Semnarea contractului pentru proiectarea Centrului cultural Transilvania

Astăzi a avut loc semnarea contractului pentru realizarea proiectului Centrului Cultural Transilvania, care va găzdui şi filarmonica clujeană – una dintre cele mai importante din Europa.

Astfel, în termen de maxim 6 luni de la data semnării acestui contract se va finaliza proiectul şi apoi va fi organizată licitaţia de execuţie pentru construirea Centrului Cultural Transilvania.
Sala de concerte, sediul Filarmonicii şi piaţeta vor fi amenajate din fondurile Primăriei, iar restul clădirilor şi parking vor fi realizate printr-un parteneriat public-privat.

Proiectarea pentru hotel şi parking-ul aferent va avea loc într-un termen de 2 luni de la semnarea contractului, având în vedere necesitatea demarării procedurii de concesiune lucrări pentru acest obiectiv de investiţii.

În urma jurizării, proiectul desemnat câştigător, în unanimitate, cu un scor de 51 puncte a fost proiectul numărul 3, depus de către SC Vaal Arhitectura în asociere cu Mid Instal şi Popp şi Asociaţii. Negocierea derulată cu reprezentanţii asocierii a determinat o scădere a preţului ofertat iniţial de 2,4 milioane lei (fara TVA) la o valoare de 2.160.000 lei (fara TVA) şi o durata de realizare a proiectului de 6 luni.

Background
Semnarea contractului pentru proiectarea Centrului Cultural Transilvania se realizează în virtutea deciziei Curţii de Apel Cluj, care în data de 25 octombrie 2011 a decis că modalitatea de desemnare a câştigătorului concursului de proiectare a aceastuia, organizat, după cum ştiţi de
Primăria municipiului Cluj-Napoca şi Ordinul Arhitecţilor din România a fost conformă legislaţiei din România.
Din păcate, deşi juriul internaţional s-a pronunţat încă din luna martie, contestaţiile au blocat mult timp acest proiect.

Istoric contestaţii
Decizia autorităţii contractante a fost contestată de către alte două participante la acest concurs, a căror proiecte erau pe locul III la egalitate – (locul II nu a existat), respectiv Drăgan Architecture şi Carpaţi Proiect, fiecare dintre acestea cu un punctaj de 30 puncte.

Prin decizia pronunţată în 23 iunie 2011, CNSC a admis contestaţiile dispunând reevaluarea proiectelor de la momentul jurizării. Această decizie a fost atacată cu plângere la Curtea de Apel Cluj, unde, OAR a intervenit în favoarea autorităţii contractante. În 25 octombrie 2011 Curtea de Apel Cluj a admis plângerea înaintată de către Municipiul Cluj-Napoca, în calitate de autoritate contractantă şi organizatoare a concursului de soluţii şi a dispus păstrarea tuturor actelor realizate de către acestea şi în consecinţă desemnarea câştigatorului procedurii.

Aspecte relevante pentru această procedură

Primul aspect relevant faţă de prezenta procedură a fost desemnarea proiectului câştigător în cadrul concursului de soluţii derulat de către autoritatea contractantă în perioada aprilie – iunie 2010 (anunt SEAP nr. 160/09.04.2010) pentru stabilirea temei de proiectare a Centrului Cultural Transilvania, al cărui câştigător desemnat a întocmit această tema- UTCN.

Al doilea aspect relevant a fost semnarea Protocolului de asociere între două autorităţi contractante, respectiv: Municipiul Cluj-Napoca şi Ordinul Arhitecţilor din Romania, în vederea organizării unui concurs de soluţii finalizat prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în vederea atribuirii contractului de proiectare a noului Centru Cultural Transilvania, în condiţiile prevăzute de art. 18, alin. 2, 30 lit. b, 122 lit.h si urmatoarele din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2006

Al treilea aspect relevant a fost întocmirea fişei de date a achiziţiei aferentă procedurii aleasă, a regulamentului de concurs şi a temei de concurs cu anexe. În acest sens a fost publicat anunţul de concurs de soluţii cu nr. 186/07.12.2010.

