În administrația clujeană condusă de Emil Boc este o degringoladă totală. Pe de o parte, au apărut informații conform cărora DNA-ul și inspectorii DLAF controlează firmele și administrația locală implicate în implementarea sistemului e-ticketing. Pe de altă parte, reprezentanții municipalității spun că verificările respective au loc doar la societatea brașoveană care a câștigat licitația pentru e-ticketing, SC CS Vision. Însă, până la urmă, problema este una simplă: Primăria Cluj Napoca a cerut, prin caietul de sarcini al licitației, o serie de produse specifice, iar firma CS Vision a livrat cu totul altceva.
”La Primăria Cluj Napoca nu au avut loc controale de la DLAF sau DNA în legătură cu sistemul e-ticketing. Problemele sunt la societatea care a câștigat licitația. Este vorba de o serie de falsuri cu care noi nu avem nimic de-a face”, explică un reprezentant al biroului de relații cu presa din cadrul municipalității clujene.
”În prezent, DLAF nu efectuează controale la entităţile la care faceţi referire, în legătură cu gestionarea, obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi a celor de cofinanţare aferente, în proiectele menţionate de dumneavoastră”, arată reprezentanții DLAF.
”Cele 240 de validatoare , instalate de CS Vision pe cele 40 de autobuze „mov” Solaris, nu sunt conforme cu cerințele OBLIGATORII din Documentația de atribuire aferentă Sistemului de Ticketing : „Lucrări pentru modernizarea și extinderea sistemului de transport în comun în zona metropolitană Cluj-etapa I”.
Validatoarele instalate de CS Vision validează bilete pe suport de hârtie termică. Vă menționez că validatoarele dotate cu imprimanta termică sunt mai ieftine decât cele dotate cu imprimantă matricială ce pot valida bilete pe hârtie offset (hârtie normală).
În proiectul tehnic din documentația de atribuire a Contractului „Lucrări pentru modernizarea și extinderea sistemului de transport în comun în zona metropolitană Cluj-etapa I” este menționat în CLAR că validatoarele ce se vor monta pe vehiculele CTP Cluj Napoca vor valida bilete de hârtie offset (hârtie normală), nu TERMICĂ:
„În fiecare vehicul vor fi instalate câte un calculator de bord, antenă pentru GPS şi comunicaţii radio, precum şi un validator dual: carduri contactless + bilete hârtie. Validatorul va asigura validarea biletelor de hârtie actuale, fără a necesita modificarea acestora”
În luna ianuarie, D-l Neag și D-l Boc au făcut o mică „scenetă”, un filmuleț în care Primarul a fost întâmpinat de Neag cu un bilet, pe care să-l poată folosi pentru a circula cu noile autobuze. Cu acest prilej, edilul a aflat că cele pe care le avea achiziționate de anul trecut nu mai sunt valabile. Săracul Domn Primar Boc era însă în deplină legalitate cu biletul (pe suport de hârtie normală) de anul trecut…. Ilegală a fost instalarea validatoarelor (dotate cu imprimantă termică) de către CS Vision precum și acceptarea acestui fapt de către angajații Primăriei Cluj și CTP Cluj Napoca”, explică unul dintre reprezentanții firmei care a reclamat acest contract.
Practic, CS Vision a implementat cu totul altceva decât era trecut în caietul de sarcini cu care a câștigat licitația.
Bani de bilete pentru papagali
Proiectul care a ridicat aceste probleme este realizat de asocierea firmelor Ramb Sistem cu CS Vision din Braşov, care ar trebui să implementeze un proiect finanţat, parţial, din fonduri europene care presupune instalarea unor automate de bilete pentru transportul în comun. După ce, iniţial, rezultatul licitaţiei a fost contestat de celelalte firme participante, primăria s-a judecat pentru ca rezultatul să fie acelaşi. Patronul firmelor, Răzvan Bagiu, a mai câştigat tot de primăria clujeană şi contractul “îngheţat” al realizării unui proiect urbanistic pentru realizarea unor piste şi staţii pentru biciclete.
“Proiectul Modernizarea şi extinderea sistemului de transport public în comun în zona metropolitană Cluj – etapa 1, în valoare totală de 39.967.064,92 de lei, din care 27.567.165,65 de lei reprezintă finanţare nerambursabilă, are ca obiectiv general reabilitarea infrastructurii de transport public şi îmbunătăţirea serviciilor de transport în comun în municipiul Cluj-Napoca. Proiectul constă în modernizarea a 1.130 mp de spaţii publice şi a 87 de staţii de transport public şi un sistem automat de eliberare a legitimaţiilor de călătorie. Durata de implementare de proiectului este 20 de luni”, arată prezentarea proiectului.
De asemenea, vor dispărea şi actualele abonamente de linie şi se vor introduce abonamente cu cardul, cu un număr maxim de călătorii dus-întors. Abonamentul este de 60 de călătorii, iar preţul se va stabili după implementarea sistemului. Totul se va face cu cardul electronic care se va putea încărca şi consuma după cum doreşte orice posesor. 70-80% dintre cele 84 de puncte de eliberare a biletelor care există în municipiu vor fi desfiinţate şi doar la periferie se vor păstra chioşcuri deservite de personal.
Cine l-a păzit pe Băse, are grijă şi de Boc
Acest proiect a fost atribuit unui grup de firme controlat de PDL-işti. Este vorba de Răzvan Bagiu, om de afaceri braşovean, cunoscut mai mult pentru activitatea lui din domeniul IT (prin intermediul firmei CS Vision), decât cel al construcţiilor. Însă, societatea VIACOR are marele atuu de a fi cunoscută pentru “apropierea” de fostul SPP-ist Cristian Nedelcu, unul dintre membrii de bază ai democraţilor. Pe lângă faptul că timp de 10 ani a făcut parte din Serviciul de Pază şi Protecţie al lui Băsescu, Nedelcu este cadru militar în rezervă şi cavaler de onoare la nunta lui Vlad Stolojan, fiul lui Theodor Stolojan. De asemenea, numele lui a fost asociat de câteva ori cu cel a lui Liviu Luca, “locotenentul” lui Sorin Ovidiu Vântu. Pentru că relaţiile evoluează, Nedelcu a fost consilier la cabinetul lui Blaga, ulterior a fost numit consilier clasa I la ANOFM, pentru ca apoi ascensiunea lui profesională să facă o oprire la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, unde a lucrat ca secretar general adjunct. După această scurtă oprire, Cristian Nedelcu a trecut cu fluturaşul de salariu pe la Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, unde a încasat bani de la stat pentru munca intitulată “secretar general” la această instituţie.
Investiţia de circa 21 de milioane de lei presupune modernizarea a 87 de staţii de transport în comun şi amenajarea a 61 de automate pentru legitimaţiile de călătorie, 74 de panouri de afişaj cu informaţii despre circulaţia mijloacelor de transport în comun. În mod normal investiţia ar fi trebuit finalizată anul trecut.