Poliţia română a suspendat, începând de săptămâna trecută activitatea radarelor fixe din toată ţara. După un control efectuat de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, funcţionarea radarelor fixe a fost oprită, excepţie făcând radarele de pe DN1, din cauză că acestea aparţin poliţiei. Până în prezent s-au făcut controale în judeţele Cluj, Mureş, Braşov şi Satu Mare. Suma amenzilor plătite de către primăriile implicate în această afacere ilegală se ridică deja la 140.000 de lei. Primăriile au reuşit să adune şase miliarde de lei vechi, în doar şase luni, din banii proveniţi în urma amenzilor acordate cu ajutorul radarelor fixe.
CODEC- faliment total
Potrivit consilierului de imagine şi presă al ANRMAP, Ioana Teodorescu, până în prezent s-au efectuat controale în judeţele Cluj, Braşov, Mureş şi Satu Mare. Rezultatele anchetelor arată că primarii nu au organizat nici o licitaţie publică pentru amplasarea acestor radare fixe, aceştia rezumându-se doar la semnarea unor contracte de asociere cu firma Codec. “Deja au început controale în mai multe judeţe ale ţării unde există amplasate astfel de radare fixe. Mureş, Cluj, Braşov şi Satu Mare sunt primele judeţe în care controalele s-au efectuat. Am contactat Inspectoratul General al Poliţiei Române pentru a ne da harta completă a tuturor judeţelor în care sunt amplasate radare fixe”, a declarat Ioana Teodorescu. Potrivit acesteia, controalele vor continua în toate cele 18 judeţe împânzite cu radare fixe. “Nu va scăpa nici un judeţ de aceste controale. Până în prezent s-au dat amenzi primăriilor în valoare de 140.000 de lei”, a continuat Teodorescu.
Şoferii pot contesta amenzile
Pe durata anchetei, poliţia a decis oprirea funcţionării radarelor. Specialiştii în drept au considerat că declararea radarelor ca fiind ilegale poate însemna anularea amenzilor în cazul în care şoferii vor contesta acest lucru în instanţă. Avocatul timişorean Florin Kovacs a declarat pentru Gazeta de Cluj că tot mai mulţi şoferi vor să meargă în instanţă pentru a nu plăti amenzile date de radarele fixe. “Am primit foarte multe telefoane, chiar şi de la oameni din Cluj pentru a-i ajuta cu privire la depunerea în instanţă a plângerilor”, a declarat Kovacs. Acesta consideră că IGPR nu a luat singură decizia de a stopa funcţionarea radarelor, ci totul se datorează presiunilor făcute de mass-media, implicit şi de Gazeta de Cluj. “În sfârşit se revine la normalitate. La fel şi IGPR a luat aceste măsuri şi în urma presiunilor făcute de mass-media”, a continuat avocatul Kovacs. Astfel, amenzile Codec nu mai sperie nici un şofer care circulă acum pe drumurile naţionale. Şoferii care vor contesta amenzile pot primi câştig de cauză fără a mai plăti sancţiunile. La nivelul judeţului Cluj, doar 1% dintre cei amendaţi au contestat amenzile şi majoritatea câştigă. Cele mai multe contestaţii au fost depuse la Judecătoriile din Huedin şi Turda, deoarece cele mai multe radare au fost amplasate în apropiere de aceste oraşe. În prezent, contestaţiile amenzilor Codec ajung la Judecătoria Cluj-Napoca.
