Primăria Cluj-Napoca a lansat la mijlocul lunii martie un proces de achiziţie pentru servicii de audit privind proiectele care vor fi finanţate prin contractul de colaborare cu statul elveţian. Este vorba despre achiziţia de autobuze electrice, reabilitarea termică a şcolilor şi extinderea iluminatului public.

 

”Prestarea de servicii de auditare şi de verificare a cheltuielilor aferente Acordului de asistenţă prin intermediul Facilităţii de Pregătire a Proiectului pentru proiectele: Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu doua staţii de încărcare/alimentare, Reabilitarea termică a unităţilor preuniversitare din Cluj-Napoca şi Modernizarea şi extinderea reţelei de iluminat public şi modernizarea sistemului de iluminat  în două clădiri ale primăriei folosind tehnologie LED” a fost scoasă la mezat pe 13 martie 2014, pentru un preţ estimat de 20.000 de lei.

Singura ofertă primită a fost şi cea câştigătoare, de 5.920 de lei, destul de mică, comparativ cu valoarea estimată. SC Finaudit Assist SRL, firma care şi-a adjudecat contractul, este din Bacău, şi a avut în 2012 o cifră de afaceri de 129.430 de lei, deşi a avut 0 angajaţi. În 2011, cu un singur angajat, a făcut jumătate din această sumă. Societatea condusă de Mihaela Elena Iancu a mai realizat audituri şi pentru instanţele de judecată şi este membră în clubul de afaceri al BT, având drept obiect de activitate activităţile de contabilitate şi audit financiar şi consultanţa în domeniul fiscal.

 

Pentru ce dau bani elveţienii

Municipiul Cluj-Napoca a fost selectat alături de Suceava, Arad şi Braşov pentru a beneficia de această finanţare, pe baza unui contract al Guvernului român încheiat cu statul elveţian. Finanţarea va fi pe model european, 85% din partea guvernului Elveţiei şi 15% de la bugetul local. Guvernul a stabilit, prin urmare, o comisie de evaluare care să decidă care sunt cele mai bune proiecte depuse de municipalităţi. Exista mai multe domenii din care aceste proiecte au fost gândite, printre care reabilitarea termică a clădirilor, termoficarea, iluminatul public stradal şi transportul urban ecologic.

Potrivit acordului încheiat cu Ministerul de Finanţe, care a fost delegat să coordoneze acest program, municipalităţile trebuie să selecteze un specialist atestat care să monitorizeze şi să ofere consultanţă de specialitate pentru scrierea proiectelor. Astfel că în vara lui 2007 s-a angajat un astfel de specialist.

„Licitaţia a fost câştigată de Seva Grup şi Brands Energy, dar au mai fost oferte. Criteriul câştigării a fost preţul cel mai bun. Pe 11 iulie am anunţat câştigătorul, urmează o perioadă pentru contestaţii, iar daca nu vor fi contestaţii, putem trece la pregătirea proiectelor, care trebuie depuse la minister”, a arătat Emil Boc în 2012. Practic, actualul audit verifică şi dacă acordul de asistenţă pentru pregătirea contractelor semnate cu aceştia a fost respectat.

 

”Să nu se răstoarne clădirile pe copii”

Până la urmă, cele trei proiecte câştigătoare au fost achiziţionarea de autobuze verzi, reabilitarea termică a clădirilor publice, şcoli şi grădiniţe, dar şi extinderea iluminatului public.

„Prioritatea municipiului este să nu se răstoarne clădirile pe copii”, a spus primarul, întrebat ce va face municipalitatea cu banii acordaţi. Este vorba de o suma totala de 31 de milioane de euro, care sunt împărţiţi între oraşele eligibile, în funcţie de proiectele depuse.

Primăria Cluj-Napoca a mai inclus pe lista proiectelor propuse şi instalarea unor panouri solare pentru centralele termice ale Regiei Autonome de Termoficare, reabilitarea unor staţii de transport în comun şi dotarea lor cu instalaţii de iluminat bazate pe panouri solare.

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat în urmă cu un an că municipalitatea va achiziţiona un număr de 10 sau 15 autobuze electrice pentru transportul în comun, iar pentru realizarea acestui proiect verde se aşteaptă aprobarea de la Ministerul de Finanţe.

Fostul primar al municipiului Cluj-Napoca Radu Moisin a semnat, în martie 2012, la Bucureşti, acordul privind asistenţa financiară acordată mai multor municipalităţi din ţară în cadrul unui program cu finanţare nerambursabilă din partea Guvernului Elveţiei, prin care pot fi depuse diferite proiecte.

 

Călătorim la ”verde”

„Achiziţia se va face în cadrul programului de cooperare româno-elveţiană. Proiectul este susţinut financiar de Guvernul Elveţiei, după modelul fondurilor europene, cu cofinanţare din partea bugetului local, de 10-15%. Ministerul român de Finanţe urmează să dea aprobarea finală. Preţul unui autobuz va rezulta din licitaţie”, a spus primarul. Investiţia îşi propune să promoveze transportul public ecologic, costul unui autobuz fiind între 300.000 şi 500.000 de euro, a anunţat Emil Boc.

Emil Boc este convins că modelul de transport de la Cluj-Napoca va fi preluat şi de alte administraţii din România, pentru că autobuze electrice poluează puţin şi pot folosi energie din surse regenerabile. „În principiu, am primit acordul de finanţare şi aşteptăm ca Ministerul de Finanţe să dea aprobarea finală. Sper ca acest model de la Cluj-Napoca să fie preluat şi de alte administraţii locale din România pentru că răspunde nevoilor de mediu, de consumuri reduse, nepoluante. Sper că aceste autobuze, care vor face parte din parcul auto al RATUC, să le avem anul viitor în circulaţie pe străzile Clujului”, a spus Boc.

 

Obiectul contractului

Primăria Cluj-Napoca plăteşte pentru ”un raport de audit financiar privind verificarea cheltuielilor efectuate în cadrul activităţilor derulate prin Acord, dar şi o scrisoare de management care cuprinde deficienţele materiale detectate în sistemele de control intern şi contabilitate ale U.A.T. (unitate administrativ-teritorială, n. red.) Municipiul Cluj-Napoca şi recomandări de eficientizare a managementului financiar pentru activităţile derulate prin Acord de către U.A.T. Municipiul Cluj-Napoca”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.