La sfârşitul săptămânii trecute a demarat campania electorală pentru alegerile europarlamentare şi, odată cu ea, şi războiul sondajelor de opinie. Deşi campania electorală a început doar pentru europarlamentare, instituţiile de sondare a opiniei publice fac deja clasamente ale candidaţilor pentru preşedinţie. Comandate sau nu de politicieni, se pare că acestea au rolul lor în formarea opiniei publice
Cine ar câştiga?
Un exemplu concret despre diferenţele existente între sondajele efectuate de diferite instituţii de chestionare a opiniei publice poate fi dat printr-o simplă analiză a câtorva clasamente. Astfel, pentru aceeaşi întebare : “pe cine aţi vota dacă duminică ar fi alegeri?”, în luna aprilie, rezultatele oscilează cu aproape zece procente. Astfel, dacă într-un sondaj INSOMAR Traian Băsescu ar avea 42,7 procente, Crin Antonescu, 31,6%, iar Mircea Geoană, 31% din voturile electoratului, într-un sondaj efectuat de CSOP- Traian Băsescu are 40 de procente, Mircea Geoană, 19 procente, iar Crin Antonescu, 15 procente. Tot în aceeaşi perioadă, un sondaj al CURS arată că Băsescu ar obţine 32% din voturi, Mircea Geoană, 23%, iar Antonescu, 23 de procente. În final, un alt sondaj, de această dată realizat de CCSB, arată că actualul preşedinte ar primi 38% din voturi, iar Mircea Geoană şi Crin Antonescu, câte 12 procente. Fiecare dintre aceste sondaje are o marjă de eroare între 2 şi 3,5%.
Esenţial
Adrian Moraru, directorul adjunct al Institutului pentru Politici Publice, crede că realizarea acestor sondaje de opinie este esenţială. “Rolul sondajelor de opinie este esenţial. Sondajele de opinie sunt instrumentele de bază în crearea imaginii unui actor politic”, spune Moraru. Acesta este de părere că sondajele nu influenţează modul în care votează cetăţenii. “Pentru actorii politici aceste sondaje au o valoare foarte mare, dar doar zece procente din electorat ia în considerare aceste sondaje atunci când merge la vot. Şi când spun ia în considerare, nu mă refer că votează conform acestor sondaje. 90% dintre alegători nici măcar nu se ghidează în opţiunile lor după aceste sondaje”, ne-a explicat directorul adjunct al IPP.
“Sondajele, mai importante pentru finanţatori”
Sociologul Vasile Dâncu afirmă că sondajele de opinie au foarte multe funcţii într-o campanie electorală, dar şi în viaţa politică. “În primul rând, sunt o tabelă de marcaj a politicii. Arată ce se întâmplă în cadrul unei campanii, astfel că oamenii se pot ghida în momentul în care trebuie să aleagă. În al doilea rând, sprijină actorii politici în crearea imaginii. Pe de altă parte, aceste sondaje dau feed-back politicii. Este singura posibilitate de a vedea ce efect a avut o măsură pe piaţă, de a cuantifica impactul. Totodată, sondajele de opinie ajută la planificarea politică, dar şi la cunoaşterea coaliţiilor. Nu ai de unde să ştii ce coaliţie e mai benefică sau mai dorită dacă nu faci un asemenea sondaj. Sondajele de opinie au, apoi, rolul de a legitima anumite tipuri de proiecte, cât de bune sau mai puţin bune sunt. Este şansa politicienilor de a retrage şi modifica anumite proiecte care nu sunt tolerate de cetăţeni”, spune sociologul. În acelaşi timp, acesta recunoaşte şi valoarea de manipulare a sondajelor. “Au, într-adevăr, şi rol de manipulare, dar aici este vorba despre o dezbatere sociologică foarte lungă”, spune Dâncu. În ceea ce priveşte importanţa sondajelor de opinie în exercitarea votului de către electorat, Vasile Dâncu apreciază că nu au o importanţă foarte mare. “Doar un procentaj mic, undeva între 3 şi 7% dintre cetăţeni merg cu sondajele, votează conform lor. Aceste sondaje nu schimbă votul în totalitate, dar au şi această componentă de manipulare pentru cei care le urmăresc. În rest, în campania electorală, sondajele de opinie contează mai mult pentru finanţatori . Ei se mişcă, se ghidează în funcţie de cei care au şansele mai mari”, ne-a explicat sociologul Vasile Dâncu.
Ce este sondajul de opinie?
Simona Curcian