Anunțul recent al Partidului Național Liberal (PNL), de a include eliminarea publicității la jocurile de noroc printre prioritățile legislative ale sesiunii de toamnă din Parlament, aduce în discuție o serie de implicații majore pentru fotbalul românesc. În prezent, industria de gambling joacă un rol crucial în finanțarea cluburilor, dar și în susținerea competițiilor majore din fotbalul românesc, cum ar fi SuperLiga, Cupa României și Liga 2, toate având sponsori din domeniul pariurilor sportive.

La momentul actual, 14 dintre cele 16 echipe care activează în SuperLiga României sunt sponsorizate direct de companii de pariuri. Printre acestea se numără FCSB, CFR Cluj, Universitatea Craiova și Rapid București. Cele două excepții notabile sunt Sepsi Sf. Gheorghe, care beneficiază de finanțare din partea guvernului maghiar, și Gloria Buzău, o echipă nou-promovată. În plus, chiar și echipa națională a României este sponsorizată de Casa Pariurilor.

Dacă publicitatea la jocurile de noroc va fi interzisă, aceste cluburi ar putea pierde o sursă importantă de venituri. SiteuriPariuri.ro estimează că aproximativ 25% din veniturile echipelor din SuperLiga provin din contracte de publicitate și sponsorizare, însă această cifră include toate contractele, nu doar pe cele cu agențiile de pariuri. Cu toate acestea, este evident că eliminarea acestor contracte ar provoca o lovitură financiară importantă pentru multe echipe.

În alte țări, legislația în ceea ce privește publicitatea la jocurile de noroc în sport variază. De exemplu, în Spania, Italia, Olanda și Belgia, publicitatea la jocurile de noroc este interzisă în sport. Germania și Franța permit în continuare acest tip de publicitate, însă doar două cluburi din aceste țări au case de pariuri ca sponsori principali pe echipament. În Marea Britanie, o restricție similară va intra în vigoare în 2026, iar Bulgaria a interzis complet publicitatea la jocurile de noroc în urmă cu doar câteva luni.

Pe lângă inițiativa de interzicere a publicității, Guvernul României a introdus deja în 2023 o serie de măsuri menite să reglementeze mai strict industria de gambling. Printre acestea se numără majorarea taxelor, interzicerea băuturilor alcoolice în sălile de joc și obligativitatea operatorilor de a avea sediul social în România. În plus, un amendament votat în primăvara lui 2024 impune mutarea sălilor de joc în afara localităților cu mai puțin de 15.000 de locuitori și reducerea dimensiunilor panourilor publicitare outdoor la jocurile de noroc la 35 de metri.

O altă schimbare a reglementărilor în domeniul jocurilor de noroc a avut loc și la începutul anului 2024, atunci când Guvernul a adoptat o serie de noi reguli și taxe pentru această industrie. Veniturile obținute din jocurile de cazino și pariuri sportive sunt impozitate progresiv, în funcție de sumele retrase. Jucătorii care pariază la agențiile terestre sunt obligați să plătească un impozit pentru fiecare bilet câștigat, plus o taxă de 5% din miza fiecărui pariu. Totodată, clienții care pariază online plătesc „taxa pe viciu” de 2% din fiecare depunere, însă în unele cazuri, operatorii acoperă această taxă.

În acest context, industria de gambling din România, care generează venituri estimate la 2,2 miliarde de euro în 2024, se află într-o situație delicată. Liderii sectorului de iGaming românesc susțin faptul că, o interzicere a publicității va reduce încasările statului – din taxe și impozite – și va încuraja piața neagră și site-urile ilegale. O astfel de măsură ar putea avea repercusiuni nu doar pentru fotbalul românesc, ci și pentru întreaga economie, având în vedere că pariurile reprezintă cea mai frecventă categorie de tranzacții online efectuate de români.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.