Juriul concursului
Pentru evaluarea proiectelor depuse a fost numit un juriu internaţional, din care au făcut parte:
Preşedinte:  arh. Subţirică Ligia              – arhitect şef al Municipiului Cluj-Napoca        
Membri:      arh. George Mario Kuibus   – OAR
                    arh. Horaţiu Răcăşan            – OART
                    arh. Dalibor Borák               – preş. Camerei Arh. Cehia
                    arh. Gábor Zoboki                – Budapesta
                    arh. Bela Kocsis                   – Sttugart Germania
     arh. Johannes Schmidt         – Innsbruk Austria
Experţi externi cooptaţi: ing. Pintea Ştefan       – spec. Rezistenţă
                                      ing. Garbu Ioan Luca – spec. Instalaţii
dl.    Tabacu Marius       – reprez. Filarmonica Cluj-Napoca

Părerea juriului asupra proiectului:

PROIECTUL CÂŞTIGĂTOR (asociere între S.C. VAAL ARHITECTURĂ S.R.L. cu Popp şi asociaţii – Bucureşti) – Proiectul nr. 3 (juriul nu a cunoscut numele celor care au realizat proiectele)

Mediul urban-calitatea urbană

1. Modul în care sunt inserate clădirile şi mijloacele prin care acestea relaţionează cu contextul urban existent
Clădirea istorică de pe Bvd. 21 Decembrie 1989 va rămâne neschimbată, va fi pur şi simplu înconjurată de o a doua clădire, nouă, situată în spatele acesteia, care va permite anexarea şi dezvoltarea, astfel încât să poată fi evitate instalaţiile costisitoare în vechea clădire. Pe partea estică a clădirii, într-un alt corp mai scund, va fi inserată o parcare cu intrare/ieşire.
Între aceste două clădiri şi sala de concerte este proiectat un spaţiu urban atractiv, din care vor fi deduse clădirile importante 5 şi 7. Astfel, într-o atmosferă şi un ambient distinctiv se va crea un domeniu de o înaltă calitate de design urban. Corpurile scunde cu faţade elegante la strada principală vor iesi in evidenţă în comparaţie cu structura de proiectare existentă.
2. Calitatea spaţiului public, nota urbană, integrarea in cadrul locatiei
Designul arhitectonic reprezintă limbajul atemporal al modernităţii. Clădirile, spaţiul şi traseele sunt proiectate la o scară umană plăcută. Nu mai rămâne nici o suprafaţă liberă pentru un spaţiu de exterior.
O combinaţie logică a tuturor spaţiilor va reda un oraş într-un oraş. Structurarea verticală a faţadelor cu un spaţiu relativ mare înaintea sălii de concert, nu îngreunează anexarea clădirilor.
O posibilă înşiruire a spaţiilor importante destinate cafenelelor, restaurantelor sau magazinelor de specialitate (profil muzical) vor asigura buna funcţionare a pasajelor. Atractivitatea pasajelor este sporită de introspecţia în foaierul sălii mici.
3. Modul în care problemele de trafic din interior şi exterior sunt rezolvate, accesul vehiculelor, precum şi accesul pietonal
Dezvoltarea parcării (garajului) subterane:
– se va face prin partea sudică prin extinderea str. Năvodari, iar în partea de nord direct deasupra celei mai circulate (aglomerate) artere, Bvd. 21 Decembrie
Linia auxiliară-accesul:
– se va efectua prin partea sudică, deasupra garajului subteran, întrucât clădirile existente împiedică accesul suprateran
Calea de acces pentru autoturismele TV şi radio va fi de-a lungul pasajului.
4. Functionalitatea soluţiei propuse, eficienţa cu care este folosit spaţiul, securitatea în timpul folosirii (ex. foc, apa etc.)
Proiectul camerelor este verificat de juriu, este îndeplinit.
Sala de concerte va putea fi accesată printr-o intrare generoasă. Un spaţiu aerian va face legătura între 3 etaje ale foaierului. Structura simplă a clădirii cu o alocare clară a fiecărui spaţiu va permite o bună orientare. Există multe spaţii de întâlniri de diferite dimensiuni cu un potenţial important pentru un centru cultural de asemenea amploare. Prin reamenajarea clădirii istorice, imaginea contemporană poate fi obţinută cu uşurinţă. Un alt mare avantaj îl constituie posibilitatea proiectării în etape, astfel stadiile lucrărilor vor fi independente.
5. Expresivitatea şi estetica volumelor propuse     
De o înaltă calitate în realizarea proiectului sunt dimensiunile acceptabile ale clădirilor şi ale spaţiilor deschise, realizate la o scară umană cu puncte clare de referinţă. Acest proiect urban crează o atmosferă independentă de arhitectura atemporală. Clădirile scunde vor fi susţinute de două corpuri de conexiune. Acestea din urmă ar putea avea întrebuinţări valoroase, precum administrarea culturii urbane. Ar fi fost posibile spaţii de închiriere în contextul unui model PPP.
6. Modul in care este exprimat conceptul proiectului, atât grafic, cât şi textual.    
Grafică extraordinară, prezentare profesională.
Conceptul urban este construit pe baza studiului realizat în luna ianuarie 2010, care a suferit îmbunătăţiri din punct de vedere calitativ.

