Emil Boc este cunoscut pentru strategia sa de campanie electorală care a implicat, adesea, promisiuni de proiecte grandioase. De-a lungul carierei sale politice, Boc a reușit să câștige alegerile prin promisiuni ambițioase și vizionare care au captat imaginația alegătorilor. Printre acestea se numără proiecte de infrastructură și modernizare care par de multe ori să rivalizeze cu cele mai avansate concepte de science-fiction.
Clujenii încă nu au reușit să treacă peste promisiunile lui Emil Boc care au rămas doar pe hârtie și adesea le ironizează pe rețelele sociale. Astfel, ele au devenit subiecte de glume și critici pe platformele online, reflectând frustrarea și scepticismul publicului față de realizarea efectivă a acestor viziuni.
„Primarul nostru dus cu pluta urmeaza „să facă” Someșul navigabil, acum că centura e gata, ai metrou pana la AquaPark si stație de gondolă direct la busul autonom legat de trenul metropolitan, pe linia tramvaiului din Florești.” ironizează un cetățean pe platforma Reddit toate aceste proiecte.
De-a lungul timpului, Boc a prezentat o serie de proiecte care au fost nu doar îndrăznețe, dar și fascinante prin amploarea și inovația lor. Gazeta de Cluj a realizat un bilanț al celor mai „fantastice” dintre aceste promisiuni, oferind o imagine detaliată a viziunii edilului.
2004, Tunel pe sub centrul Clujului
Ideea unui tunel subteran în Cluj-Napoca a fost inițial propusă de fostul primar Gheorghe Funar, care a condus orașul timp de trei mandate. În 2004, Emil Boc, noul primar la acea vreme, a preluat și adaptat această idee. În timp ce Funar își dorea un tunel sub Feleac pentru a decongestiona Calea Turzii, Boc a venit cu un nou traseu: de la Primărie până la Regionala CFR.
În al doilea său mandat, proiectul a fost extins „pe hârtie”: tunelul urma să se întindă de la centrul orașului până în Piața Mărăști. Acest proiect ambițios reflecta dorința primarului Boc de a îmbunătăți infrastructura orașului, dar, deși planurile au fost prezentate cu mare entuziasm, realizarea lor s-a dovedit a fi extrem de complexă și provocatoare.
2012, Someşul navigabil
În campania electorală din 2012, Emil Boc a promis clujenilor realizarea proiectului „Someş navigabil”, care să permită accesul cu bărci de agrement pe râul care traversează oraşul. În martie 2013, Consiliul local a alocat 800.000 de lei pentru studiul de fezabilitate pentru proiectul „Someşul navigabil”. Proiectul urma să fie realizat din fonduri europene.
„Există un proiect în parteneriat cu Olanda, cel pentru Someş Navigabil. Vom derula o licitaţie publică cu privire la analizarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic care să ne pregătească atlasul apei şi pregătirea proiectelor europene de finanţare pentru ceea ce înseamnă Someşul Navigabil, de a reintroduce Someşul în oraş şi de a oferi nişte proiecte pe care să le putem selecta în urma unor expertize de specialitate. Solicităm iarăşi un obiectiv separat, distinct, pentru ceea ce înseamnă proiectul Cluj Navigabil şi includerea lui în şirul obiectivelor de investiţii”, a declarat edilul Emil Boc.
2013, Trenul Suspendat
În 2013, primarul Emil Boc a prezentat o idee de infrastructură neobișnuită pentru Cluj-Napoca: realizarea unui monorail, un tren suspendat destinat să conecteze cel mai mare cartier al orașului cu zona industrială. Deși proiectul a fost ambițios și a captat imaginația publicului, implementarea sa s-a dovedit a fi complexă și costisitoare, iar studiul de fezabilitate a rămas în planuri, fără a se materializa în realitate.
2016, Parndorf de România la Cluj
În campania electorală din 2016, primarul Emil Boc a anunțat intenția de a dezvolta la Cluj-Napoca un outlet similar cu celebrul Parndorf din Austria.
La prezentarea rezultatelor unui an de mandat, în 2017, fiind întrebat despre acest proiect, Emil Boc a susţinut că „termenul de realizare a obiectivului era pe durata mandatului de 4 ani, acum a trecut doar un an”. Proiectul nu a fost demarat şi nu a apărut pe lista promisiunilor din 2020.
2019, Aqua Park
Primarul Emil Boc a promis încă din al doilea mandat construirea unui parc acvatic la Cluj-Napoca. Inițial, amplasamentul propus era în cartierul Grigorescu, dar proiectul a fost întârziat ani de zile. În martie 2019, consilierii locali au aprobat studiul de fezabilitate pentru realizarea unui Aqua Park în cartierul Gheorgheni, în zona adiacentă bazei sportive.
Aqua Parkul urma să fie amplasat pe un teren de 12 hectare, din care două hectare vor fi dedicate construcțiilor, cu un buget estimat de 40 milioane de euro. Proiectul preconiza amenajarea a opt tobogane acvatice, capabile să primească aproape 2.000 de persoane pe oră, bazine de relaxare, un pool bar, locuri de joacă și o piscină pentru copii. De asemenea, vor fi disponibile zone de odihnă cu șezlonguri și hamace, restaurante și terase, oferind astfel numeroase opțiuni pentru petrecerea timpului liber în aer liber.
Nici unul dintre aceste proiecte ambițioase anunțate de primarul Emil Boc nu a fost realizat, toate rămânând la nivel de planuri pe hârtie. Deși ideile, precum tunelul sub centrul orașului, monorailul sau Aqua Parkul, au fost prezentate cu mare entuziasm și au captat atenția publicului, implementarea lor nu s-a concretizat deloc. Aceste inițiative au rămas, în cele din urmă, doar propuneri și viziuni neîndeplinite.