Proiectul de reformă administrativă a României, prin înlocuirea actualelor judeţe cu formaţiuni mai mari, regiunile, capabile să absoarbă fonduri de dezvoltare mai consistente, este pe cale de concretizare.
Conducerea Consiliului de Dezvoltare Regională de Nord-Vest a decis să iniţieze un proiect legislativ de regionalizare a României, conform cotidianului România liberă. Consiliul este dominat de preşedinţii consiliilor judeţene Cluj, Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Bihor, Satu Mare şi Maramureş.
Politicienii chestionaţi de Gazeta de Cluj au declarat că susţin un astfel de proiect de reformare a statului român.
Dezbaterea naţională asupra regionalizării României a debutat timid, în toamna anului 1998, când jurnalistul Sabin Gherman a publicat în cotidianul Monitorul de Cluj un pamflet întitulat “M-am săturat de România”.
Tema reformării statului roman, preluată şi de grupul “Provincia”, care reunea intelectuali şi jurnalişti ardeleni, întâmpinată iniţial cu ostilitate de toate partidele politice, a trecut de la etapa “romantică”, în care ardelenii doreau separarea din motive ce ţin de o pretinsă superioritate civică, la etapa pragmatică: necesitatea accesării fondurilor europene. Iniţiatorii proiectului vizează controlul fondurilor europene pentru dezvoltare regională. Astfel, preşedinţii Consiliilor Judeţene, membri ai PSD, PDL, UDMR şi PNL, au căzut de acord asupra promovării unui asemenea proiect legislativ, în ciuda divergenţelor politice dintre ei, conform cotidianului România liberă. Sursa citată completează că parlamentarii din cele şase judeţe ar urma să promoveze proiectul în cadrul procedurii de revizuire a Constituţiei, care va fi iniţiat de preşedintele Traian Băsescu, după adoptarea referendumului pentru Parlament unicameral.
Bani europeni pentru transport, educaţie şi servicii sociale
Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Vest nu şi-a propus să promoveze o viziune proprie asupra regionalizării, asupra competenţelor şi modelelor care ar putea fi aplicate. În schimb, putem informa publicul asupra intenţiei noastre de a deschide un nou subiect pe agenda publică naţională, regională şi locală – cel legat de regionalizare, a explicat pentru Gazeta de Cluj Lia Valendorfean, expert relaţii publice în cadrul ADR Nord-Vest. În contextul pregătirii perioadei de programare 2014-2020, se estimează că, complexitatea implementării Programului Operaţional Regional şi dimensiunea acestuia vor creşte faţă de perioada 2007-2013, bineînţeles în funcţie de deciziile politice la nivelul Uniunii Europene – adică de politica de coeziune economică şi socială.
„Agenţia de Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Vest şi-a stabilit ca deziderat, în acest context, creşterea alocării financiare pentru Regiunea Transilvania de Nord”, a completat Valendorfean. „Principiul subsidiarităţii trebuie să înceapă să fie perceput şi altfel de către opinia publică, în sensul în care poţi interveni în anumite politici în momentul în care un nivel administrativ nu reuşeşte să-şi atingă obiectivele prin eforturi proprii. Acesta din urmă este motivul pentru care prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 se finanţează acum domenii ca infrastructura de transport, educaţia, serviciile sociale sau turismul. ADR Nord-Vest este preocupată în ceea ce priveşte implicarea cetăţenilor în definirea acestor soluţii, acesta fiind unul dintre motivele principale ale acţiunii noastre vizavi de regionalizare, discutată şi aprobată în unanimitate de Consiliul de Dezvoltare Regională (CDR) Nord-Vest din 10 decembrie 2009”, a conchis expertul.
Opt regiuni sunt prea puţine
Senatorul PNL de Cluj Marius Nicoară a declarat pentru Gazeta de Cluj că regionalizarea României, ca aplicare a politicilor europeane, este necesară întrucât astfel “se unesc eforturile comunităţilor locale în direcţia unei mai consistente coeziuni economice, prin demararea unor proiecte de investiţii mai mari şi mai bine articulate, fapt care, printre altele, conduce la o mai eficientă sprijinire a zonelor mai sărace din fiecare regiune”. Nicoară este de părere însă că o reîmpărţire teritorială a României aplicată strict pe cele opt regiuni de dezvoltare existente nu este eficientă. “Studii efectuate în acest sens la Bruxelles conchid că dimensiunile României impun împărţirea acesteia în 10 sau 12 regiuni, nu în 8 cum sunt acum”, a explicat senatorul.
Actualele regiuni de dezvoltare, înfiinţate doar de ochii UE
Deputatul independent de Cluj Vasile Soporan (fost PSD) a explicat pentru Gazeta de Cluj că actualele regiuni de dezvoltare, care “nu au nici un rol administrativ. Sunt structuri forţate, înfiinţate la vremea respectivă doar la solicitarea Uniunii Europene”. Soporan a amintit, din fostul lagăr socialist, exemplul Poloniei, care, în 1996, a trecut de la o structură de 59 de voievodate (echivalentul judeţelor româneşti) la una mai suplă, cu doar 16 astfel de formaţiuni administrative. „În primul rând, ar fi necesară o dezbatere la nivel naţional pe această temă, pentru a stabili clar şi neechivoc competenţele fiecărei structuri administrative: locale, regionale şi centrale. Pe urmă, este necesară o nouă lege a finanţelor publice locale, pentru că trebuie asigurate şi resursele de funcţionare ale regiunilor”, a explicat Soporan.
