Cluj-Napoca este Capitala Tineretului în 2015, iar tinerii cer evenimente electronice. Trei mari jucători îşi dispută piaţa organizării de evenimente electronice, fiecare având avantajele şi dezavantajele lor. Untold Festival, organizat de Federaţia Share, a avut cel mai mare număr de participanţi, atrăgând un sfert de milion de participanţi. Electric Castle, organizat de Asociaţia Boiler, împreună cu  ”fratele mai mic” Electric City au oferit o alternativă celor care gustă atât muzica electronică, cât şi soundurile conexe, iar cei de la Alandala Events au venit cu evenimente organizate în clubul Midi, au adus publicului party-urile Alandala şi pregătesc în toamna acestui an festivalul Mioritmic. Problema este că deocamdată colaborarea dintre cei trei organizatori de evenimente este admirabilă, dar lipseşte cu desăvârşire.

 

Cel puţin această colaborare pare unilateral dezvoltată: cei de la Federaţia Share îi ajută pe ceilalţi doi competitori, iar înapoi primesc ignoranţă sau critici. Iar când mai pui la socoteală că pe unii îi ajută chiar şi material îţi dai seama că această concurenţă nu este una tocmai onestă…

 

Misiunea dificilă pentru Capitala Tineretului

Federaţia Share are o misiune dificilă. Organizatorul Capitalei Tineretului trebuie să ducă la bun sfârşit o titulatură câştigată cu greu pentru oraşul Cluj-Napoca. Iar sfârşitul de an nu se anunţă unul cu multe evenimente de mare anvergură. Chiar dacă cei de la Federaţia Share pregătesc numeroase evenimente, cum ar fi cel din cea mai scurtă zi din an, doar Mioritmic mai organizează un eveniment electronic la o scală mai mare. Şi mai sunt micile petreceri organizate de cei de la Alandala Events, intitulate Alandala: Day&Night, la Sala Polivalentă şi cazinoul din parcul central, precum şi By the Lake pe malul lacului Tarniţa. Cele mai mari evenimente electronice din judeţul Cluj au fost Untold Festival, care a strâns aproximativ 250.000 de participanţi şi Electric Castle, care a adunat 100.000 de festivalieri. La sfârşitul articolului puteţi vedea şi ce spun doi specialişti despre viitorul evenimentelor de acest gen, iar în continuare puteţi vedea cum se împarte finanţarea publică pentru a atrage fanii muzicii electronice în Cluj.

 

untold public

Evenimentele se fac cu finanţare publică

Atât Electric Castle, Untold, cât şi Mioritmic se fac cu ajutorul banilor publici. Adică ai populaţiei.  Chiar dacă este o discrepanţă majoră între sumele primite de Federaţia Share, care a primit bani pentru întreg proiectul de Capitala Tineretului şi 1,8 milioane de lei pentru antamarea artiştilor din cadrul festivalului, şi celelalte evenimente, este o diferenţă semnificativă şi între publicul atras de cele trei evenimente.

De exemplul Mioritmic din 2014 a strâns în trei zile 10.000 de oameni, iar anul acesta va avea loc doar în două zile, între 9-10 octombrie. Untold a strâns de la prima ediţie 250.000 de participanţi, iar Electric Castle, aflat la a treia ediţie, a adunat 100.000 de oameni în toate cele patru zile de festival. Fratele mai mic, Electric City, a rămas doar cu 6.000 de oameni.

Federaţia Share a primit 4,1 milioane de lei pentru toate evenimentele Capitalei Tineretului, pe când Alandala Events a primit 280.000 de lei doar pentru Mioritmic, iar asociaţia Boiler 84.000 de lei atât pentru Electric City, cât şi Electric Castle. Aşa că nici finanţarea publică nu este direct proporţională cu numărul de participanţi.

 

Colaborarea unilaterală în loc de multilaterală

Toate evenimentele din Capitala Tineretului au fost promovate pe pagina de Facebook a Federaţiei Share. Fie că vorbim de Electric City, Electric Castle, Alandala Events sau chiar de festivalul organizat chiar de ei, Untold. În schimb, pe pagina de facebook a Electric Castle şi Alandala Events am observat tăcere absolută în perioada Untold Festival. O tăcere aproape morbidă ca şi cum nu s-ar întâmpla nimic în Cluj-Napoca. Nu zicem că cei de la Untold Festival nu s-au descurcat şi fără ajutorul competiţiei, doar că acei concurenţi ar fi putut da dovadă de fair-play. Nu ar fi fost corect să facă un gest din care nu ar fi avut nimic de pierdut?

