În municipiul Cluj-Napoca vor începe două proiecte de infrastructură în 2010: centura Nord, Apahida-Floreşti şi centura Sud, Calea Someşeni- Borhanci. Finalizarea celor 42 de kilometri de autostradă şi a centurii Vâlcele-Apahida rezolvă doar temporar problemele de trafic din judeţul Cluj. Lucrările la segmentul Câmpia Turzii-Gilău vor fi finalizate, iar clujenii vor putea circula pe 52 de kilometri de autostradă în 2010
Problemele de trafic, rezolvate doar temporar
Directorul DRDP Cluj, Ion Pantelimon, consideră că traficul din judeţul Cluj va fi îmbunătăţit doar dacă proiectele de infrastructură vor continua. „Proiectele de anul viitor depind, desigur, de disponibilitatea fondurilor, dar normal ar fi să se continue proiectul Autostrăzii Transilvania şi să terminăm centurile. Noi dăm drumul la trafic, dar asta nu înseamnă că am terminat proiectele de investiţii”, a declarat Pantelimon. Oficialul DRDP Cluj consideră că finalizarea celor 42 de kilometri de autostradă şi a unei porţiuni a centuri Vâlcele-Apahida nu rezolvă decât temporar problemele de trafic din judeţ, iar că viziunea de ansamblu a traficului ar trebui îmbunătăţită cu continuarea proiectelor de infrastructură. „Proiectul centurii de Nord e în fază de studiu de fezabilitate. În cazul în care intră şi el spre a fi aprobat, ar fi normal să îl accepte, însă proiectul rămâne deocamdată la Primăria municipiului Cluj-Napoca. E posibil să ajungă şi acea centură la Ministerul Transportului pentru a-i asigura fonduri. Şi la centura Sud putem începe lucrările. Şi în 2005, când au început lucrările la centura Clujului era un studiu de fezabilitate din 2002 pe care l-am refăcut şi am început în acel an lucrările. După 4-5 luni după care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici şi s-au alocat fondurile au început achiziţiile de terenuri pentru a fi expropriate. Experienţă pentru a dezvolta infrastructura avem. Depinde ce obiective vor fi la nivel de guvern. Anul trecut am avut ca obiectiv principal finalizarea lucrărilor în derulare. E foarte important să termini ce ai început nu să începi în fiecare zi lucrări noi. Centurile oraşului şi continuarea autostrăzii sunt proiectele pe care le avem în minte pentru anul viitor. Tronsonul de 42 de kilometri trebuie continuat pentru că atunci într-adevăr se va simţi în trafic. Acest segment rezolvă problema actuală, dar nu rezolvă problema de ansamblu. Ideea era aceea să se circule de la Bucureşti până la Borş pe autostradă ca să poţi ieşi din ţară pe autostradă. Pentru asta trebuie făcută o strategie pe proiecte a unei autostrăzi. Niciodată nu o să poţi face 415 kilometri dintr-o dată. Am început lucrul deja la segmentul dintre Turda şi Câmpia Turzii, însă lucrările ar trebui să continue către Târgu-Mureş şi către Zalău. Autostrada Transilvania e totuşi cel mai mare proiect care se derulează prin DRDP”, a declarat Ion Pantelimon.
Centura Sud, o prioritate pentru Primărie
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu, susţine că proiectul centurii de Nord nu va începe anul viitor. “Centura de Nord este un proiect care ţine de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, trece prin nordul oraşului şi nu a fost pusă niciodată problema să înceapă anul viitor. Acel proiect nu are decât un studiu de fezabilitate”, consideră Apostu. În ceea ce priveşte centura de Sud a municipiului Cluj-Napoca, oficialii Primăriei susţin că acest proiect va demara anul viitor. “S-ar putea ca lucrările să meargă încet însă s-ar putea să începem anul viitor. Nu există la ora actuală un studiu de fezabilitate. Valoarea acestui proiect nu se ştie, deoarece această estimare nu s-a făcut. A fost făcut planul urbanistic, s-a delimitat traseul centurii. Proiectul nu face legătura între oraşe, ci este un drum care ocoleşte oraşul”, a susţinut primarul municipiului Cluj-Napoca. Edilul consideră că lucrările la centura Vâlcele-Apahida se vor finaliza anul viitor. „În mod normal trebuie să continue lucrările şi la proiectul de centură Cluj- Est şi să se termine anul viitor”, a declarat Apostu.
Tiberiu Hrihorciuc