Deputatul PDL de Cluj Daniel Buda este de părere că încă nu se poate vorbi de desfiinţarea actualelor judeţe şi înlocuirea lui cu regiuni, pentru că aceasta „ar implica modificarea Constituţiei, ceea ce reprezintă un proces laborios, de durată”. În viziunea sa, soluţia regionalizării ar consta, la acest moment, în „lărgirea competenţelor actualelor agenţii de dezvoltare”.
Regionalizarea nu înseamnă separatism
Responsabil cu redactarea proiectului legislativ prin care regiunile ar urma să capete identitate administrativă şi politică a fost desemnat directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Claudiu Coşier, afirmă România liberă. "Cred că putem să prindem acest moment favorabil, în care legea fundamentală a statului va fi oricum revizuită. De asemenea, cred că societatea romanească a evoluat suficient de mult încat nimeni să nu se
mai teamă că regionalizarea ar însemna separatism”, a spus directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala de Nord-Vest, conform sursei citate. Potrivit lui Claudiu Coşier, efectul practic al adoptarii regionalizării ar fi creşterea semnificativa a valorii fondurilor structurale care sunt administrate de regiunile de dezvoltare. În prezent, acestea administrează circa 18 la sută din cele 19,6 miliarde de euro destinate României drept fonduri structurale. După adoptarea regionalizării, procentul fondurilor europene administrat de către regiuni ar putea creşte până la minimum 40 la sută din total. Astfel, în intervalul 2014-2020, regiunile ar putea administra direct cel puţin opt miliarde de euro.
Dorin Petrişor
Prima moate istorica a Romaniei a fost sub M.Viteazu.A doua Mmoartea istorica a fost in 1918. in ambele cazuri, cauza a fost ORTODOXIA. A treia moarte istorica a Romaniei tot din motive religioase va murii va fi rupta in ortodocsi,greco-catolici, protestanti si neopro-testanti. Impartirea Regiunile vor fi Catoane sau federatii precum elvetia si germania, este bine asa, un lucru intelept sa se ter-mine o data cu lenea, saracia, hotia minciuna a moldovenilor si a muntenilor ortodocsi, impotriva ardelenilor, greco-catolic a catolicilor, a luteranilor, a reformatior,al neoprotestantiloe care se extind in toata tara, este un lucru bun pentru viitorul acestui neam,nu de alta dar s-ai detroneze pe ai nostii ierarhi, ca prea se impauneaza mai ceva decat regii si imparat.Regii catolici
protestan-ti si neoprotestan au lasat cultura, civilizate, buna starea.in urm lor Imparatii BOR Patriarhii intronati,nu (inscau-nati) a lasat saracie si inapoIer. Odata cu regionizarea le va cade din galoane preotimii noastre, Ma referi la preotimea imbuibat nu la preotii saraci care se sacrifica pentru Cristos, pentru comunitate cinse acestora. COBORAT CU PICIOARE PE PAMANT SF. PARINTI AI BISERICI MELE ORTODOXE.
mincati rahat betivi ardeleni.Vedeti-va de treaba ca ardealul a fost eliberat in 1944 tot de munteni ca altfel si acum erati slugi.Altceva decit ciobani care muncati mamaliga cu ceapa si beti in nestire palinca mai stiti?
mamaliga cu ceapa minca curva aia de ma-ta…de ragatean prost,nu vezi ca-ti creste iarba din opinci, prostu’ dracului, mitic imputit si neam de hoti! ce pula mea ati „eliberat”, descultii dracu’ de paduchiosi…in ’44 nici nu ati intrat in Ardeal, ca va impuscau rusii ca pe caini. mai invata istorie paduchiosule ce esti…
-parlament regional este musai, altfel nu este regionalizare.
-transilvănenii doresc regionalizare pentru că în istorie Transilvania a avut aproape 1000 de ani autonomie (vezi voievozii,principii Transilvaniei, dieta de la cluj etc.).Doar din 1867 Transilvania nu mai are autonomie. Transilvania a fost pe rând voievodat, principat şi mare principat.
-la regăţeni le este frică de regionalizare pentru ca acest lucru sa nu fie un prim pas spre independenţa Transilvaniei. Regăţenii ştiu bine că Transilvania le-a fost făcută cadou după primul război mondial. Nu au atacat niciodată în acest război şi nu au câştigat nici o bătălie. După luptele de la Mărăşeşti, Mărăşti şi Oituz, când austro-ungarii vroiau să atace din nou, regăţenii au cerut pace. A urmat pacea de la Buftea. În istorie acest caz este unic. Noroc orb,să nu ataci nicio dată, să nu câştigi nicio bătălie, dar să câştigi războiul şi să-ţi dublezi teritoriul.
cate castele are moldova? raspuns niciunul.Cate castele are dobrogea?niciunul.Cate castele are oltenia?niciunul.Cate castele are muntenia? unul facut de un neamt carol I.Cate castele are transilvania si banatul? sute de acea votam altfel
Impartire pe regiuni istorice , nu pe reuniuni de judete infintate in ’68.