Anchetele în cadrul cărora au avut loc și percheziții la Depoul CFR Cluj ar putea dezvălui o afacere care a fost gândită în urmă cu câțiva ani cu scopul ca o parte dintre afaceriștii care au business-uri în cadrul transporturilor de marfă să pună mâna pe infrastructura CFR. Anchetele respective au legătură cu Grupul Feroviar Român, o afacere din suveica SC Grampet, unde artizanii sunt Gruia Stoica și Vasile Didilă. Ancheta aceasta vine și în contextul în care miliardarul care a avut legături cu aceste afaceri, Cristi Burci, a anunțat că dorește să preia grupul media al lui Dan Voiculescu.

 

În România, ca și în sudul Italiei, afacerile anchetate de polițiștii anticorupție par ca o hidră cu zeci de capete. Din aceste motive, de multe ori, un dosar de corupție trimis în judecată abia dacă zgârie rețeaua care stă în spatele faptelor.

Spre exemplu, ancheta DNA la sediul depoului CFR Cluj, coroborată cu celelalte percheziții din câteva județe (București, Timiș, Cluj, Brașov, Sibiu, Argeș, Prahova, Arad, Suceava, Galați, Iași și Constanța) și cele de la domiciliul Președintelui Consiliului Judeţean (CJ) Timiș, Titu Bojin, este o piesă dintr-un puzzle care arată cum se vinde infrastructura CFR bucată cu bucată. De asemenea, această anchetă apare la scurt timp după ce câțiva afaceriști care gravitau în acest business au fost luați la întrebări de procurori. Unii au ”scăpat păsărica” și… hop ancheta! Mai ales că, practic, anchetele DNA într-un domeniu de nișă, cum sunt transporturile pe calea ferată nu fac decât să suprime o parte din concurență.

 

Firimituri din afacerea mare

Gruia Stoica și Vasile Didilă sunt acționari în cadrul SC Grampet, o ”suveică” care include majoritatea acționariatului din cadrul firmei GRUP FEROVIAR ROM N SA. Această societate este deținută, în părți egale de SC Grampet și Vasile Didilă. Aceste două persoane controlează o bună parte din afacerile care au legătură cu transportul feroviar.

În ancheta DNA care a fost făcută publică săptămâna trecută, a fost prins și un contract gestionat de Depourile CFR Cluj. Conform datelor judiciare, ”în cursul lunii iulie 2014, Gavriş Teodor Alexandru, Director Tracţiune în cadrul S.N.C.F.R. CFR Călători S.A. l-a determinat pe şeful S.N.T.F.C. – Depoul Cluj să îşi exercite în mod defectuos atribuţiile de serviciu în scopul atribuirii către S.C. ECOMET WEST S.R.L., prin fraudarea procedurilor de achiziţie publică, a unui contract de furnizare produse, producând o pagubă în bugetul persoanei juridice achizitoare, în cuantum de 24.747,65 lei”. Firma Ecomet West este deținută de Marius Didilă.

De asemenea, schema în care a fost prins șeful CJ Timiș, Titu Bojin, implică obligarea mai multor autorități locale din Timiș să încheie contracte cu SC Ecomet West. de asemenea, o schemă similară funcționa și în cadrul CFR, prin intermediul depourilor, printre care se înscrie și cel din Cluj Napoca.

 

Burci a tors șinele CFR-ului

Conform unor surse judiciare, afacerea anchetată acum de DNA are fire care duc spre o afacere pe care Cristi Burci a început-o în 2007. Atunci, conducerea CFR Marfa a decis înfiinţarea unor societăţi mixte cu ajutorul cărora să repare/modernizeze vagoanele învechite pentru ca ulterior acestea să poata fi închiriate.

