Centura Vâlcele Apahida a devenit pentru politicienii în căutare de capital de imagine o damă de consumaţie care, din când în când, suferă de bufeuri. Însă este salvată de câte o infuzie de câteva milioane şi “dama” de diamant îşi revine pentru a putea fi pozată la braţul celui care o plăteşte. În spatele milioanelor aruncate pe ocolitoarea Vâlcele Apahida se află Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, Mircea Pop, fostul şef al CNADNR şi proiectantul centurii, Eugen Cecan şi Ion Pantelimon, fostul, respectiv actualul şef al DRDP Cluj.
A venit rândul lui Dan Şova, un tânăr pesedist de viitor, Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, să cocheteze cu centura de diamant. Dacă până acum celor care au transpirat la consolidarea acestui proiect li s-a oferit câte o ladă de bere, Şova, un pic mai elegant decât “fiul de la Răchiţele”, lansează invitaţii la o apă minerală. Şi o anchetă în urma căreia ministrul speră să afle de ce această “cucoană”, cu calea de rulare surpată de câteva ori, a costat cât o “franţuzoaică”.
“Le spun constructorilor, pe lângă lada de bere a lui Boc, au termen de garanţie trei ani de zile, până în noiembrie 2016, le dăm o apă minerală dacă nu se mai surpă o dată. Centura a costat 140 de milioane de euro. Părerea mea este să mergeţi la domnul Boc şi doamna Boagiu şi să-i întrebaţi. Acum s-a terminat centura, începem ancheta, şi eu sunt curios să aflu, şi o să aflu, aşa cum aflu despre toate contractele, vreau să aflu printr-o anchetă făcută la CNADNR şi de ce a durat aşa de mult şi cine a greşit şi de ce a costat atât de mult şi de ce a trebuit inaugurată de două ori de domnul Boc şi refăcută din nou, toate acestea merită aflate. Noi doar îndreptăm dărâmăturile”, a declarat ministrul Şova.
A proiectat, a luat banii şi-a plecat
Pe seama acestei epopeice centuri au apărut zeci de rapoarte, inclusiv făcute de oficiali din cadrul ministerului condus de Şova, sute de articole de presă şi, cu siguranţă, procurorii au cel puţin un dosar la sertar. Însă nu s-au decis ce nume să scrie pe copertă.
Vinovaţii pentru banii aruncaţi în plus pe acest proiect se găsesc în şefii comisiilor din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi şefii care s-au perindat prin structura regională DRDP Cluj. De la punerea lui pe hârtie, proiectul centurii ocolitoare Vâlcele Apahida a pendulat între CNADNR, ca ordonator principal de credite, şi DRDP Cluj ca structură regională care s-a ocupat de mersul şi supravegherea proiectului.
“Capul de afiş” al spectacolului ar putea fi Mircea Pop, care, pe rând, s-a ocupat de proiectarea centurii pe actualul traseu când era în cadrul societăţii DP Consul (firma care a asigurat proiectarea centurii), iar ulterior a fost şeful CNADNR.
Însă, “scânteia” a pornit de la Emil Boc, care a trasat această centură pe un studiu de fezabilitate comandat de Miron Mitrea pe vremea când acesta era ministrul Transporturilor şi PSD-iştii, care conduceau Clujul, îi cereau lui Mitrea să dea bani pentru acest proiect. Studiul de fezabilitate a fost făcut în 2004, adică în faza incipientă a proiectării drumului, iar în 2006 studiul de fezabilitate a fost actualizat şi avizat de CNADNR. Pe lângă proiectanţii de la DP Consult, la această centură au mai lucrat, în calitate de consultanţi, şi firmele Search Corporation şi Primacons Group. În total, valoarea acestor două servicii a costat statul 60 de milioane de lei.
De asemenea, SC DP Consult a câştigat şi contractul pentru evaluarea terenurilor de pe traseul de expropriere unde avea să se construiască centura Vâlcele Apahida. Pentru aceste servicii, SC DP Consult a fost singura participantă la licitaţie şi a avut o ofertă de circa 670.000 de lei. În 2008, tot SC DP Consult a câştigat licitaţia pentru proiectarea centurii de Nord, dată în funcţiune de curând. Pentru acest serviciu, societatea a câştigat 150.000 de euro fără TVA. În acest caz, licitaţia a fost contestată de celelalte societăţi participante, dar într-un final CNADNR a atribuit contractul acestei firme clujene.
Aceşti cecani şi pantelimoni ai DRDP-ului clujean…
Corpul de Control al ministerului a verificat, în perioada 22-24 mai 2012, activitatea direcţiei Cluj a CNADNR, unde director general era Ion Pantelimon, stabilind, printre altele, că reprezentanţii acesteia au decis modificarea traseului variantei de ocolire Vâlcele-Apahida, fără a avea la bază o fundamentare corespunzătoare, în condiţiile în care proiectul tehnic şi indicatorii tehnico-economici erau deja aprobaţi printr-o HG din 2006, şi au acceptat ca unul dintre cei doi antreprenori să renunţe la executarea lucrărilor aferente unui sector de drum, care avea probleme geologice.
Totodată, Corpul de Control al ministerului a mai stabilit că regionala a urmărit în mod defectuos derularea contractelor încheiate pentru realizarea investiţiei, ceea ce a condus la depăşirea repetată a termenelor de execuţie, şi a organizat o licitaţie neconformă, cu rezultate negative privind durata de execuţie a lucrărilor.