 

Electric City nu au avut toate actele de la Primăria Cluj-Napoca

Electric City, evenimentul organizat de Asociaţia Boiler, considerat ”fratele mai mic” al Electric Castle, a încercat să acceseze finanţare de la Primăria Cluj-Napoca. Dosarul lor a fost incomplet şi din acest motiv au fost refuzaţi de către municipalitate. Nu este singurul proiect refuzat al celor de la Asociaţia Boiler, care au mai încercat să organizeze Booha College Campus Festival tot cu ajutorul unei finanţări de la municipalitate, însă nici în acest caz nu au avut dosarul complet. De altfel, nici nu au mai făcut acest eveniment conform unei simple căutări. Nu este prima problemă pe care o întâmpină cei de la Boiler cu finanţarea din bani publici. Electric Castle a beneficiat anul trecut de o finanţare de 60.000 de lei de la Consiliul Judeţean Cluj, pe care nu a accesat-o. Ca să primeşti finanţare pe bani publici în baza Legii 350/2005 trebuie să dai dovadă de transparenţă şi să prezinţi toate cheltuielile pe care le-ai făcut în cadrul evenimentului organizat de tine. Oricum, cei de la Electric Castle au beneficiat de ajutorul Consiliului Judeţean Cluj în ceea ce priveşte infrastructura. Şi aici nu ne referim la un ajutor acordat transparent, în baza unei finanţări bazate pe Legea 350/2005, prin intermediul căruia se accesează acest tip de fonduri. Oficialii CJ Cluj le-au acordat celor de la Boiler încă de la prima ediţie a Electric Castle un suport în ceea ce priveşte infrastructura la castelul Banffy din Bonţida. Vă daţi seama cât i-ar fi costat pe cei de la Electric Castle ca la prima ediţie să tragă curent de înaltă tensiune până la poarta castelului?

 

Au primit totuşi bani… ca să-şi taie propria cracă

Cu toate că Asociaţia Boiler nu a îndeplinit toate condiţiile pentru a primi finanţare de la municipalitatea clujeană, ei tot s-au ”înfruptat” din fondurile primăriei Cluj-Napoca. Indirect. Asociaţia Boiler a primit o finanţare de la Federaţia Share pentru Electric City din banii destinaţi Capitalei Tineretului. Mai precis, cei de la Federaţia Share le-au construit o scenă în cadrul Electric City. Dar nu au fost mulţumiţi. Pentru că finanţarea primită de la Federaţia Share nu i-a oprit pe cei de la Boiler, în frunte cu PR-ul Andi Vanca, să sară la gâtul propriilor finanţatori cu proxima ocazie.

 

andi vanca net

Electric Castle, festivalul ”eco” susţinut de cancerigenii de la Kronospan

Cu toate că cei de la Electric Castle pozează în festival ”eco” nu am auzit să facă o acţiune împotriva tăierii pădurilor. Sau să se alăture miilor de protestatari împotriva dezvoltării fabricii de la Kronospan pe motive că folosesc substanţe cancerigene. Mai ales când au drept sponsor unul dintre cel mai mare prelucrător de lemne din România, Kronospan. La fabrica căruia s-au adunat adevăraţii militanţii eco pentru a protesta atât împotriva noxelor emise, cât şi a tăierii abuzive a copacilor.

Dar Electric Castle nu îşi ”taie craca” propriei finanţări, ei doar s-au decis să ”taie” mâna care i-a hrănit prea puţin, respectiv Federaţia Share. Cu toate că au primit o finanţare de 12.000 de euro pentru o scenă de le Federaţia Share, i-au atacat chiar înainte de demararea festivalului Untold cu atacuri de plagiat.

Nici nu i-au promovat deloc pe Facebook, fapt făcut de cei de la Federaţia Share când a avut loc Electric City şi Electric Castle. Dar când oficialii din Asociaţia Boiler au văzut succesul de care beneficiază Untold au tăcut mâlc şi şi-au băgat ca struţii capul în nisip la Airfield Festival. În caz că nu aţi auzit, este un mic festival organizat pe aerodromul din apropierea Sibiului simultan cu Untold Festival. Dar ca să vedeţi că cei de la Untold nu le răspund atacurilor cu atacuri, ei au oferit un punct de vedere diplomatic referitor la finanţarea pe care le-au acordat-o celor de la Electric City.

