Guvernul României a decis să subvenționeze doar 10% din costurile transportului în comun pentru studenți începând cu 2024, în urma reducerii bugetelor. Acest procentaj se referă la transportul public local, incluzând autobuzele, tramvaiele și metrourile din diverse orașe ale țării.

Contextul subvențiilor:

  • Subvenții anterioare: În anii anteriori, studenții beneficiau de reduceri mai mari, de până la 50% sau chiar gratuitate în anumite cazuri, ceea ce le permitea să se deplaseze la un cost mai redus.

În 2024, Universitatea din Cluj-Napoca cere studenților să plătească anticipat abonamentul de 95 de lei pentru transportul în comun, urmând să se prezinte ulterior la casieriile universității pentru decontarea acestei sume.

  • Impactul scăderii subvențiilor: Reducerea subvențiilor la 10% a fost criticată de organizațiile studențești, care susțin că aceasta crește povara financiară asupra studenților, mai ales în condițiile în care costurile vieții continuă să crească.

În contrast cu transportul în comun, guvernul menține o reducere de 90% pentru biletele de tren, ceea ce rămâne o facilitate importantă pentru studenți, asigurându-le accesibilitate în călătoriile pe distanțe lungi.

În timp ce transportul feroviar continuă să beneficieze de subvenții substanțiale, transportul în comun a devenit mai puțin accesibil pentru studenți, ceea ce poate afecta mobilitatea și bugetul acestora.

Germania vs România:

  • Germania: Studenții beneficiază de Semesterticket, un bilet de transport public inclus de obicei în taxa semestrială la universitate, care oferă acces nelimitat la transport local și regional. Costul biletului este inclus în taxele universitare, și variază între 150-300 de euro pe semestru. Acest bilet acoperă transportul cu autobuze, tramvaie și trenuri regionale, și în unele cazuri chiar și pe distanțe mai lungi.
  • Avantaje: Biletul acoperă transport nelimitat și este deja inclus în taxele de studiu, fără costuri suplimentare mari pentru studenți.

Franța vs România:

  • Franța: Studenții beneficiază de tarife reduse considerabile la transportul public în majoritatea orașelor. În regiunea Paris, de exemplu, abonamentul Navigo Imagine R oferă transport nelimitat pe tot parcursul anului la prețuri reduse, aproximativ 350 euro pe an. Alte orașe franceze, precum Lyon, oferă reduceri de până la 50% la abonamente.
  • Avantaje: Transport subvenționat generos, sistem bine organizat, abonamente cu acoperire extinsă în întreaga regiune.
  • România: Studenții beneficiază de reduceri la biletele și abonamentele de transport în comun, dar aceste facilități variază în funcție de oraș. În orașe precum București sau Cluj-Napoca, reducerea pentru transportul public este de 10% la abonamente pentru autobuze, tramvaie și metrou în 2024. În plus, pentru studenții care călătoresc cu trenul, aceștia beneficiază de reducere de 90% la biletele CFR.

Anul acesta, Universitatea din Cluj-Napoca a introdus un sistem prin care studenții trebuie să plătească anticipat abonamentul de 95 de lei (aproximativ 20 de euro) pentru transportul în comun, urmând să se prezinte ulterior la casierie pentru decontare. Această măsură a generat discuții, dar costurile pentru transportul public în România nu sunt atât de ridicate precum în alte țări europene.

În Franța și Germania, studenții plătesc în general 100 de euro sau mai mult pentru abonamentele de transport public, iar în unele cazuri, aceste prețuri pot ajunge la sume considerabile, în funcție de oraș și de tipul de transport utilizat. De exemplu, în regiunea Paris, un abonament anual poate costa în jur de 350 de euro, în timp ce în Germania, sistemele de transport public pentru studenți pot varia între 150 și 300 de euro pe semestru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.