A apărut SC Rolling Stock Company SA , cu un capital social subscris de 397.620.000 de lei, iar potrivit Registrului Comertului, acţionarii erau  CFR MARFĂ (41,9999%), Grup Feroviar Român (39,998%), Raiffeisen Bank (17,9971%) şi două persoane fizice, Viorel Negruţ (0,0025%) şi  Vasile Didila (0,0025%). După câteva luni, CFR Marfă a emis un anunţ de asociere cu două societăţii controlate de Cristi Burci. SC Servtrans Invest şi International Railway Systems (IRS).

Apoi, prin IRS, Burci a preluat afacerile pe Europa a concernului american “American Trinity Industries”, unul dintre cei mai mari producători de vagoane de marfă din  Statele Unite.

Sertrans Invest a reprezentat baza de la care Cristian Burci a construit ulterior un adevărat imperiu în domeniul feroviar; Romvag Caracal sau MEVA Drobeta Turnu Severin sunt doar câteva din societăţile mai cunoscute din sistem, care au ajuns sub controlul lui Burci. Perla coroanei din grupul de firme al magnatului este reprezentată de International Railway Systems, societate înregistrată în Luxemburg cu care Cristian Burci a preluat afacerile din Europa ale concernului American Trinity Industries, un important producător de vagoane de marfa din SUA. Grupul lui Burci, IRS deţine fabricile de vagoane de marfă Astra Arad, Meva Turnu-Severin şi Romvag Caracal. O altă afacere extrem de profitabilă pe care Burci a reuşit să o încheie cu Căile Ferate Române pe vremea ministrului Mitrea este cea a ierbicidării căilor de transport feroviar. La modul concret, între 2003-2004, Burci a primit prin intermediul Protan SA peste 600 de miliarde lei vechi în urma încheierii cu SN CFR SA a unor contracte de ierbicidare.

 

Uioreanu a primit un plic de la fratele lui Gruia Stoica

Conform declarațiilor lui Răzvan Pop, sursa procurorilor din Dosarul Uioreanu, fostul șef al CJ Cluj se cunoștea destul de bine cu Gruia Stoica, prin intermediul fratelui lui. ”Tot în acea perioadă de la finele lunii mai 2012, tot la sediul partidului, a venit în vizită la Uioreanu Horea fratele lui Gruia Stoica. Știu că cei doi au stat la discuții în curtea imobilului, iar la final Uioreanu m-a chemat și pe mine și m-a rugat să-l însoțesc pe domnul respectiv la o discuție. Am plecat pe loc împreună cu acesta, ne-am urcat amândoi în mașina mea și i-am spus că vom merge la un local din apropiere. Individul a scos de la buzunarul de la haină un plic mai gros, pe care l-a lăsat între scaunele din față, la consola centrală a mașinii, după care a ieșit din mașină fără să spună nimic. Am fost uimit de ce se întâmplă, am luat plicul și am constatat că acesta conține suma de 50.000 de euro în bancnote de 500 euro (pentru că am numărat banii) am luat banii și i-am dus la sediu unde i-am spus președintelui ce s-a întâmplat și că domnul respectiv a lăsat suma de 50.000 de euro. Uioreanu nu a fost mirat deloc, spre deosebire de mine, și mi-a spus să gestionez banii pentru cheltuielile de campanie, așa cum îmi va dispune el concret. Precizez că nu cunoșteam persoana care a venit la Uioreanu la sediu în vizită, nu-l mai văzusem anterior niciodată, însă, întâmplător la sediu se afla numita Varga Dana, consilier la cabinetul unui ministru și fiica lui Rudi Varga din Gilău, care mi-a spus că tipul respectiv este fratele lui Gruia Stoica. De altfel, când s-au vizitat la sediul partidului în acea zi, Varga Dana și fratele lui Gruia Stoica s-au îmbrățișat, deci se cunoșteau foarte bine. M-am ocupat de campanie până la final perioadă în care am mai primit sume de bani – contribuții ale membrilor de partid sau ale unor simpatizanți, bani pe care i-am cheltuit, sens în care am ținut o evidență relativ precisă pe calculatorul meu personal”, arată una dintre declarațiile lui Răzvan Pop.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.