARII

  1. Hoți și mincinoși sînt, dar nu proști. Este o pricină să lungească, ce pare din ce în ce mai limpede, minciuna metroului.
    Și partea de la Buxlles și de la Bucurețști e mulțumită. Ei ar fi vrut să dea bani (din care o mare parte e din birurile puse pe noi) din vestitul PNRR, după care curge numai lapte și miere, pt unii, foarte puțini, aceiași, dar nu s-au încadrat cu toată bunăvoințanoastră.

    • Adica, in traducere: Boc, Tise & Co. au „vrut” sa le faca la meltenii de clujeni metrou dar „oamenii rai” nu i-au lasat, si au tras de timp si numai este bani. Vai, vai. Sa vezi ca asa o sa se intample si cu Centura… clujeni de rahat, funarioti, comunisti, taranoi. Asta merita!

  2. Păi, să nu stea cu limba-n gură și degetele-ntre bulane d-na prefect. Dacă-i așa , să atace rapid exact cum a atacat la comandă HCL 85 Feleacu înainte cu 3 zile de termenul legal de atac( 6 luni) și m-au mai ținut în suspans încă un an pe lângă cei 2 pt un amarat de CU , cand legea era de partea mea și nimeni nu mă băga în seama( călăii și D-zeii Clujului). Dar no, nu contează cand e vb de unul a cărui tată a fost șofer. Până la urmă, la mine nu a reușit, au pierdut procesul dar și atunci s-au făcut încă vreo 6 luni pe decizia judecătorului din afara casei.

  3. Spuneti un aviz legal dat de pedeleul clujean ?Cate blocuri s-au constfuit ilegal in centrul clujului pe limita de proprietate fara acces, parcari ,spatiu verde ?Majoritatea constructiilor s-au realizat prin mituirea bogatilor din primarie .Acei care nu au vrut sa dea mita au construit fara acte .Cred ca-i o mascarada a mafiei pdl cu contestatarea ilegalitatii !

  4. cine spune ca e ilegal emisa? Anca Mihai? sa citeasca legea ( nu trunchiat) inainte de a ataca orice proiect in presa sau mai bine sa analizeze propriile ei proiecte, cum sunt intocmite.

    • Domnisoară, doamnă sau domnule Autorizaţie, sunt îngrijorat privitor la legalitatea emiterii Dvs. / ne puteți confirma identitatea? Ca să putem face confruntarea cu persoana, cu nume și prenume, căreia îi solicitați atât de supărat(ă) propriile proiecte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.