Deși primarul Emil Boc se va lăuda cu un proiect cu finanțare obținut din afara țării pentru a achiziționa autobuze electrice, la o privire mai aprofundată observăm că primăria a mai cheltuit în  iarnă vreo 150 de milioane de lei pentru stații diesel iar acum va cheltui pentru stații electrice.

 

Consiliul Local al municipiului a aprobat săptămâna trecută două proiecte de hotărâre prin care își dădeau acordul la demararea acțiunii de achiziționarea unor autobuze ce funcționează pe  bază de energie electrică și  implicit amenajarea unor stații de alimentare pentru acestea.

Vorbim de punctele : 43. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico-economice și a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul „înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu stații de încărcare” și 44, Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectulului și a cheltuielilor legate de proiectul „înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu stații de încarcare” de pe ordinea de zi a ultimei ședințe.

Obiectivul proiectelor constă în achiziționarea a 10 autobuze complet  electrice, construirea a trei stații de încărcare rapidă din care două stații se vor construi pentru deservirea zilnică a autobuzelor din două capete ale liniei 30. Autobuzele pe care municipalitatea le va cumpăra sunt echipate cu sisteme de încărcare rapidă pe timpul zilei și încărcare lentă pe timpul nopții la capetele liniilor. Acestea au o autonomie de 50-70 de km și sunt dotate cu sisteme de climatizare și acces pentru persoane cu handicap fizic.

Protrivit motivației din  proiect, implementarea acestui tip de vehicule pentru trasportul în comun va crește confortul călătorilor, va scădea nivelul de poluarea (acestea funcționează cu  emisii de zero poluanți) și  în  special  vor scădea considerabil cheltuielile pentru funcționare.

 

Primul oraș din  România cu un astfel de fond accesat. Boc:„ Elvețienii ne-au ales în special”

Primarul municipiului susține că orașul va fi primul din  România cu un astfel de proiect. De asemenea acesta a precizat că  pentru accesarea de acest fond elvețian au  depus  cereri  mai  multe orașe și că reprezentații străini au considerat că Cluj-Napoca este cel  mai adecvat pentru a câștiga. Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 franci elevețieni, repezentând 33 milioane lei. Contribuția primăriei este de 4,9 milioane lei, repezentînd 15% din totalul cheltuielilor eligibile. Perioada de implementare a proiectului este de 18 luni.

„Cursa pentru  obținerea titlului de Capitală Culturală Europeană ne-a făcut să depășim zona de confort și  să tindem spre mai mult. Sunt foarte fericit să afirm că vom  fi primul  oraș din  România ce va avea autobuze ce funcționează pe bază de curent electric. Nu doar că facem  economii dar și stopăm poluarea. Elvețienii  ne-au ales în  special pentru că  au  considerat că Cluj Napoca merită și se află în continuă dezvoltare. Au  fost mulți pretendenți  la acest proiect și  acest aspect trage un semnal pozitiv că imaginea Clujului este una bună”, a declarat Emil Boc

 

gabriel oniga

Consilierul Social Democrat consideră că achizițiile de transport public se fac haotic

Gabriel Oniga, singurul consiler local ce și-a amintit de investiția făcută de municipalitate la începutul anului a protestat prin a puncta că achizițiile de transport public sunt făcute haotic și duc la pierderi de bani!

„Nu  vreau să fiu înțeles greșit. Transportul comun cu mijloace ce funcționează pe energie electrică reprezintă viitorul. Idea ca și noi să implementăm acest mod mi se pare genială. Faptul că am câștigat fonduri de la elvețieni mă bucură, dar ce mă enervează personal e că se fac achiziții haotice. La planul bugetului pe 2015, mai exact la repartizarea banilor, când ne-au rămas 150 de milioane de lei, CTP ( ex RATUC) a cumpărat de toți banii autobuze diesel. Bineînțeles că m-am opus atunci ideii. Astfel de mijloace de transport sunt foarte consumabile iar în 3, maxim 5 ani, nu  mai sunt  bune  la nimic.  Am  solicitat atunci o  motivare din partea administrateției. Un, de ce 50 de autobuze  și  nu trolee, sau altceva? Acum  ne lăudăm că schimbăm  transportul  de pe diesel  pe  electric. Nu pot să nu mă întreb dacă nu era mai  bine să cumpărăm nu 50 de autobuze diesel ci mai  puține dar care să funcționeze pe curent electric. De exemplu  erau în  plan 11 tramvaie și noi am  cumpărat doar patru. În ritmul haotic prin care achiziţionăm  mijloacele de transport, prădăm  bani. Vorbim de bani  aruncați și încercăm să le vindem, orice mijoc de transport îți pierde 40-50 % din valoare după  un an. Nici dacă le-am vinde să luăm  mai multe autobuze economice tot nu  am ieși în câștig”, a declarat Gabriel Oniga.

 

Până un-alta, s-au aprobat trifele de ticketing ce vor fi implementate în toamnă

Sistemul de ticketing, aşteptat de clujeni mai bine de un an, ar urma să devină funcţional în curând, iar consilierii locali au aprobat, joi, preţurile de călătorie valabile odată cu inaugurarea noilor aparate.

Călătorii îşi vor putea procura tichete pe o anumită durată de timp, iar cel mai ieftin astfel de bilet costă 2 lei şi are o durată de 30 de minute, perioadă în care o persoană poate circula pe orice linie doreşte. Mai jos aveţi lista cu toate variantele de preţ valabile odată cu funcţionarea sistemului modern de eliberare al biletelor:

bilet urban 30 de minute- 2 lei (valabil între prima şi ultima validare)

bilet urban 60 de minute- 4 lei (valabil între prima şi ultima validare)

abonament pe toate liniile. nenominalizat, 24 de ore- 13 lei (valabil de la prima validare)

abonament pentru toate liniile, nenominalizat, 72 de ore- 23 de lei (valabil de la prima validare)

abonament lunar pentru toate liniile, nominalizat, 60 de călătorii- 60 de lei

abonament lunar pentru toate liniile, nominalizat, 120 de călătorii- 84 de lei

În acelaşi timp, cardurile necesare abonamentelor vor costa 3 lei, cele nenominale, şi 5 lei cele nominale, ambele fiind valabile timp de trei ani.

Pe de altă parte, conform unei informări făcute de CTP Cluj-Napoca la începutul acestei luni, în cazul biletelor de 2, respectiv 4 lei „odată realizată ultima validare, clientul poate finaliza călătoria până la capătul liniei, chiar dacă pe timpul deplasării depăşeşte perioada de 30 de minute, respectiv 60 de minute de la prima validare”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.