CEO-ul Terapia critică distrugerea industriei grele din România în contextul Metroului Clujului
Dragoș Damian, CEO Terapia și influent lider de opinie online, susține proiectul Metroului Clujului, dar atrage atenția asupra declinului industriei grele din Cluj-Napoca și România. Damian afirmă că utilajele TMB (tunel boring machines), supranumite „cârtițe”, care vor săpa tunelurile metroului, puteau fi produse în România, însă distrugerea industriei grele a eliminat această posibilitate.

Spun din capul locului că sunt un mare suporter al construcţiei metroului din Cluj Napoca, dar nu neapărat pentru că este soluţia descongestionării traficului din oraş, care este un coşmar de gălăgie, poluare şi nervozitate. Cred în metrou pentru că este o megastructura, ori orice megastructura, aşa cum ne învaţă şi National Geographic, este un triumf al imaginaţiei, aspiraţiilor, cutezanţei şi puterii oamenilor şi tehnologiei.

Orice construcţie de infrastructură civilă de transport, rutieră, aeriană, maritimă, feroviară sau subterană, este o victorie asupra construcţiei de blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri, maximum ce au ştiut oamenii să construiască în România în ultimii 35 de ani.

Oamenii de afaceri români nu au investit în autostrăzi, aeroporturi, porturi, căi ferate sau metrouri, au investit doar în blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri.

Oamenii de afaceri români nu au investit în situri de fabricaţie de microprocesoare, de biotehnologie sau de componente pentru energie regenerabilă, au investit doar în hale de depozitare pentru importul celor mai banale produse.

”Cârtiţele” metroului din Cluj Napoca, celebrele Tunnel Boring Machines TBM sunt fabricate în China – o ţară despre care ni se spune, nu-i aşa, că este nedemocratică, neprietenoasă, nefrecventabilă – de către o companie care se numeşte China Railway Construction Heavy Industry, CRCHI, listată la bursa de la Shanghai, cu o cifra de afaceri de circa 160 miliarde de dolari (aţi citit bine, jumătate din PIB-ul României). Compania este specializată în proiectarea, dezvoltarea, producţia şi distribuţia de utilaje de foraj, material rulant şi alte tipuri de echipamente speciale.

O altă companie cu obiect similar de activitate este sora mai mare, China Railway Engineering Group CREG, cu o cifră de afaceri de 176 miliarde de dolari, aflata în proprietatea statului chinez.

CREG este celebră pentru că a construit TBM-urile care au forat Eurotunnel-ul, iar CRCHI este celebră pentru că a produs cel mai mare TBM construit vreodată, care cântăreşte 10 mii de tone (aţi citit bine şi aici – echivalentul a 30 de avioane Boeing 747).

Acum CRCHI va fi celebră şi pentru că a construit ”cârtiţele” care vor săpa la metroul din Cluj-Napoca.

CREG şi CRCHI sunt echivalentul CUG-urilor, a fostelor CUG-uri mai bine spus, Combinatele de Utilaj Greu din România, care fabricau absolut toate echipamentele necesare, oricât de grele şi sofisticate, pentru piaţa interna şi export.

CUG-urile din România au fost puse la pământ, în locul lor sunt sau vor fi, desigur, blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri. Astfel încât echipamentele trebuincioase, oricât de banale, trebuie să fie aduse de la CREG şi CRCHI, sau din alte ţări, iar deficitul de balanţă comercială, despre care se vorbeşte acum şi la grădiniţa, creste până la cer.

Ironic, gândiţi-vă un pic. Metroul din Bucureşti a fost proiectat şi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie şi echipamente româneşti, iar în el circula trenuri româneşti. Metroul din Cluj-Napoca a fost proiectat şi va fi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie şi echipamente importate, iar în el vor circula vagoane importate.

Ce s-a întâmplat în aceşti circa 50 de ani, de la începerea construcţiei metroului din Bucureşti şi până la începerea construcţiei metroului din Cluj-Napoca?

Se cheamă dezindustrializare.

Poate ca după alegeri Preşedintele României va căpăta curaj şi se va duce în China, la CREG şi CRCHI, pentru a-i ruga să învestească într-o fabrica de TBM-uri în România, poate chiar în Cluj-Napoca. Dacă nu se duce Preşedintele României se va duce Cancelarul Germaniei, Preşedintele Franţei, Premierul Marii Britanii şi, desigur, Primul Ministru al Ungariei”.

8 COMENTARII

    • Metroul din Bucurest a fost facut in sapatura nu cu TMB-uri. Statul roman nu a avut capacitatea statului Chinez de a sustine o industrie de asemenea dimensiuni.

      • Canal Mal Stanga si Dreapta a Somesului de 3 m diam A FOST FACUT MANUAL CU SCUTURI FACUTE LA CLUJ. PE SUPT CLUJ. NU SAPAT!STATUL ROMAN, ADICA IMBECILII CARE IL CONDUC NU AU CAPACITATE MINTALA NU ALTCEVA!

  1. Occidentul pe care l-am divinizat atâta ne-a cerut sa distrugem industria si noi am facut-o. Acordurile PSAL1 și PSAL2 (delegatia romana a fost condusa de basescu asa ca el se poate lauda ca distrus si industria nu doar flota) au impus privatizarea industriei indiferent de condițiile pieței.

  2. Terapia isi plateste inginerii cu salarii mult sub nivelul pietei, dupa care Damian vine si se plange ca vin firmele straine si ii „fura” muncitorii. Ba mai mult, se lauda cum ca el nu procedeaza la fel, el nu fura muncitori altor firme. Omul asta e complet paralel cu conceptul de capitalism, inca are impresia ca muncitorii sunt proprietatea statului sau a lui. Ce-i drept, cine merge sa lucreze la Terapia ca inginer chimist de exemplu pe salariu de Kaufland? La ce marja de profit are Terapia, ar putea sa taca si sa creasca masiv salariile tuturor angajatilor. Damian asta nu e altceva decat un comunist, ajuns accidental CEO la Terapia si care mereu ne reaminteste ce bine era pe vremuri, cat produceam atunci si ce colos industrial mondial era Romania pe vremea lui Ceausescu. Avem si noi parinti ingineri Damiene si stim exact cum se lucra in sute de fabrici din Romania in ’89 cu tehnologie din anii 60-70, ass ca pastreaza fabulele astea ale tale pentru nepoti.

  3. Inca ceva, Damiene, daca tot vorbesti de drumuri. In ’89 Romania avea 100 km de autostrada si aia facuti la standardele anilor ’70 si la presiunea francezilor de la Renault. In rest, asa mult ne lasase Ceausescu in urma la infrastructura rutiera, ca noi vreo 15 ani am fost nevoiti sa facem drumuri europene decente cu o singura banda pe sens, nici pe alea nu le aveam. Ce autostrazi visezi? Apropos, noi in ce tari am exportat industrie grea? Am exportat cumva in Germania de Vest, Franta, Anglia, SUA? Noi exportam in tari de lumea a 3-a. Aveam relatii economice cu cele mai sarace tari de pe glob, in timp ce vestul se dezvolta cu viteza exponentiala fata de noi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.