Anul viitor se anunță decisiv pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, cu mai multe proiecte de autostrăzi și drumuri expres ce vor fi finalizate. Printre ele, sectoarele din Cluj și Transilvania au un loc central.
Progrese pe Autostrada Transilvania (A3): Cluj-Sălaj-Bihor
Un avans semnificativ este așteptat pe Autostrada Transilvania (A3), unde sunt planificate pentru inaugurare mai multe segmente importante:
- Nădășelu – Mihăiești (17 kilometri),
- Mihăiești – Zimbor (13 kilometri),
- Zimbor – Poarta Sălajului (13 kilometri).
Aceste tronsoane, cu o lungime totală de 43 de kilometri, vor conecta județele Cluj și Sălaj, aducând un suflu nou mobilității din nord-vestul țării.
În județul Bihor, o altă bucată esențială din Autostrada Transilvania, Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 kilometri), este programată să fie gata anul viitor. Această porțiune completează tronsonul Borș – Gilău și aduce mai aproape visul unei conexiuni rapide spre granița de vest.
Bilanț 2025: aproximativ 70 de kilometri noi de autostradă vor fi deschiși în nord-vest, facilitând traficul între județele Cluj, Sălaj și Bihor.
Drumul expres Turda – Tureni: mai puțin trafic greu la Turda
Un alt proiect important pentru zona Clujului este drumul expres Turda – Tureni. Cei 5 kilometri, legați la Autostrada A3, vor scoate traficul greu din orașul Turda și vor fluidiza circulația. Termenul oficial de finalizare este februarie 2025, dar lucrările risca să se prelungească până la vară.
Autostrăzi naționale: marile proiecte ale anului 2025
Dincolo de Transilvania, 2025 aduce vești bune pentru infrastructura națională. Printre cele mai așteptate proiecte se numără:
- A0 Centura Capitalei – peste 40 de kilometri,
- Sibiu – Pitești, secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești (30 kilometri),
- A7 Ploiești – Siret:
- Buzău – Pietroasele și Focșani – Bacău (96 kilometri),
- Bacău – Pașcani (77 kilometri).
Până la finalul anului 2025, șoferii ar putea circula pe un coridor de 320 de kilometri continuu de autostradă, între Ploiești și Pașcani.
Drumuri expres: noi tronsoane pentru mobilitate
Pe lângă Turda – Tureni, anul 2025 aduce finalizarea altor drumuri expres importante:
- Brăila – Galați (13 kilometri) – parte din DEx6 Focșani – Brăila – Galați,
- Ultimul segment din DEx12 Craiova – Pitești (13 kilometri), completând astfel cei 121 de kilometri ai drumului expres.
Perspective 2030: România, aproape de 2.500 km de autostradă
În prezent, România are 1.200 de kilometri de autostradă în exploatare. Alți 700 de kilometri sunt în lucru, cu termene ce se întind până în 2027, iar alți 506 kilometri sunt în licitație. Dacă planurile actuale se respectă, până în anul 2030, rețeaua națională de autostrăzi ar putea ajunge la aproape 2.500 de kilometri.
România se apropie, pas cu pas, de o infrastructură rutieră modernă și conectată la standardele europene.