Primarii miliardari
Juriştii consultaţi de Gazeta au declarat că din punct de vedere legal, nici măcar inspectoratele de poliţie nu ar fi trebuit să realizeze protocoalele cu societatea Codec. Respectivul protocol încalcă principiul concurenţei, firma Codec fiind favorizată în această situaţie. În cazul în care se dorea realizarea unei strategii pentru stoparea accidentelor rutiere, poliţia ar fi trebuit să realizeze un protocol cu primăriile, iar autoritatea locală să facă licitaţii pentru a decide ce firmă va monta radarele fixe pe drumurile naţionale. Însă, primarii au decis împreună cu societatea Codec să încheie un contract prin care 30%-40% din banii de amenzi să intre în bugetul primăriilor, iar restul în buzunarele firmei Codec. Conform legii, orice serviciu prestat de către o autoritate publică trebuie să treacă printr-o licitaţie. Societatea Codec, cu toate că nu este o autoritate de control şi de sancţionare aşa cum este poliţia, timp de câţiva ani buni a încasat banii cetăţenilor fără a ţine cont de faptul că încalcă legea. Acelaşi lucru l-au făcut şi primarii care prin încheierea unui simplu contract au reuşit să se îmbogăţească văzând cu ochii. Dacă bugetul unei comune pe un an este de un miliard de lei, în decurs de şase luni, şase miliarde de lei au intrat în contul primăriilor pe raza cărora erau instalate radarele fixe. Adică de şase ori mai mult decât bugetul unei pimării pe un an. Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe a declarat că radarele trebuie să existe deoarece sunt foarte utile pentru circulaţie, însă mai întâi trebuie făcute licitaţii pentru a nu se mai încălca legea. În ceea ce priveşte primăriile care au încheiat aceste contracte cu firma Codec, motivul prinvipal sunt banii care intră în bugetul autorităţilor locale. “Consiliul Judeţean a anulat încă de anul trecut hotărârea prin care eram şi noi parte cu Codec deoarece nu avem ce să căutăm în acest protocol. Primarii sunt cei care trebuie să încheie aceste contracte, deoarece pe raza localităţii lor se află radarele. Însă, este nevoie să se facă mai întâi licitaţii pentru a nu se favoriza anumite firme. Cred că radarele trebuie să existe deoarece sunt utile şi trebuie să ne gândim la siguranţa noastră când urcăm la volan. Primarii au fost tentaţi să încheie aceste contracte din cauza banilor. Dacă o comună are un buget de un miliard de lei întrun an, în şase luni de când radarele au fost instalate, primăriile aveau în buget şase miliarde de lei”, a precizat Alin Tişe.
Gazeta de Cluj a prezentat încă de acum doi ani această afacere, reporterii Gazetei arătând în repetate rânduri ilegalităţile comise de firma Codec. Mai jos veţi putea citi o parte din titlurile apărute în Gazeta de Cluj de-a lungul acestor doi ani de la montarea radarelor.
“Amenzi în sistem privat”, nr. 235, 16-22 iulie 2007
“Codec veghează în Bacău”, nr.277, 1-7 octombrie 2007
“Codec “fără număr”, profit pe măsură”, nr. 296, 11-17 februarie 2008
“Codec se cere şi în Mureş”, nr.300, 10-16 martie 2008
“Codec profit 12.000.000 de euro pentru Bela Urasi, Sorin Ghite, Pop Baldi”, nr. 317, 7-13 iulie 2008
“Aleşi habarnişti, în slujba Codec”, nr. 318, 14-20 iulie 2008
“Codec, tupeu de borfaş”, nr. 319, 21-27 iulie 2008
“Codec se năruie”, nr. 320, 28 iulie- 3 august 2008
“David indiferent la ilegalităţile Codec”, nr. 325, 1-7 septembrie 2008
“Codec continuă jaful”, nr. 331, 13-19 octombrie
“Codec cucereşte Bistriţa”, nr. 333, 27 octombrie- 2 noiembrie 2008
Beatrice Golondzac
bun articol, mereu documentata domnisoaro…sau doamna!!!
Draga Man !!Duma de doi lei cu atitea articole si fite.In toate tarile normale si cu bun simt,radarele sint controlate numai de politia rutiera si amenzile intra la bugetul statului.Numai la voi,cocosatul de Ghite si alcolistul de Nicoara va amendeaza cum vrea muschiul lor si baga in buzunar 70% din valoarea amenzilor.Comedie de tip balcanic, fratilor.!!!
Da si nu, Marius. In Philadelphia, U.S. au niste camere foto la intersectiile mai mari care iti fac poza automat daca treci pe rosu si ti-o trimite acasa cu amenda de rigoare….ieri am platit una. Oricum, banii nu intra la politie sau la primarie sau la buget, intra la firma care se ocupa de parcari, taximetre, ….si care probabil le-a instalat. Cu siguranta ceva merge si la primarie dar politia n-are nimic de-a face cu asta, doar ca confirma ca sunt in stare de functionare…..asa am scapat de puncte si batai de cap. In schimb Codec e chiar o mare tampenie…3 radare pe un sat….?
ADEVARAT SUNT SI IN ALTE TARI DAR NU SUPRAVEGHIATE DE IMBECILI…CINE I-A ATESTAT PE CEI CE BAGAU BANII IN BUZUNAR SI URMAREAU PE MONITOARE ? OR FI LUCRAT SI EI LA POLITIE !?