Însă Pantelimon nu trebuie lăsat singur în această problemă. Lângă el poate sta şi actualul director al DRDP Cluj, Eugen Cecan, care a condus Regionala de Drumuri pe parcursul derulării acestui proiect şi care a aprobat majorarea prețului centurii din cauza unei reactualizări a indicilor tehnico-economici.
Surpaţi bine!
Lucrările la centura de ocolire Vâlcele – Apahida, cu o lungime de aproximativ 24 de kilometri, au început în anul 2006. Traficul rutier a fost deschis în 21 octombrie 2011, în prezenţa premierului de la acea dată, Emil Boc, întreaga centură având ca termen de finalizare iunie 2012.
În luna ianuarie a acestui an, mai multe grinzi ale parapetului din beton care asigura consolidarea unui versant de pe centura de ocolire s-au deplasat în urma unei alunecări de teren cauzată de infiltraţiile de apă, astfel că a fost nevoie de noi lucrări.
Acestea urmau să se încheie în vară, dar termenul de finalizare şi de deschidere completă a circulaţiei a fost amânat din nou, pentru luna octombrie, conform DRDP Cluj. Mai mult, a fost semnat şi un nou contract pentru un tronson de trei kilometri, nefinalizat, cu firma Keller, după ce compania maghiară Vegyepszer a intrat în insolvenţă.
Pe tronsonul trei al centurii de ocolire Vâlcele – Apahida au mai fost înregistrate de-a lungul timpului alunecări de teren în urma infiltraţiilor de apă din cauza solului lutos, acestea impunând lucrări de consolidare care au dus la înregistrarea unor costuri suplimentare.
Răzvan Robu
Controlul, desfășurat în perioada 22 – 24.05.2012, a avut ca obiectiv verificare derulării contractelor încheiate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Cluj, pentru realizarea obiectivului de investiţii „Varianta de ocolire Cluj – Est”. În urma verificărilor efectuate s-au constatat grave probleme manageriale, constând în luarea unor decizii controversate referitoare la derularea investiției menționate.
Astfel conducerea DRDP Cluj:
– a decis modificarea traseului variantei de ocolire Cluj – Est, fără a avea la bază o fundamentare corespunzătoare, în condițiile în care proiectul tehnic și indicatorii tehnico-economici erau deja aprobați prin HG nr.506/19.04.2006;
– a acceptat ca unul din cei doi antreprenori ai lucrărilor să renunțe la executarea lucrărilor aferente unui sector de drum, care avea probleme geologice;
– a organizat o procedură de atribuire neconformă, cu rezultate negative privind durata de execuție a lucrărilor. Organizarea procedurii a fost contestată la CNSC, iar acesta a dat câștig de cauză contestatarului.
– a urmărit în mod defectuos derularea contractelor încheiate pentru realizarea investiției, ceea ce a condus la depăsirea repetată a termenelor de execuție.
Persoane direct implicate in implementarea proiectului
1. Ing. Mircea Pop – actionar al societatii S.C. D.P. CONSULT S.A. CLUJ – NAPOCA – Proiectantul lucrarii – numit in iunie 2012 Director General Adjunct CNADNR – din septembrie 2012 Director General CNADNR cu preluare de atributii pana in septembrie 2013
2. Ing. Ioan PANTELIMON – Director DRDP Cluj :APRILIE 2005 – MAI 2007, IANUARIE 2009 – IUNIE 2012 – de profesia inginer mecanic
3. Ing. Eugen CECAN – Director DRDP Cluj : MAI 2007 – IANUARIE 2009, IUNIE 2012 – PREZENT – de profesie inginer mecanic
4. Ing. Teodor Gorcea – Director Adjunct DRDP Cluj – de profesie inginer constructii cai ferate, drumurisi poduri
5. Ing. Violeta Alexa – Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer constructii civile
6. Ing. Ambrozie Fodor – Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie ofiter
7. Ing. Florin Alexa – fost Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer constructii civile, singurul care a fost schimbat din functie
Concluzie: implementarea acestui proiect complex a fost facuta de persoane care au doar notiuni elementare despre lucrari de drumuri
Sectorul km 4+575 – km 6+982 pe care s-au montat parapeti care nu respecta reglementarile tehnice
Povestea Variantei de diamant continua deoarece specialisti din cadrul DRDP Cluj care au manegeriat acest proiect (Ing. Eugen CECAN – Director DRDP Cluj :– de profesie inginer mecanic, Ing. Teodor Gorcea – Director Adjunct DRDP Cluj – de profesie inginer constructii cai ferate, drumurisi poduri, Ing. Violeta Alexa – Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer constructii civile, Ing. Ambrozie Fodor – Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie ofiter, Ing. Florin Alexa – fost Sef Serviciu DRDP Cluj – de profesie inginer constructii civile) care au permis antreprenorului sa monteze parapet directional care nu respecta reglementarile in vigoare nu au avut curajul sa amane darea in circulatie, profitand si de faptul ca d-nul Sova si d-nul Narcis Neaga nu sunt de profesie ingineri consructori de drumuri si poduri au acceptat darea in circulatie cu repercusiuni foarte grave asupra sigurantei circulatiei, avand in vedere ca in urma unui posibil eveniment rutier CNADNR ar putea plati daune foarte mari(vezi cazul recent in care compania a fost obligata sa plateasca daune de 1 milion de euro).