Recomandarile juriului asupra proiectului:

Pentru a permite arhitectului sa conceapa intreagul ansamblu, chiar si daca este proiectat sau realizat etapizat sau conceput pentru mai multi investitori in acelasi timp

 1. Felul in care cladirea este inserata si modurile de relationare la contextul urban exitent.
Sa se asigure o legatura directa cu Bulevardul 21 Decembrie 1989 la zona rezidentiala pozitionata in Sud si Bulevardul Dorobantilor. Respectiva zona trebuie conceputa in asa fel incat sa permita acces pietonilor cat si parcarea autovehiculelor destinate transmisiilor TV si Radio.
Sa se elimine cladirea “ Galbena “ din zona sudica pentru a se putea permite accesul camioanelor grele de aprovizionare
Sa se permita folosirea multifunctionala a celor doua aripi ale proiectului castigator situate deasupra cladirilor principale, functiunea carora este propusa de a fi Muzeu si Centru cultural, pentru a permite realizarea acelor aripi ca model PPP.
2. Calitatea spatiului public, nota urbana, integrarea in sit
Sa se pozitioneze  cat mai multe functiuni posibile care sa atraga viata orasului de-a lungul strazii mai sus mentionate ( gastronomie, magazine , biblioteca publica , etc ).
Sa se evite curti posterioare semi-publice care nu au o functiune bine definita pentru viata orasului – sa se evite zonele potential periculoase.
Sa se aiba in vederea poztionarea unui aliniament verde la strada mai sus amintita.
3. Felul in care sunt rezolvate circulatiile interioare si exterioare , accesul vehiculelor si a pietonilor
Sa se studieze solutia pentru trafic – o posibilitate ar fi sa se elimine accesul la garaje de la bulevardul principal ( 21 Decembrie ) chiar si prin amestecarea traficului auto si a celui pietonal partial in piata principala a ansamblului.
4.Functionalitatea solutiei propuse, eficienta cu care este folosit spatiul , siguranta la exploatare
Sala de repetitii sa nu fie comparitmentata cu ajutorul peretilor mobili  
Sa se dispuna pozitionarea unei usi duble la punctul de legatura dintre foaier si sala de concerte , cu scopul de a imbunatati izolarea sonora si pentru a spori posibilitatile tehnice de a modifica conditiile acustice.
Sa se dispuna pozitionarea unui plafon mobil desupra zonei orchestrei ( reflectia a sunetelor pentru muzicieni )
Sa se conceapa suficient spatiu pentru Cor , sa se conceapa “ balcoane laterale “ pentru doua coruri cu un acces suficient pentru cantareti.
Sa se conceapa o solutie acustica potrivita pentru sala de repetitii a corului
Sa se aiba in vedere latimea treptelor pentru orchestra
Sa se aiba in vedere pozitionarea cat mai apropiata de orchestra a ” peretelui primei reflectii a sunetului “ .
Sa se aiba in vedere proiectarea orgii de catre un specialist de talie internationala.
5.    Eficienta energetica a intregului ansamblu
Sa se obtina un proiect care sa reflecte ca eficienta operarii sale este puternic influentata de eficienta folosirii energiei si a consumului de energie din cladire.
Sa se ia in considerare consumul de energie primara, si folosirea de surse alternative de energie .
6.    Rationalitarea economica si fezabilitatea , costurile aproximative ale constructiei
Sa se aiba in vedere folosirea de materiale sustenabile si regenerabile
Sa se aiba in vedere calculul “ costurile pe ciclu de viata “ si rezultatele acestuia sa se reflecte in solutia cladirii .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.