CFR Calatori, care în acest moment se afla într-o situatie dificila din punct de vedere finaciar, a stabilit un nou sistem de crestere a preturilor biletelor bazat pe evolutia pretului titeiului, si nu pe rata inflatiei, ca pâna acum. Acest sistem va fi introdus în cel mult o luna si va avea si unele conditii precum performanta si eficienta.
Societatea de transport feroviar CFR Calatori va introduce în mai putin de o luna un nou sistem de indexare a preturilor. Noul sistem se bazeaza pe evolutia preturilor la carburanti si la energie, însa va fi conditionat si de atingerea unor criterii de performanta. Vechiul sistem de marire a preturilor a fost stabilitit în urma cu doi ani, în 2006 si prevedea cresteri cel mult trimestriale ale tarifelor, care erau corelate doar cu rata inflatiei. În aprilie 2008 Guvernul a emis Legea nr. 73, care prevede un nou mecanism de crestere a preturilor biletelor, care permite scumpiri mai dese decât de patru ori pe an, asa cum era pâna acum. Aceasta lege arata ca „începând cu anul 2008, tarifele maximale si orice alte majorari de tarife care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar
public de calatori pentru deservire generala în transportul feroviar de calatori se vor stabili numai pe baza unei metodologii de calcul al tarifului intern de calatori în transportul feroviar, care se elaboreaza pe baza principiului eficientizarii si al optimizarii costurilor si se aproba prin ordin comun al ministrului transporturilor si ministrului economiei si finantelor“. Pretul carburantului a crescut de la începutul acestui an cu 17%, mult mai mult decât inflatia de care era legata cresterea tarifelor de calatorie. Introducerea unui nou sistem de ajustare a tarifelor care sa aduca CFR Calatori în profitabilitate este necesara deoarece situatia dificila în care se gaseste aceasta societate se rasfrânge negativ si asupra celeilalte societati feroviare importante din tara, adica cea care administreaza infrastructura, CFR SA. Ca într-un cerc vicios, problemele care afecteaza infrastructura feroviara se rasfrâng asupra operatorilor de cale ferata, care la rândul lor înregistreaza costuri mari pe o infrastructura proasta. Guvernul a taiat o buna parte din subventiile acordate CFR Calatori, obisnuite în orice tara din Uniunea Europeana astfel ca solutia care a mai ramas pentru iesirea din acest impas este cresterea pretului biletelor.
Andreea Mitrica