În municipiul Cluj-Napoca vor începe două proiecte de infrastructură în 2010: centura Nord, Apahida-Floreşti şi centura Sud, Calea Someşeni- Borhanci. Finalizarea celor 42 de kilometri de autostradă şi a centurii Vâlcele-Apahida rezolvă doar temporar problemele de trafic din judeţul Cluj. Lucrările la segmentul Câmpia Turzii-Gilău vor fi finalizate, iar clujenii vor putea circula pe 52 de kilometri de autostradă în 2010

Dacă în anul 2009 principalul obiectiv al Ministerului Transporturilor a fost continuarea proiectelor de infrastructură deja existente, în anul 2010 se va continua dezvoltarea, dar şi se vor demara şi noi proiecte de infrastructură. Obiectivele din anul 2009 sunt foarte aproape de a fi atinse, în judeţul Cluj, respectiv finalizarea celor 42 de kilometri de autostradă dintre Câmpia Turzii şi Gilău şi a centurii Vâlcele-Apahida. În anul 2010, în judeţul Cluj, ar putea demara noi proiecte de centură, care ar ajuta şi mai mult la degongestionarea traficului. Centura de Nord a municipiului Cluj-Napoca este un proiect al cărui studiu de fezabilitate este deja realizat, centura urmând a realiza legătura dintre Apahida şi Floreşti, dar şi cu viitoarele proiecte rezidenţiale dezvoltate de către primărie în parteneriat public-privat, Cartierul Tineretului şi Lomb, dar şi cu cartierul Mănăştur. Traseul centurii are o lungime de 32 de kilometri. Dacă reprezentanţii Primăriei municipiului Cluj-Napoca susţin că nu a fost niciodată vorba ca acest proiect să demareze anul viitor, oficialii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj susţin că lucrările ar putea începe în 2010. Un alt proiect de infrastructură al municipiului Cluj-Napoca este cel al centurii Sud a municipiului Cluj-Napoca care va face legătura dintre Calea Someşeni şi Borhanci. Acest proiect nu are încă un studiu de fezabilitate, însă primarul Sorin Apostu doreşte demararea lucrărilor propriu-zise începând de anul viitor. În ceea ce priveşte începerea acestui proiect în 2010, primarul Sorin Apostu este optimist şi consideră posibilă realizarea acestui obiectiv. În schimb, directorul DRDP Cluj, Ion Pantelimon susţine că proiectul centurii Sud ar putea trece în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru ca acesta să primeacă fonduri de la bugetul de stat.

Problemele de trafic, rezolvate doar temporar

Directorul DRDP Cluj, Ion Pantelimon, consideră că traficul din judeţul Cluj va fi îmbunătăţit doar dacă proiectele de infrastructură vor continua. „Proiectele de anul viitor depind, desigur, de disponibilitatea fondurilor, dar normal ar fi să se continue proiectul Autostrăzii Transilvania şi să terminăm centurile. Noi dăm drumul la trafic, dar asta nu înseamnă că am terminat proiectele de investiţii”, a declarat Pantelimon. Oficialul DRDP Cluj consideră că finalizarea celor 42 de kilometri de autostradă şi a unei porţiuni a centuri Vâlcele-Apahida nu rezolvă decât temporar problemele de trafic din judeţ, iar că viziunea de ansamblu a traficului ar trebui îmbunătăţită cu continuarea proiectelor de infrastructură. „Proiectul centurii de Nord e în fază de studiu de fezabilitate. În cazul în care intră şi el spre a fi aprobat, ar fi normal să îl accepte, însă proiectul rămâne deocamdată la Primăria municipiului Cluj-Napoca. E posibil să ajungă şi acea centură la Ministerul Transportului pentru a-i asigura fonduri. Şi la centura Sud putem începe lucrările. Şi în 2005, când au început lucrările la centura Clujului era un studiu de fezabilitate din 2002 pe care l-am refăcut şi am început în acel an lucrările. După 4-5 luni după care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici şi s-au alocat fondurile au început achiziţiile de terenuri pentru a fi expropriate. Experienţă pentru a dezvolta infrastructura avem. Depinde ce obiective vor fi la nivel de guvern. Anul trecut am avut ca obiectiv principal finalizarea lucrărilor în derulare. E foarte important să termini ce ai început nu să începi în fiecare zi lucrări noi. Centurile oraşului şi continuarea autostrăzii sunt proiectele pe care le avem în minte pentru anul viitor. Tronsonul de 42 de kilometri trebuie continuat pentru că atunci într-adevăr se va simţi în trafic. Acest segment rezolvă problema actuală, dar nu rezolvă problema de ansamblu. Ideea era aceea să se circule de la Bucureşti până la Borş pe autostradă ca să poţi ieşi din ţară pe autostradă. Pentru asta trebuie făcută o strategie pe proiecte a unei autostrăzi. Niciodată nu o să poţi face 415 kilometri dintr-o dată. Am început lucrul deja la segmentul dintre Turda şi Câmpia Turzii, însă lucrările ar trebui să continue către Târgu-Mureş şi către Zalău. Autostrada Transilvania e totuşi cel mai mare proiect care se derulează prin DRDP”, a declarat Ion Pantelimon.

Centura Sud, o prioritate pentru Primărie

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu, susţine că proiectul centurii de Nord nu va începe anul viitor. “Centura de Nord este un proiect care ţine de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, trece prin nordul oraşului şi nu a fost pusă niciodată problema să înceapă anul viitor. Acel proiect nu are decât un studiu de fezabilitate”, consideră Apostu. În ceea ce priveşte centura de Sud a municipiului Cluj-Napoca, oficialii Primăriei susţin că acest proiect va demara anul viitor. “S-ar putea ca lucrările să meargă încet însă s-ar putea să începem anul viitor. Nu există la ora actuală un studiu de fezabilitate. Valoarea acestui proiect nu se ştie, deoarece această estimare nu s-a făcut. A fost făcut planul urbanistic, s-a delimitat traseul centurii. Proiectul nu face legătura între oraşe, ci este un drum care ocoleşte oraşul”, a susţinut primarul municipiului Cluj-Napoca. Edilul consideră că lucrările la centura Vâlcele-Apahida se vor finaliza anul viitor. „În mod normal trebuie să continue lucrările şi la proiectul de centură Cluj- Est şi să se termine anul viitor”, a declarat Apostu.

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.