Corpul de Control al primului ministru va sesiza Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în legătură cu o serie de operaţiuni ilicite constatate la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI), în timpul implementării proiectului „e-Romania 2”.
Proiectul este o componentă a „Programului naţional e-Romania” şi a avut ca obiectiv realizarea unui portal cu informaţii despre toate localităţile din România, incluzând: un scurt istoric, autorităţi locale, obiective turistice, caracteristici geografice, informaţii despre cultură, sănătate, educaţie, mediu de afaceri.
Raportul concluzionează că faptele comise de mai mulţi reprezentanţi ai MCSI pot întruni elementele constitutive ale infracţiunilor de fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals, abuz în serviciu contra intereselor publice, în formă calificată.
De asemenea, reprezentantului MCSI, Andrei Săvulescu, şi reprezentanţii Centrului Naţional „România Digitală”, Adrian Stănescu şi Alexandru Dumitrache, care au atestat în procesele-verbale de recepţie împrejurări necorespunzătoare adevărului, se pot face vinovaţi de fals intelectual, precum şi abuz în serviciu contra intereselor publice.
Reprezentanţii S.C. OMNILOGIC S.R.L, firmă câştigătoare a licitaţiei, se pot face vinovaţi de infracţiunea de uz de fals şi înşelăciune.
Raportul atrage atenţia asupra mai multor nereguli. Astfel, din conţinutul unei note justificative întocmite reprezentanţii Direcţiei generale pentru politici şi programe în domeniul societăţii informaţionale din MCSI reiese că valoarea estimată a contractului de achiziţie publică a fost determinată în mod netemeinic, prin enumerarea unor categorii de servicii şi a unor sume aferente acestora, fără a fi prezentate criteriile în baza cărora a fost stabilită fiecare sumă componentă a valorii totale.
De asemenea, caietul sarcini privind proiectul „e-România 2” a fost transmis către Sistemul Electronic de Achiziţii Publice în vederea publicării, fără a fi aprobat de către conducătorul autorităţii contractante, fiind astfel încălcate prevederi ale „Procedurii operaţionale privind achiziţiile publice”.
Din Raportul procedurii rezultă că ofertei depuse de S.C. OMNILOGIC S.R.L. i-au fost acordate de către comisia de evaluare punctaje în mod nejustificat. Punctajul total a fost acordat de către Florin Lămurean, fostul şef al Serviciului achiziţii publice şi administrativ şi membru al comisiei de evaluare, deşi mai mulţi membri ai comisiei au susţinut că nu au desfăşurat activităţi de evaluare a ofertelor.
Procedura de atribuire a fost încheiată pe 23 iunie 2010, prin încheierea contractului cu operatorul S.C. OMNILOGIC S.R.L, însă anunţul de atribuire a fost transmis către SEAP abia pe 9 septembrie şi a fost publicat pe 14 septembrie 2010, după 78 de zile de la încheierea contractului, deşi anunţul de atribuire trebuia fie transmis spre publicare în termen de 48.
În urma verificărilor a reieşit că pentru a crea aparenţa existenţei pe 1 octombrie 2009 a Notei justificative privind selectarea procedurii de licitaţie, document obligatoriu în desfăşurarea procedurii de atribuire, reprezentanţii MCSI au înscris pe acest document, în mod necorespunzător adevărului, numărul de înregistrare 5/3830 din data de 1 octombrie 2009.În realitate, nota a fost întocmită în perioada în 6-8 octombrie 2009 şi a fost transmisă pentru avizare secretarului general al ministerului, Adrian – Frantz Kalapis, pe 15 octombrie 2009.
Există şi indicii că o filă din oferta tehnică depusă de S.C. OMNILOGIC S.R.L ar fi fost înlocuită. Astfel, o filă care se referă la serviciile de mentenanţă aferente infrastructurii hardware şi software şi care conţine singura menţiune din ofertă privind termenul de garanţie pentru soluţia software, respectiv 36 luni, prezintă diferenţe semnificative faţă de celelalte file ale ofertei.
După ce, pe 23 iunie 2010, între MCSI şi S.C. OMNILOGIC S.R.L. a fost încheiat un contract în valoare totală de 49.958.530,10 de lei, părţile au convenit ca livrarea produselor, prestarea serviciilor, recepţia/acceptanţa şi plata acestora să se facă în 6 etape, pe parcursul a 183 zile.
În ce priveşte recepţia produselor hardware, software şi analiza sistemului e-România 2, raportul Corpului de Control arată că aceasta s-a făcut în condiţii nelegale, deoarece la recepţie au participat doar doi din cei şase membri ai comisiei de recepţie,iar documentele de recepţiei au fost semnate de către Alexandru Dumitrache, angajat al Centrului Naţional ‘România Digitală”, care nu avea atribuţii în acest sens. De asemenea, conform afirmaţiilor uneia din persoanele care au participat la recepţie, bunurile nu au fost dezambalate, existând indicii că recepţia a fost formală.
Membrii Corpului de Control au constatat şi că echipamentele destinate proiectului „e-România 2” au fost depozitate în condiţii improprii, astfel ,după prima recepţie, timp de mai bine de două luni, echipamentele hardware, în valoare de peste cinci milioane de lei au fost abandonate în parcarea subterană de la sediul Centrului Naţional „România Digitală”, fără a exista un act juridic privind depozitarea.
În raport se mai atrage atenţia asupra faptului că MCSI, în calitate de beneficiar, ar fi avut obligaţia de a pregăti din timp amplasamentele corespunzătoare.
MCSI a efectuat plăţi în valoare de 5.138.460 lei pentru produsele hardware, 24.161.705 lei pentru produsele software şi 2.275.745 lei pentru „Servicii instalare produse hardware şi software”.
Pe 22 decembrie 2010, comisia de recepţie a semnat acceptanţa pentru ultima etapă a proiectului, respectiv „Predare documentaţie şi instruire” şi a descărcat furnizorul de orice obligaţie aferentă instruirii personalului, deşi portalul „e-România 2” nu era finalizat. De asemenea, conform fişelor de prezenţă din 29 de zile de curs prevăzute în oferta tehnică, instruirea s-a efectuat în doar 26 de zile şi există indicii privind falsificarea unor semnături pe fişele de prezenţă.
Pe de altă parte, pe 21 decembrie 2010, comisia de recepţie a întocmit un raport de refuz al acceptanţei pentru etapa „Realizarea aplicaţiei/portalului e-România 2”, constatând că nu s-au asigurat suficiente date pentru popularea portalului cu informaţii actualizate pentru toate localităţile din România şi că există mesaje de eroare a aplicaţiei. De asemenea, până la data efectuării controlului, comisia de recepţie nu a acordat acceptanţa din cauza nefinalizării aplicaţiei „e-România 2” la parametrii specificaţi în caietul de sarcini.
Până la data efectuării controlului, MCSI a efectuat plăţi de 37.265.278 de lei (71,58% din valoarea totală a contractului), fără ca portalul să fie realizat şi dat în folosinţă în vederea utilizării acestuia. AGERPRES