Pe timp de criză, cei care activează în domeniul construcţiilor preferă să lase baltă proiectele finanţate în regim propriu şi fac “coadă” la uşa instituţiilor care organizează licitaţii pentru lucrări de construcţii pe banii statului. Spre deosebire de licitaţiile organizate de fosta conducere liberală, anul acesta contractele de achiziţie publică par mai “curate”, pentru că apar firme din mai multe judeţe. Un exemplu concludent despre modul cum au fost făcute lucrările de drumuri în perioada conducerii liberale a lui Marius Nicoară poate fi atribuirea directă a unor lucrări de 7,5 milioane de lei unei firme în care figurează apropiaţi de-ai lui Nicoară.
Social-democraţi şi liberali pe drumuri
Cu toate acestea, este extrem de interesant modul în care fosta administraţie a CJ Cluj făcea licitaţii pentru proiecte asemănătoare. Din ianuarie 2004 până în iunie 2008, CJ Cluj, sub conducerea actualului senator liberal Marius Nicoară, a atribuit 11 contracte de reabilitare a drumurilor judeţe către firma 3Mag Construcţii şi câte două contracte către SC INM Invest, SC Bitunova şi SC Ducons din totalul celor 19 contracte puse la bătaie în această perioadă. Dacă SC 3Mag Construcţii aparţine apropiaţilor lui Nicoară, în cadrul SC INM Invest, are interese fostul preşedinte al CJ Cluj, membrul PSD, Şerban Graţian. În această perioadă, doar pe contractele oferite prin încredinţare directă, adică fără licitaţie, SC 3Mag Construcţii a câştigat 7.536.178 de lei, iar SC INM Invest, tot prin încredinţare directă, a obţinut peste 1,3 milioane de lei. SC INM Investment a aparţinut fiului fostului membru PSD al CJ Cluj, Dan Şerban. El a fost unul dintre partenerii de afaceri ai lui Marius Nicoară în cadrul SC Flexipharma, alături de afaceristul Răzvan Rotta. În perioada în care aceste contracte au fost atribuite prin încredinţare directă, la conducerea Regiei Autonome a Drumurilor Judeţene (RADJ) Cluj se afla Liviu Bota, unul dintre apropiaţii lui Graţian Şerban. De numele acestuia se leagă celebra afacere PowerPack, în care CJ Cluj a pierdut cinci milioane de euro. Banii au fost pierduţi în 2002, când administraţia judeţeană condusă de Graţian Şerban a încheiat, fără nici o licitaţie, un contract de circa cinci milioane de dolari pentru achiziţionarea unor instalaţii de împachetare a deşeurilor menajere Power Pack. Pentru utilajele respective, CJ Cluj a făcut un împrumut bancar de circa cinci milioane de dolari. Cu toate acestea, compactoarele s-au dovedit a fi second-hand şi au funcţionat timp de câteva săptămâni. Din această afacere, CJ Cluj a pierdut cinci milioane de dolari din banii publici. În 2004, Gheorghe Funar a făcut o plângere penală pe numele celor care au semnat recepţia utilajelor, dar, după un an, procurorii au dat verdictul de neîncepere a urmăririi penale.
MAG(ii) lui Nicoară
În cadrul SC 3Mag Construcţii (3M Anteprenor General Construcţii) figurează ca acţionari pilotul clujean de curse Bogdan Marişca. În 2005, în acţionariatul firmei 3Mag Construcţii apare sătmăreanul Doru Bozga, unul dintre protejaţii lui Ovidiu Silaghi, fostul ministrul al IMM-urilor, despre care Gazeta de Cluj a făcut o serie de dezvăluiri. Astfel, Bozga devine partenerul de afaceri al lui Liviu Miclăuş, fost şofer al liberalului Nicoară, care a fost numit, în 2005, director al filialei clujene a Regiei Protocolului de Stat (RAPPS). În 2007, 3Mag Construcţii primeşte de la regia controlată de CJ Cluj, RADPP, lucrări pentru modernizarea stadionului municipal “Ion Moina“. Pentru că firma a intrat în atenţia presei, Bozga se retrage din firmă şi în cadrul acţionariatului rămâne Bogdan Marişca. Pe vremea când la şefia CJ Cluj se afla Nicoară, instituţia a pus la bătaie 700.000 de lei, care au fost împărţiţi între societăţile Construcţii Tudor SRL, 3M SRL şi Regia Autonomă a Drumurilor Judeţene Cluj (RADJ), aflată în subordinea CJ Cluj.
Nici licitaţia pentru reabilitarea drumului judeţean Răchiţele-Prislop-Ic Ponor nu a fost scutită de peripeţii. Licitaţia a fost contestată de SC Selina SRL, SC Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Drumuri Timişoara SA, SC Copisa Constructora Pirenaica SA, dar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins contestaţia. “Decizia ne dă cale liberă pentru continuarea procedurilor necesare pentru a ajunge la finalizarea acestui proiect important pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere şi turistice a zonei de munte a judeţului Cluj”, a declarat preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe. La licitaţia respectivă s-au înscris 12 ofertanţi, iar în urma procedurilor de atribuire au fost declarate câştigătoare firmele MBS Group SRL, SC Alfarom SRL şi SC Betonut, asociate într-un consorţiu.
Potrivit unui comunicat al Institutului Naţional de Statistică (INS), la nivel naţional, un procent de circa 54% din drumurile publice îmbunătăţite aveau durata de serviciu depăşită la sfârşitul anului trecut. 47,7% din lungimea drumurilor modernizate (în lungime totală de 22.865 km) şi 60,7% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere (care totalizau 22.561 km) aveau durata de serviciu depăşită la 31.12.2008, potrivit datelor INS. Din totalul drumurilor naţionale, 6.073 km erau drumuri europene, iar autostrăzile însumau doar 281 km. Din totalul drumurilor publice, 203 km reprezintă drumuri cu trei benzi de circulaţie şi 1.280 km – drumuri cu patru benzi de circulaţie. Drumurile judeţene erau, în proporţie de 48,4%, drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere, iar drumurile comunale erau în proporţie de 50,9% drumuri pietruite.
Ştefan Trandafir
Italo Romena era asociata cu o firma mare si cu experienta din Italia dobitocilor!!
Acuma a castigat lucrarea respectiva firma psd Gentilia a lui Cuc consilier judetean psd. deci acuma este bine , nu????