”Federaţia Share Cluj-Napoca a sprijinit proiectul Electric City – Youth Day cu ceea ce au însemnat costurile de amenajare ale scenei principale din cadrul evenimentului. Este vorba despre o sumă de 12.000 euro pentru acest proiect. Primăria Cluj-Napoca a sprijinit Federaţia Share Cluj-Napoca cu 1,65 milioane lei în 2015, pentru cele 365 de zile ale programului „Cluj-Napoca 2015 Capitala Europeană a Tineretului”. În acest context, am făcut tot posibilul să contribuim la proiectele care au demonstrat deja că aduc valoare comunităţii noastre, să susţinem iniţiativele venite din sectorul de tineret şi să dezvoltăm proiecte noi, cu potenţial semnificativ pentru viitorul Clujului, aşa cum ne-am asumat încă din momentul în care am aflat că oraşul nostru a câştigat acest titlu. Electric City este unul dintre cele mai importante proiecte de divertisment din programul Cluj2015, a fost un succes şi rămâne un punct de referinţă pentru prima parte a anului în care Clujul este Capitala Europeană a Tineretului. Este unul dintre proiectele noi care „s-au născut” în acest an şi sperăm să continue şi în anii ce urmează”, a declarat pentru Gazeta de Cluj Diana Apan, purtătorul de cuvânt al Federaţiei Share.

 

Părerea specialistului în evenimente

Mircea Buteanu este un specialist în evenimente care din 2012 încearcă să aducă altfel de reprezentanţii în Cluj-Napoca. Patronul clubului Diesel şi a Diesel Events încearcă întotdeauna să organizeze evenimente speciale. Asta nu înseamnă că nu cunoaşte organizatorii de festivaluri de muzică electronică şi nu studiază piaţa.

”Nu aş zice că este o luptă pentru că ei acoperă segmente diferite din cadrul muzicii electronice. Midi se referă la curentul house şi club, Electric Castle acoperă o altă zona a muzicii electronice şi nu e vorba numai de muzica electronică, şi-au extins oferta de artişti şi se caracterizează prin apetitul publicului pentru ”happening”, decât pentru invitaţi şi line-up, iar Untoldul a fost un eveniment foarte mare. Untold Festival a fost peste aşteptările mele, sper că nu se va repeta în oraş şi îşi vor găsi un loc în afara oraşului, de altfel a fost benefic în oraş. S-au axat pe nume mari. Numai să aibă tinerii atâţia bani ca să poată cheltui şi acolo şi dincolo. Nu aş zice că se mănâncă unul pe celălalt. Orgoliile doar.  Nu aş zice că toţi de la Electric Castle merg şi la Midi. La Untold s-au dus pentru că invitaţii au fost nume foarte mari. Nu aş zice că se suprapun cele trei evenimente. Este loc pentru fiecare. Mai departe vor vedea dacă se vor descurca, acesta este examenul maturităţii.

 

Banii publici se duc pentru oamenii care au bani

În principal sunt împotriva acordării de bani publici în showbusiness, care este totuşi un business privat. Cred că mai degrabă banii ar trebui să fie direcţionaţi spre zone artistice şi culturale care trebuie susţinute şi care se pot adresa unor segmente de consumatori care au mai puţini bani şi ar dori o viaţă mai îndeplinită. Pe de altă parte nu pot să neg că Untold,  Electric Castle şi Mioritmic aduc nişte bani înapoi la buget care se văd în oamenii care vin şi cheltuiesc banii în oraş. Nu toate evenimentele care aduc bani la buget trebuie susţinute de la buget. Sunt multe alte evenimente care vând bilete şi nu primesc bani de la buget. Nu cred că ar fi normal. Anul acesta este un an excepţional, capitala tineretului. Dacă se urmăreşte o strategie pentru dorinţa Clujului de a deveni Capitală Culturală Europeană ar putea să se facă o strategie a administraţiei locale. Eu cred că banii publici nu au ce caută în domeniul acesta. Oraşul poate să sprijine alte lucruri, dar nu cu bani. Să pună la dispoziţie chestiuni de logistică, să ajute în zone de promovare. Este o mare problema într-un oraş ca şi Clujul că zonele de promovare sunt foarte puţine. Realmente e o nebunie. Oraşul ar trebui să îşi facă un proiect să îşi găsească zone, spaţii pe care să se poată face promovarea evenimentelor. E o temă pentru administraţia locală să rezolve problema promovării de evenimente. Nu numai de evenimente mari gen Untold, Mioritmic şi mai ştiu eu ce. Mai există opera, teatru, care trebuie să ajungă la public nu numai pe canale online. Pentru că nu toţi consumatorii de cultură şi divertisment sunt tot timpul online. Altfel, ca o remarcă, pot să spun că între Cluj şi celelalte oraşe din ţară rămân vreo 6-8 locuri neocupate. Bucureştiul ar fi pe locul 1 la organizarea de evenimente, că este capitala, pe locul 2 este Clujul şi următorul oraş ar fi pe locul 9 ca viaţă culturală, artistică. Tot ce se întâmplă în mişcare, dinamică. E o gaura mare şi alte oraşe la care ne uităm anterior cu invidie şi admiraţie arată mai prăfuite şi provincial. Clujul a înflorit în ultimii ani din varii motive. Sperăm să se oprească la timp să nu înflorească mai mult”, a mărturisit pentru Gazeta de Cluj Mircea Buteanu , directorul Diesel Events, care a adus în Cluj concerte ale unor nume internaţionale mari cum ar fi Al Di Meola, Goran Bregovic, Baletul din Sankt Petersburg, Buena Vista Social Club şi multe alte evenimente.

