Clujul e fieful PNL, dar PSD e „tatăl” marilor proiecte de infrastructură ale județului. Interviu cu Remus Lăpușan, candidatul PSD la Camera Deputaților. Lucrările de modernizare a Clujului, derulate cu fonduri europene și naționale sunt masive. Se lucrează intens la drumul expres Tureni – Autostrada Transilvania, dar și la proiectul masiv de electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor. Ambele proiecte sunt așteptate de toată lumea pentru că vor schimba masiv infrastructura și modul în care se circulă. 

Candidatul PSD la Camera Deputaților, Remus Lăpușan, a răspuns unor întrebări punctuale despre aceste proiecte așteptate de toți clujenii. 

Cât de important este acest drum expres de la Tureni (DN1) la Autostrada Transilvania?

Remus Lăpușan: Toți șoferii așteaptă acest drum. Pot spune că și eu mă număr printre ei și aștept să putem circula pe acest drum care va scoate traficul greu din Cluj-Napoca și Turda. 

În primul rând va face un mare bine celor care vin dinspre Oradea, pentru că vor putea intra de la Gilău pe autostradă și pe la Tureni vor putea ajunge pe Centura Vâlcele – Apahida și de acolo spre Est. Este un pariu al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care s-a achitat de el și a demonstrat că Guvernul PSD face ce zice. Cei de la PNL se laudă de pe vremea lui Marius Nicoară, deci de circa 10 ani, că vor face acest drum și nu au făcut nimic. Primarul Emil Boc și conducerea PNL spunea și acum 4 ani că acest drum va deveni realitate, dar acum avem certitudinea că va fi terminat.

Nu numai Cluj-Napoca va profita de această investiție, ci și Turda. PSD scoate traficul greu din Turda, pentru că acum șoferii care vin de pe Centura Vâlcele – Apahida vor putea vira pe la Tureni si apoi spre Autostrada Transilvania, fără a mai ajunge la Turda și a bloca tot orașul. Primarul Cristian Matei poate să mulțumească PSD pentru această investiție vitală pentru Turda.

Care este stadiul lucrărilor la Drumul Expres Tureni – Autostrada Transilvania (A3)?

Remus Lăpușan: Stadiul lucrărilor la acest drum este de 58% și totul va fi terminat în februarie 2025. Acest lucru este o certitudine și va îmbunătății mobilitatea și siguranța rutieră. 

Acum se fac pași importanți, iar Clujul va deveni în următorii cinci ani un nod rutier esențial în România, datorită acestor proiecte-cheie. 

Acest drum va avea o lungime de 5 km, iar valoarea investiției este de 562,6 milioane de lei. Important este faptul că legătura A3 – DN1 (Tureni) va reduce semnificativ aglomerația de pe drumurile județene și va facilita accesul către Cluj-Napoca și principalele rute naționale. Această legătură va aduce un beneficiu direct locuitorilor care fac naveta zilnic, reducând timpul de deplasare cu până la 30 de minute în orele de vârf. Totodată, va sprijini dezvoltarea economică a județului prin creșterea accesibilității pentru transportul de mărfuri.

Această legătură nu este doar o investiție în infrastructură, ci o soluție practică care va aduce beneficii imediate comunității din Cluj. Putem spune că siguranța în trafic va crește mult, un lucru foarte important pentru noi.

Pentru că vorbim despre investiții în drumuri și spuneți că Clujul va deveni un nod rutier important, care este situația cu Autostrada Transilvania și drumul expres Cluj – Dej?

Remus Lăpușan: Pentru a ajunge un nod rutier cu adevărat important, guvernul PSD s-a pus serios pe treabă. Este vital să avem autostradă până la granița cu Ungaria și apoi un drum expres de la Cluj la Dej, pentru a asigura un tranzit al județului ca în marile orașe europene. 

Dacă vorbim despre Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, vă pot spune că lucrările pe tronsonul Nădășelu-Mihăiești au progresat în proporție de 76.80%, urmând a fi finalizate în 2026. Această autostradă va conecta mai eficient Clujul de restul țării și va contribui la fluidizarea traficului interurban​.

La Drumul Expres Cluj – Dej, studiul de fezabilitate este în derulare. Guvernările trecute au promis, dar nu au și livrat. Am discutat personal cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, despre acest proiect și vă pot spune că lucrurile sunt pe drumul cel bun. Acest drum necesar pentru județului Cluj va avea o lungime planificată de 75 km și va facilita traficul între Cluj-Napoca și nordul județului, reducând timpul de deplasare cu până la 40%. Acum, drumul Cluj-Napoca – Dej este cel mai periculos din județ. Sunt accidente peste tot din cauza faptului că șoseaua trece prin localități și este dificil de gestionat. Drumul expres va aduce multă siguranță în trafic și va reduce semnificativ problemele de trafic în toate localitățile de pe acest traseu.

Investiția pentru acest drum este de 28,34 milioane de lei (fără TVA), iar realizarea studiilor de fezabilitate va dura 18 de luni.

Care este stadiul lucrărilor la proiectul de modernizare a liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor?

Remus Lăpușan: Ardealul nu are nevoie numai de drumuri, ci și de un sistem de căi ferate performant și modern. Modernizarea acestui tronson care ne leagă de Europa va ajuta mult economia și va asigura un tranzit mai facil pentru călători. Pe acest tronson se va putea circula cu viteze de 160 km/h, iar cu investițiile care se fac în garnituri de tren moderne, putem spune că ardelenii vor avea o experiență mult îmbunătățită pe căile ferate. 

Desigur că investiția este una enorma și lucrările sunt complexe. În județul Cluj avem lotul 1 al acestui proiect, de la Cluj-Napoca la Aghireșu, cu o lungime de 30,41 km. Gradul de execuție este de 14% și include electrificarea și modernizarea acestei linii strategice. Termenul de finalizare este 2026, iar odată implementat, va reduce timpul de călătorie și va oferi o alternativă ecologică pentru transportul de mărfuri și pasageri.

Modernizarea liniei de cale ferată din Cluj este importantă și pentru trenul metropolitan, un proiect realizat de Primăria Cluj-Napoca în colaborare cu Ministerul Transporturilor. Acesta va circula de la Gârbău, prin Cluj-Napoca, până la Bonțida, cu un parcurs de 48,8 km. 

Pot să mai menționez aici că urmează să fie modernizată Gara din Dej, cu fonduri europene, investiția urmând să se ridice la 31 de milioane de euro. 

În plus, se va lucra și la modernizarea tronsonului de cale ferată de la Coșlariu (Alba) la Cluj. Lungimea tronsonului este de 105 km, cu o valoare de 801 milioane de euro, iar banii vin din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport.

Din aceeași surse de finanțare urmează să se modernizeze și linia de cale ferată Apahida – Suceava (310 km). Aici avem studiul de fezabilitate și proiectul tehnic în derulare, urmând să fie finalizate în noiembrie 2024 și apoi se va putea face licitația. 

Investiția va facilita trasportul între regiunea de Centru și Nord-Est a României, contribuind astfel la dezvoltarea socio-economică a zonelor traversate, îmbunătățirea competitivității economice a României și crearea condițiilor pentru creșterea volumului de mărfuri și a numărului de pasageri pe rețeaua TEN-T centrală. 

CMF 11240017

2 COMENTARII

  1. Ori face, ori nu face – ceva, rămâne în cărți ! Aduceți oameni care să aibă viziune și mai ales „sânge în ei”. Asta nici nu trăiește nici nu moare, dar sigur NU ne reprezintă.
    Numa impostori care nu au ce căuta acolo…. PSD – ZERO !

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.