Când pui un împiegat şef peste Căile Ferate Române atunci şi înţelegerile cu licitaţiile ajung la un alt nivel. Asemenea este şi cazul împiegatului Macarie Alexandru Moldovan, care organizează licitaţii puse sub semnul întrebării. Unul dintre principalele contracte care au fost atribuite sub tutela acestuia a rămas “tot în familia” USL: pentru un fost deputat liberal. Reamintim că Macarie Moldovan a ajuns director adjunct la CFR cu ajutorul fratelui său, baronul social-democrat Radu Moldovan care conduce judeţul Bistriţa-Năsăud.
Macarie Alexandru Moldovan nu primeşte contracte mari pe mână de la şefii mari de la CFR. Suntem curioşi dacă şi ei şi-au dat seama cu ce fel de împiegat şi-au pus mintea. O altă licitaţie în afară de cea pentru Reevaluarea terenurilor şi construcţiilor aparţinând domeniului privat al CNCF „CFR” SA este cea pentru achiziţia a 170.000 de litri de benzină. Totalul decontat de CFR pentru această achiziţie a fost de 883.871 de lei. Culmea este că această procedură a fost derulată prin intermediul unei societăţi de brokeraj.
Opt loturi, toate câştigate de favoriţi
Societatea Romlider Evaluări Imobiliare pare să aibă succes cu licitaţiile organizate sub tutela împiegatului Macarie Alexandru Moldovan. Astfel, din opt loturi câte au fost scoase la licitaţia “Reevaluarea terenurilor si constructiilor apartinând domeniului privat al CNCF „CFR” SA“ toate au fost atribuite aceleiaşi societăţi. Culmea este că în unele proceduri mai multe firme au fost declarate descalificate. La primul lot au fost descalificate două firme din patru, la al doilea lot au fost declarate trei firme neconforme din cinci, la al treilea lot au fost declarate două firme neconforme din trei, deci singura societate rămasă în concurs a şi câştigat. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul celui de-al patrulea lot, când din trei firme a fost declarată admisă doar una singură. În cel de-al cincilea lot au fost ”exmatriculate” jumătate din cele patru firme, iar în cel deal şaselea lot au fost declarate neconforme două din cele trei
firme. Exact aceeaşi situaţie s-a petrecut şi cu loturile şapte şi opt, unde doar firma câştigătoare, Romlider Evaluari Imobiliare, a fost declarată admisă. Astfel, din cele opt loturi câştigate toate de către aceeaşi firmă, doar jumătate dintre ele au fost cu concurenţă reală, în restul cazurilor împiegatul Macarie Moldovan&Co a distrus cu totul concurenţa. Totalul sumelor
câştigate de această societate a fost de 61.885 de lei, reducânduse astfel estimarea celor de la CFR la jumătate.
Favorit al licitaţiilor, liberal de mare clasă
ROMLIDER EVALUARI IMOBILIARE este o firmă agreată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, conform unui raport care apare chiar pe site-ul instituţiei. Suntem curioşi
ce a prevăzut această “agreere” de către un minister, mai ales că lista conţine doar 22 de firme. Societatea este deţinută de către Cristina Mihaela Zamfir, Gabriel Sorin Zamfir şi Cristina Vîlcu. Administratorul şi principalul acţionar al societăţii, Gabriel Zamfir, este un fost deputat PNL, nume cunoscut pe piaţa imobiliară. Culmea este că aceeaşi societate Romlider Evaluări Imobiliare SRL a fost desemnat câştigătorul şi al contractului pentru “Servicii de evaluare şi elaborare a raportului privind realizarea operaţiunilor de evaluare a S.C. Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. în vederea determinării valorii de piaţă a acţiunilor emise de către aceasta”, potrivit anunţului de atribuire publicat în sistemul
electronic de achiziţii publice. Valoarea contractului este de 189.750 de lei, iar autoritatea contractantă este Ministerul Transporturilor. Cu toate că societatea a câştigat acest contract
şi l-a derulat, listarea pe bursă a Tarom nu s-a petrecut niciodată. Culmea este că atunci, societatea cu afinităţi liberale a redus consistent preţul estimate al licitaţiei, ajungânduse la o valoare aproape de nouă ori mai mică. Oficialii Ministerului Transporturilor se aşteptau să cheltuiască 1,6 milioane, iar preţul oferit de Romlider Evaluari Imobiliare poate părea un adevărat chilipir. Dar având în vedere că acei bani nu au fost fructificaţi niciodată în listarea acţiunilor, atunci au fost doar o ”risipă” aparent necesară.
Cifra de afaceri, asigurată jumătate de la stat
Societatea deţinută de fostul deputat liberal este una care câştigă licitaţii pe bandă rulantă de la statul român, adjudecându-şi aproximativ jumătate din cifra de afaceri a fiecărui an cu unul sau mai multe contracte bănoase. Astfel, deşi anul trecut societatea a avut o cifră de afaceri de 490.000 de lei, 189.000 de lei au fost câştigaţi doar dintr-un contract cu statul. Anul acesta, au mai primit pe lângă contractele asigurate de la CFR şi unul cu Primăria Arad, condusă de democratliberalul Gheorghe Falcă. Macarie Alexandru Moldovan a fost şi va rămâne un împiegat şi acest lucru poate fi observat de încrederea limitată pe care i-o acordă directorului adjunct al CFR mai marii conducători din companie, respectiv directorul general George Micu. Oricât ar încerca fratele acestuia, Emil Radu Moldovan, să îl împingă de la spate în conducerea mare a unei companii în prag de privatizare, Macarie Alexandru Moldovan arată că încearcă să facă doar şmecherii şi să direcţioneze “licitaţii” pentru colegii săi de alianţă, care l-au propulsat aici. Câteodată nici forţa baronilor nu este atât de mare pe cât şi-ar dori Macarie Alexandru Moldovan. Mai ales când în spate ai de cărat o povară a unui dosar penal…
Tiberiu Hrihorciuc