 

untold 2016 vs electric castle 2016

Capitala Tineretului în deschidere la Capitala Culturală Europeană

Cluj-Napoca îşi doreşte să fie mai mult decât Capitala Tineretului: Capitala Culturală Europeană în 2021. Porneşte din postura de favorit, însă în ultimele competiţii, favoriţii nu au primit titlul. Iar după o bună organizare a evenimentului Capitala Tineretului, Cluj-Napoca a dovedit că se poate descurca şi fără acel titlu. Acesta ar putea fi motivul pentru care Cluj-Napoca poate pierde acest titlu. Pare absurd, însă asta o dovedeşte studierea competiţiei pentru titlul de Capitală Culturală Europeană.  Din acest motiv am vorbit cu Florin Moroşanu, directorul asociaţiei care se ocupă de competiţie din partea oraşului Cluj-Napoca, pentru a vedea viziunea lui cum ar putea arăta Untold, Electric Castle şi evenimentele organizate de Alandala Events într-o eventualitate în care urbea de pe Someş câştigă titlul mult râvnit. Capitala Tineretului organizată în Cluj-Napoca poate fi un paşaport real pentru ca urbea de pe Someş să devină Capitala Culturală Europeană în 2021.

”Din punctul meu de vedere evenimentele acestea intră în categoria evenimentelor de divertisment. Ele au un impact asupra oraşului din punct de vedere turistic, economic. Unele dintre ele reprezintă dimensiuni ale culturii pop. Dar din ceea ce noi ca şi oras candidat facem acum abordarea noastra este puţin diferită. Nu intră deloc în contradicţie cu ceea ce se întâmplă în oraş, dimpotriva oraşul este viu, dinamic şi aceste evenimente ajută la dezvoltarea turistică şi economică a oraşului. Sunt importante pentru componenta divertismente şi pentru tinerii care sunt în oras, însă sunt abordări puţin diferite. Ce ne dorim noi să facem e că pentru evenimentele care formează agenda culturală a oraşului fie că vorbim de TIFF, de Jazz in the Park, de Electric Castle ceea ce ne-am dori ar fi ca aceste evenimente să se plieze pe tema cu care oraşul candidează la titlul respectiv. Lucrul acesta poate fi făcut lejer pentru oricare dintre evenimentele majore din oraş. Dar asta va fi o discuţie cu operatorii culturali şi cu operatorii de pe piaţa de divertisment astfel încât să îşi pregătească din timpul evenimentele”, a explicat pentru Gazeta de Cluj Florin Moroşanu, directorul executiv al Asociaţiei  Cluj Capitală Culturală 2021.

 

Cluj-Napoca a trecut cu brio din primele opt luni ale Capitalei Tineretului. Urmează un final de an care trebuie să se ridice la nivelul evenimentelor care au fost până acum. Şi urmează, mult mai important, candidatura la Capitala Culturală Europeană. Iar premise sunt pentru obţinerea titlului. Să vedem ce deliberează juriul.

 

0,016%  este procentajul din finanţarea acordată Capitalei Tineretului de către Consiliul Judeţean Cluj. Spre deosebire, Primăria municipiului Cluj-Napoca a acordat 93% din finanţarea evenimentelor, iar Ministerul Tineretului a venit cu doar 100.000 de lei dintr-o finanţare totală de 4,1 milioane de lei acordată din bani publici.

 

Banii publici primiţi de principalii trei organizatori de evenimente electronice din Cluj

  1. Federaţia SHARE(Untold) – 4.120.000 de lei (2,2 milioane în 2014 şi 1.650.000 lei în 2015 de la Primăria Cluj-Napoca, 70.000 de lei de la Consiliul Judeţean Cluj şi 100.000 de la Ministerul Tineretului)
  2. Alandala Events (Mioritmic) – 280.000 de lei (de la Primăria Cluj-Napoca)
  3. Asociaţia Boiler (Electric City şi Electric Castle) – 84.000 de lei (30.000 de la Consiliul Judeţean Cluj şi 54.000 de lei de la Federaţia Share)

1 COMENTARIU

  1. Share a mai platit peste 300.000 de lei pt Scena Principala a Electric Castle. Deci cu atat mai mult musca mana celor care i-a hranit. Sunt niste nesimtiti! In frunte cu tupeistul de Teo Negrea

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.